اخبار داغ

یادداشت؛ازدواج سالم از صفر تا صد(۱۶):

رعایت فاصله سنی ازدواج، ریشه در تفاوتهای زن و مرد است

رعایت فاصله سنی ازدواج، ریشه در تفاوتهای زن و مرد است
چرا باید سن پسر از دختر بیشتر باشد؟ ریشه در تفاوتهای طبیعی و فیزیکی و روانی زن و مرد است؛ مردان تمام وجودشان، اقتدار و حس استقلال آنهاست و با توجه به اینکه دختران زودتر به بلوغ عقلی می‌رسند تأکید است که فاصله سنی مناسب رعایت شود چرا که بروز رفتارهای بچگانه از سوی شوهر برای زن بسیار سخت و ناگوار است و برای بعضی خانم ها غیر قابل تحمل؛ در مجموع استثناء هم وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح بردسکن، در قسمت شانزدهم «آموزش ازداوج سالم از صفر تا صد» مبحث فاصله سنی مناسب در ازدواج را تبیین می‌کنیم؛ در این حوزه سؤالات متعددی پرسیده  می‌شود، مثلا:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح بردسکن،,

فاصله سنی بین دختر و پسر چقدر باید باشد؟

,

آیا حتما باید پسر کوچکتر باشد؟

,

اگر هم‌سن باشند خوبه؟

,

اگر دختر از پسر بزرگتر باشه چطور؟ و سایر.

,

در پاسخ به این سؤالات عرض می‌کنم که؛

,

بهترین فاصله سنی بین دختر و پسر بین سه تا هفت سال است که متوسط آن می‌شود پنج سال. یعنی اگر پسر پنج سال از دختر بزرگتر باشد، مطلوب مطلوب است اگر کمتر تا سه سال بزرگتر باشد و یا بیشتر تا هفت سال بزرگتر باشد، مطلوب است.

,

ولی اگر از هفت سال بیشتر باشد و یا از سه سال کمتر باشد، میزان مطلوبیت خودش را کاهش می‌دهد تا جایی که اگر سن دختر از سن پسر بیشتر شود، نامطلوب می‌شود.

,

شاید سوال شود که چرا باید سن پسر از دختر بیشتر باشد؟ پاسخ این سوال ریشه در تفاوتهای طبیعی و فیزیکی و روانی زن و مرد است.

,

شکی نیست که دختران زودتر به بلوغ عقلی می‌رسند همانگونه که زودتر هم به بلوغ جسمی و جنسی می‌رسند. لذا اگر هم سن و سال باشند برای دختر خانمها معضل بسیار بزرگی ایجاد می‌شود و آن اینکه بتدریج احساس می‌کنند با یک بچه ازدواج کرده اند که هنوز عقل کاملی ندارد و رفتارهای بچگانه از خودش بروز می‌دهد. به گفته همه روانشناسان، بروز رفتارهای بچگانه از سوی شوهر برای زن بسیار سخت و ناگوار است و برای بعضی خانم ها غیر قابل تحمل.

,

از طرف دیگر خلقت الهی بر این استوار است، در سورۀ نساء آیۀ 34 آمده است «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم» مردان تکیه گاه و پناهگاه و پشتیبان زنان هستند، بخاطر برتریهایی که خداوند برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می‌کنند.

,

به گفته اکثر اندیشمندان حوزه تفاوتهای زن و مرد مثل جان‌گری، مثل کارن‌هورنای، مثل باربارا‌دی‌آنجلیس و دیگران، مردانی که تکیه گاه ضعیفی باشند و از توان کافی برای مدیریت و اداره زندگی برخوردار نباشند و نتوانند مسئولتهای زندگی را پذیرفته و به انجام برسانند به شدت بر روان زنها اثر نامطلوب می‌گذارند و زنان را به لحاظ روانی بهم می‌ریزند.

,

در این صورت زن احساس می‌کند هیچ پناهگاه امن و هیچ تکیه گاهی ندارد و وقتی پشت خودش را خالی احساس کند، احساس ناامنی می‌کند.

,

اشکال دیگری که ایجاد می‌شود، رفتارهای خود خانم است. چرا که اگر زن از مرد بزرگتر باشد، احساس باید مدیریت خانه را به عهده بگیرد و شوهر خودش را اداره کند و بدین ترتیب، مرتکب بزرگترین اشتباه خود در زندگی می‌شود و آن جلوگیری از اثبات اقتدار مردانه است.

,

اقتداری که لازمه حیات روانی یک مرد است؛ مردان تمام وجودشان به لحاظ عاطفی و روانی، اقتدار و حس استقلال  آنهاست؛ لذا اگر زن بزرگتر باشد جلو این احساس در مردان گرفته می‌شود و این مرد از این به بعد توان اداره زندگی را از دست می‌دهد، چیزی که دودش تو چشم خود خانم می‌رود.

,

بنابراین توصیه اکید داریم که فاصله سنی مناسب رعایت شود.

,

حال شاید سوال شود که آیا استثناء هم وجود دارد؟ در جواب باید گفت که قطعا وجود دارد. ولی برای استثناءها قانون وجود ندارد بلکه هر مورد باید بطور ویژه و خاص بررسی و شرایط سنجیده و سپس حکم لازم صادر شود.

,

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که زن چندین سال هم از مرد بزرگتر باشد ولی هیچ مشکلی پیش نیاید مثلا ازدواجهایی که در سنین بالا رخ می‌دهد، دارای چنین ویژگیهایی است.

,

فرض کنید دختر 37 سال داشته باشد و پسر 30 یا 35 سال، معمولا در این شرایط کمتر اشکال دارد ولی هر چه سن دختر و پسر پایین تر باشد، رعایت فاصله سنی بسیار بسیار مهمتر خواهد شد.

,

موفق باشید.

,

استاد یزدانی

,

دانشجوی دکترای حقوق و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن.

,

آیدی ما در تلگرام: @hosseinyazdany

,

لینک قسمت قبلی: http://yon.ir/4kIz

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه