اخبار داغ

حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی

جایگاه حقوق بشر در جهان امروز کجاست؟

جایگاه حقوق بشر در جهان امروز کجاست؟
در قرن حاضر ، در دنیایی زندگی میکنیم که درآن با رشد چشمگیر علم وفن آوری وتکنولوژی در عرصه های گوناگون و پیچیده ی حیات بشری مواجه هستیم ؛ اما همواره بایک سوالی ساده وبی جواب همراه هستیم که اذهان عمومی را بارها در طول شبانه روز درگیر می سازد وآن گونه که پیداست تا آینده ای نا معلوم، انسان امروز با این پرسش خواهد زیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کافه حقوق: پاسخ به این پرسش و نیاز به درک و فهم آن برای انسان قرن بیستم ، شاید در ذهن کودک  بی گناهی که در سرزمین های کهن اسلامی به فجیح ترین شکل ممکن تکه تکه شده و مثله  میشود، بیشتر معنای عمیق خود را پیدا می کند. با اینکه هیچ اطلاعی از متن ماده ی (۱) اعلامیه حقوق بشر ندارد که می گوید : ( همه افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار نمایند ) در اینجا صحبت از آزادی ، حیثیت و حقوق ، عقل و وجدان و روح برادری شده ، گفتنی است هیچ یک از این مفاهیم که با تمامی میراث انبیا بشری و آموزه های وحی سازگار است ، در ذهن انسان امروز با فجایع تروریستی که این روزها در منطقه شاهد آن هستیم معنای واقعی خود را پیدا نکرده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

آیا تنها به یک ماده از (۳۰) ماده تصویب شده اعلامیه حقوق بشر دهم دسامبر ۱۹۴۸(۱۹آذر۱۳۲۷) در مجمع عمومی ملل متحد به درستی جامعه عمل پوشانده شده؟

,

بدیهی ست زنان و کودکان زخمی و آواره به صورت فطری از این امر آگاهند که حقوق ، شان، آزادی و امنیت شخصی ایشان مورد ظلم و تجاوز قرار گرفته است .

,

در ماده ۳ اعلامیه حقوق بشر آمده (هرکس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد )

,

این آزادی ، امنیت شخصی یاد شده، بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای خاورمیانه و بویژه کشورهای اسلامی که مورد تجاوز و اشغال کشورهای غربی قرار گرفته اند بجز میلیون ها کشته بیگناه ، تجاوز به ناموس، سلب آزادی شخصی، پایمال شدن حقوق اولیه ی شهروندی ، چیزی به ارمغان نگذاشته است و این درحالی است که تصویب اعلامیه بعد از جنگ جهانی دوم به منظور جلوگیری از جنگ و تجاوز و کشتار مجدد انسان بی دفاع جوامع مختلف بشری صورت گرفته است .

,

حال باید دید حقوق بشر اسلامی بر چه پایه و مبنایی استوار است ؟ گفتنی است حقوق بشر در دین مقدس اسلام بسیار جامع و در برگیرنده ی تمامی جنبه های فکری ، عقلانی و اجتماعی بشری است و دارای ایده لوژی ،جهان بینی بی نقص و مفاهیم گسترده و جهان شمول برای همه انسان ها و آیندگان است . حقوق بشر از دیدگاه اسلام بر پایه ی این منطق استوار است که انسان را خلیفه الله معرفی می کند ، جانشین خداوند ، اشرف مخلوقات که از روح خدایی در او دمیده شده و بنابراین باید به ارزش وجودی و انسان بودن خویش آگاه باشد و همواره به انسان نسبت به شناخت خود تاکید دارد .

,

در حقوق بشر اسلامی ،این انسان که جانشین خداوند معرفی شده ، دارای ارزش و کرامت است و با همنوع خویش مساوی است و آن آزادی که به آن مقید شده در چارچوب فرامین مقدسی ست که نباید به حقوق یکدیگر تجاوز شود . قرآن به آفریدن  انسان در لهجه ها ،چهره ها ،رنگ ها ،ملیت ها ،جنس و نژاد در اقلیم های متفاوت اشاره کرده است اما همه ی آنها را مساوی می داند و ملاک برتری انسان ها را فقط قرب الهی می داند که لازمه رسیدن به قرب الهی تقوی و پرهیزگاری هر انسانی است .اسلام به تمام جنبه های زندگی اجتماعی انسان نظر می اندازد تا کرامت انسانی همواره پایدار بماند .

,

در اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده است : ( انسان ها آزاد به دنیا می آیند و نیاز به آفریدگار دارند )

,

بدیهی است این نگاه با دیدگاه اومانیستی  حقوق بشر غربی منافات دارد .حقوق بشر غربی که درآن پایه و اساس همه چیز انسان است استوار بوده و نسبت به دنیای پیرامون خود دید و ماتریالیستی دارد و این برخلاف دید معنوی و اعتقاد به توحید ، معاد و اسلام است .

,

به نظر می رسد جایگاه حقوق بشر در جهان امروز در خدمت صاحبان سود و سرمایه و سوداست .کشورهای غربی با انحصار علم وفن آوری واقتصاد قدرتمند با بهره گیری از تبلیغات گسترده واستفاده از ابزار رسانه وابزارهای پیچیده ای نرم افزاری مانع تحقق حقوق بشر در سطح جهان به ویژه در کشور اسلامی شده اند.

,

جایگاه حقوق بشر آنجاست که برای رسیدن به اهداف قدرتمند  اقتصادی و تحمیل خواسته هایی غیر منطقی خود به نام حقوق بشر همچنان حقوق بشر را پایمال می کنند .

,

یکی از مسائل حل نشدنی دراین رابطه تفاوت حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی است که دلیل آن تعارض و اختلاف نظر در نوع نگاه به حقوق بشر است. که این امر اتحاد دنیای اسلام را می طلبد که با آگاهی و بصیرت در جهت احقاق حقوق انسانی خویش همواره در راستای قانون گذاری الهی گام بردارند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه