اخبار داغ

26 دی ماه سال 57 در زنجان؛

روایت خبرنگار زنجانی از روز فرار شاه/تغییر نام خیابان فرمانداری به شهدا

روایت خبرنگار زنجانی از روز فرار شاه/تغییر نام خیابان فرمانداری به شهدا
26 دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با فرار شاه از ایران، روند پیروزی انقلاب اسلامی تسریع شد در آن روزها خبرنگار زنجانی روایت های زیبایی از شور و نشاط مردم زنجان را ثبت کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا, 26دی ماه 1357 هرگز از تاریخ پرافتخار نظام اسلامی پاک نمی شود. روز فرار شاه از میهن اسلامی که با  گذشت نزدیک به چهار دهه هر روز خاطرات این روز شیرین و شیرین تر می شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از, موج رسا, , 26دی ماه 1357 هرگز از تاریخ پرافتخار نظام اسلامی پاک نمی شود. روز فرار شاه از میهن اسلامی که با  گذشت نزدیک به چهار دهه هر روز خاطرات این روز شیرین و شیرین تر می شود. ,

26 دی ماه 577 روزی که به گفته حضرت امام خمینی (ره) اولین مرحله پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی چندماه قبل از این موضوع در  نوفل لوشاتو گفته بودند : "و با این قیام ملت، تا شاه نرود آن بسط ها پیدا نخواهد شد و کسی نمی تواند شاه را نجات بدهد." 
 فرار این بار شاه راه  برگشتی نداشت چرا که جرقه های انقلاب قوت گرفته بود و شعله های حرکت های انقلابی سوزان تر از روزها و ماه های دیگر پیرامونن رضاشاه پهلوی را فرا گرفته بود و راهی جز فرار نداشت. 
همانگونه که مردم سراسر کشور با خروج شاه از ایران به شادی و نشاط پرداخته و مانعی برای پیروزی انقلاب اسلامی نمی دیدند، مردم زنجان نیز به خیابانن های شهر آمده و به شادی پرداختند.

,
,
,

شعارهایی که مردم در این روز می دادند متفاوت بود پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک بود و این را همه فعالان انقلاب با چشم خود می دیدند و با ذوق بیشتری مراحل بعدی انقلاب را پیگیری می کردند، این روزهای خوش را خبرنگار زنجانی به خوبی ضبط و ثبت کرده است و این خاطرات را می توان امروز هم مرور کرد.

,

مسعود بابازاده خبرنگار زنجانی در روزهای انقلاب به شدت فعال بود و صدای راهپیمایی ها را ضبط می کرد.

,

ساعت دو بعد از ظهر 26دی ماه بود که خبر فرار شاه از رادیو پخش شد، فریاد شادمانی مردم ایران از جمله زنجان که ید طولانی در مبارزات سیاسی علیه شاه داشت، به هوا رفت، چراغ اتومبیل ها روشن شد، برف پاکن ها به رقص درآمدند، بوق ها به راه افتاد و غلغله و هیاهوی مردم شهرهای ایران را برداشت.

,

برخی مردم عکس شاه را در اسکناس درشت پانصد تومانی و هزار تومانی سوراخ کرده بودند و بر دست گرفته بودند و جمعی نیز عکس های حضرت امام خمینی (ره) را بین سرنشینان اتومبیل ها پخش می کردند.

,

, ,

خبرنگار روزهای انقلاب در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: با فرار شاه مردم زنجان نیز به خیابان آمده و شعارهایی ضد شاهنشاهی را سر می دادند.

,

مسعود بابازاده با بیان اینکه تلاش می کردم صدای تظاهرات مردم را که شبانه به خیابان ها می آمدند و  در شرایط سخت سرما و محاصره نیروهای نظامی و امنیتی در تظاهرات شرکت میکردند، ضبط کنم تا یادگاری از این دوران باقی بماند، گفت: در روز 26 دی ماه نیز مردم زنجان با شور و نشاط خاصی در خیابان ها حضور داشته و شعار سر می دادند.

,

وی با اشاره به اینکه در سال 57 و در جریان تظاهرات مردم با ضبط صوتی که سه ماه در شرکت ساختمانی کار کرده بودم، خریده بودم، صدای مردم را ضبط می کردم، خاطرنشان کرد: آن موقع تنها 16 سال داشتم.

,

این نویسنده و تهیه کننده برنامه های جنگی با بیان اینکه 26 دی ماه هنگامی که شاه فرار کرد مردم به خیابان ها آمدند و شادی و نشاط کردند، افزود: صدای این روز باشکوه را نیز ضبط کرده ام.

,

بابازاده با اشاره به اینکه با فرار شاه نام بسیاری از خیابان های شهر عوض شد، افزود: تغییر نام خیابان فرمانداری به شهدا و میدان پهلوی به انقلاب را ضبط کرده ام.

,

وی با بیان اینکه با اینکه سن کمی داشتم اما در مجالس مخفی و انقلابی شرکت می کردم، گفت: این مجالس منبعث از مسجد و منبر و با حضور علمای مطرح زنجانی و علمای غیر بومی بود.

,

این نویسنده و خبرنگار از حضور خود در برنامه های صدا و سیما به عنوان گوینده برنامه های جنگی خبر داد و گفت: تهیه کنندگی برخی از برنامه ها را بر عهده داشتم.

,

بابازاده با بیان اینکه آن موقع ها مسئول تبلیغات گردان ولیعصر (عج) زنجان بودم، افزود: در سال 63 در این گردان فعالیت داشتم.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه همه تلاش خود را به کار گرفتم تا نخستین تظاهرات مستقل بانوان در کشور به نام بانوان زنجانی ثبت شود، افزود: تا 9 شهریور سال 57 هیچ تظاهراتی مستقلی از سوی بانوان در کشور برگزار نشده بود.

,

این خبرنگار گفت: پس از فرار شاه، روند تحولات منجر به سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب سرعت بیشتری گرفت.

,

وی گفت: با فرار شاه در 26 دی سال 1357، نام بسیاری از خیابان ها عضو شد که تغییر نام خیابان فرمانداری به خیابان شهدا از جمله افتخارات زنجانی ها محسوب می شود.

,

بابازاده خاطرنشان کرد: این خیابان نیز در حال حاضر به خیابان شهدا معروف بوده و یادآور دوران حماسه و سرنوشت ساز مردم زنجان است.

,

گفتنی است،امام خمینی(ره) پس از سالها دوری از وطن پس از 26 دی ماه به کشور بازگشتند و مبارزات آزادیخواهانه ملت ایران را همچون گذشته رهبری کردند تا سرانجام انقلاب به پیروزی رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه