اخبار داغ

بازارهای هفتگی مازندران یک تیر و دو نشان/ تلفیق توزیع سالم با اقتصاد سنتی

بازارهای هفتگی مازندران یک تیر و دو نشان/ تلفیق توزیع سالم با اقتصاد سنتی
با وجود توسعه تجارت الکترونیک و روش‌های نوین بازاریابی، بازارهای هفتگی همچنان در مازندران برگزار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، در بازارهای هفتگی، روستاییان تولیدات دامی و کشاورزی را بدون واسطه با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

راه اندازی بازارهای هفتگی یکی از مصداق‌های ضرب المثل یک تیر و دو نشان است چرا که هم در حل معضل بیکاری روستاییان تا حدودی تاثیر گذار بوده، و هم موجب ساماندهی دست فروشان شده است.

مستقیم از تولید به مصرف
بازارهای هفتگی به طور معمول با نام‌های ایام هفته مانند پنج شنبه بازار و جمعه بازار نامیده می‌شوند، فروشندگان دوره گرد و برخی تولیدکنندگان خرد را گردهم می‌آورند تا بدون حضور واسطه‌ها اجناس و کالاهای خود را به شکل مستقیم به فروش برسانند.

بازار میر بازار بابلسر یکی از 100 بازار هفتگی در 58 شهر مازندران است، روستاییان تولیدات دامی و کشاورزی خودشان را هرهفته تو این بازارها بفروش می‌رسانند. یکی از فروشندگان در بازارسنتی میر بازار بابلسر گفت: حذف واسطه ‌ها، کاهش هزینه فروش وافزایش سود خالص برای تولید کننده از مزایای فروش محصول در این بازار است.

یکی از خریداران در این بازار گفت: دراین بازار بیشتر محصولاتی که عرضه می‌شود از تولید به مصرف است و قیمت محصولات باغی و دامی مناسب است.


بازار روز، قحطی واسطه و فراوانی تولیدکننده
از مزایای برپایی این بازارها حذف واسطه ‌ها، کاهش هزینه فروش و بازاریابی و افزایش سود خالص برای تولید کننده یا همان روستایی است.

در پشت مزیت‌های رنگارنگ بازارهای هفتگی بازار فروش محصولات غیر بومی هم داغ است. یکی از دستفروشان در بازار هفتگی بابلسر گفت: انواع کالاهای چینی با کیفیت و قیمت‌های متفاوت در این بازارها عرضه می‌شود. یکی از خریداران گفت: عرضه کالا بدون همراه بودن اطلاعات نظیر وزن، تاریخ تولید و انقضا از معایب این بازارهای هفتگی است.

عرضه کالاها بدون امکان پیگرد قانونی، مشخص ‌نبودن مسیر توزیع بعضی از کالاها و عرضه کالای چینی مشکل اصلی این بازارها بود که مسولان امور شهری و شورای استانداری وشهرداری‌ها را به فکر ساماندهی انداخت.

عسگری مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: امورشهری و شوراهای استانداری با همکاری شهردارهای استان با ایجاد غرفه در این بازارها از واسطه بازی و دلال گری و درگیری افراد بر سر مکان فروش جلوگیری کردند.

ضرورت ساماندهی بازارهای روز
وی با بیان اینکه امورشهری و شوراهای استانداری مازندران با همکاری شهرداریهای طرح ساماندهی بازارهای هفتگی را دردستور کار خود قرار داده است، افزود: در این طرح غرفه داران، مسیر تولید وعرضه محصول مشخص می‌شود، کالاها و اجناس در بازار هفتگی رتبه بندی و درجه بندی می‌شود.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: با اجرای این طرح از مسیر توزیع نامشخص کالا جلوگیری و حقوق مصرف کننده هم حفظ می‌شود.

با ساماندهی این بازارها میراث فرهنگی مازندران هم به عنوان متولی حفاظت از بازارهای هفتگی اولین قدم را برای احیا برداشته است.

بازارهای هفتگی، میراث توزیع سالم در اقتصاد سنتی
طوبی اصانلو مسئول واحد پژوهش مردم‌ شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مازندران گفت: میراث فرهنگی مازندران در اولین قدم برای حفاظت از این میراث معنوی پرونده بازار هفتگی جویبار برای ثبت ملی به سارمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرد.

وی افزود: قرار است این بازارها با سنت‌های قدیمی مثل برگزاری کشتی لوچو، بازیهای سنتی و بند بازی، حل اختلاف ریش سفیدی، خوردن کباب دوباره احیا شود.

مسئول واحد پژوهش مردم ‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مازندران گفت: جمعه بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا در روستای پهناب قائمشهر، پنج شنبه بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار آمل دوازده چشمه از 11 بازار هفتگی قدیمی بالای 50 سال قدمت در استان است و مقرر شد در سازمان میراث فرهنگی به صورت مجموعه ثبت شوند.
,
,
,
, مستقیم از تولید به مصرف, مستقیم از تولید به مصرف,
,
,
,
,
,
,
,
, بازار روز، قحطی واسطه و فراوانی تولیدکننده, بازار روز، قحطی واسطه و فراوانی تولیدکننده,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ضرورت ساماندهی بازارهای روز, ضرورت ساماندهی بازارهای روز,
,
,
,
,
,
,
, بازارهای هفتگی، میراث توزیع سالم در اقتصاد سنتی, بازارهای هفتگی، میراث توزیع سالم در اقتصاد سنتی,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه