اخبار داغ

روزی که شاه رفت!

شادمانی مردم محلات در روز فرار شاه/ سقوط نماد شاه در میدان اصلی شهر

شادمانی مردم محلات در روز فرار شاه/ سقوط نماد شاه در میدان اصلی شهر
فرار شاه در ۲۶ دی ماه سال ۵۷ نقطه عطفی در تاریخی مبارزات مردم انقلابی ایران بود که روایت شفاهی رئیس گروه موتلفه اسلامی محلات در سال‌های مبارزه بر علیه رژیم شاه، را در ادامه می خوانید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح محلات، بعد از ظهر روز ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ بود که خبر مسافرت شاه به اروپا از رادیو پخش شد. خبری که شادی را در جان مردم انداخت، به قدری که توان ماندن در خانه ها را نداشتند و با شیرینی و شربت به خیابان ها ریختند. آن ها که ماشین داشتند شادی را با روشن کردن چراغ ها و بوق زدن ابراز کردند و آن هایی که پیاده بودند، شیرینی پخش می کردند و به یک دیگر تبریک می گفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح محلات, صبح محلات,

به همین مناسبت، با یکی از همشهریان و مسئول گروه موتلفه اسلامی شهرستان محلات در سال های انقلاب به گفتگو می‌نشینیم تا روایتی تازه و شفاهی از روزهای انقلاب در محلات و شادمانی مردم از فرار محمدرضا شاه پهلوی از کشور و پایین کشیده شدن مجسمه شاه در محلات را بشنویم.

,

صبح محلات: کمتر از 24 ساعت بعد از فرار شاه مجسمه شاه در محلات پایین آمد

, صبح محلات: کمتر از 24 ساعت بعد از فرار شاه مجسمه شاه در محلات پایین آمد,

محمدعلی مهدیزاده، فرزند غلامحسین متولد سال ۱۳۱۵ در محلات که از ۱۵ سالگی و پس از ترور احمد کسروی و حسین علاء توسط خلیل طهماسبی و سید مجتبی نواب صفوی از فدائیان اسلام و اختفای فدائیان اسلام در یکی از روستاهای اطراف محلات و به واسطه فعالیت‌های انقلابی برادر بزرگترش شیخ فضل الله مهدیزاده(شهید محلاتی) با فعالیت‌های انقلابی و ضد رژیم طاغوت آشنا شد، در خصوص فرار شاه و پایین آوردن مجسمه شاه از میدان اصلی شهر چنین روایت می‌کند.

,

در منزل و پای رادیو نشسته بودم که از رادیو خبر مسافرت(فرار) شاه به اروپا را شنیدم، بلافاصله با ماشین به خیابان‌های شهر آمده و با روشن کردن چراغ‌های اتومبیل و بوق زدن در سطح شهر شروع به تردد و ابراز خوشحالی کردم.

,

بعد از مدتی که در خیابان‌ها به گردش و شادی پرداختم به میدان اصلی شهر که مجسمه شاه در آن نصب بود وارد شدم، سرگرد خطیبی رئیس شهربانی وقت محلات به همراه نیرو‌های شهربانی و کلانتری که در میدان اصلی مستقر شده بودند، ماشینم را متوقف کردند و پس از خروج از ماشین متوجه شدم که حدود ۲۰ خودروی دیگر نیز همراه من در حال بوق زدن و ابراز خوشحالی هستند.

,

 

,

مجسمه شاه پس از ۲۴ ساعت از فرارش پایین کشیده شد

, مجسمه شاه پس از ۲۴ ساعت از فرارش پایین کشیده شد, مجسمه شاه پس از ۲۴ ساعت از فرارش پایین کشیده شد, مجسمه شاه پس از ۲۴ ساعت از فرارش پایین کشیده شد,

رئیس شهربانی محلات که مرا به خوبی می‌شناخت و پیش از این نیز بارها با کمک و مساعدت او توانسته بودیم جلسات و راهپیمایی در حمایت از انقلاب در شهر برگزار کنیم از من خواست برای جلوگیری از ایجاد تشنج و تیر اندازی مردم را متفرق کنم و قول داد مجسمه شاه را در سکوت کامل و بدون تشنج از میدان پایین بیاورد.

,

پس از این قول، از مردم خواستم بدون انجام هیچ کاری صحنه را ترک کنند و خودم نیز پس از صحبتی کوتاه با رئیس شهربانی صحنه را ترک کردم.

,

صبح برای نماز آماده می‌شدم که صدای درب خانه را شنیدم، یکی از کسبه آهنگر محلات بود، خبر پایین آوردن مجسمه شاه را او به من داد.

,

مهدیزاده در ادامه گفت: نام آهنگر محلاتی را به خوبی به خاطر ندارم اما وی در تشریح ماجرا چنین گفت: "رئیس شهربانی نیمه شب به سراغم آمد و از من خواست ابزار خود را آماده کنم، ابزار را برداشتم و باهم به میدان اصلی شهر آمدیم، جماعتی از ماموران و یک دستگاه جرثقیل هم آنجا بود، از من خواستند مجسمه را از پایه جدا کنم، بعد از انجام کار مجسمه را با جرثقیل به شهربانی منتقل کردند".

,

رئیس گروه موتلفه محلات در خاتمه گفت: همان موقع و قبل از اقامه نماز به میدان اصلی شهر سری زدم و پس از اطمینان از صحت گفته‌های کسبه محلاتی از آنجا برای اقامه نماز به مسجد القائم(عج) که یکی از ارکان مبارزه و روشنگری علیه رژیم ستم شاهی بود آمدم و خبر پایین آوردن مجسمه شاه را به همه اعلام کردم، خبری که موجی از شادی و نور امیدی را در دل مردم روشن کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه