اخبار داغ

گزارشی از همه گمانه زنی ها برای مرد بی جایگزین؛

شوک اصلاح طلبان در دوران"پساهاشمی"/ هاشمی رفسنجانی جانشینی ندارد

شوک اصلاح طلبان در دوران"پساهاشمی"/ هاشمی رفسنجانی جانشینی ندارد
آنچه این روزها به تدریج در حال نمایان شدن است اینکه اردوگاه سیاسی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان دچار تکانه‌های شدیدی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار؛ یکی از خبرهای مهمی که در روزهای گذشته بازتاب های فراوانی را به همراه داشت، درگذشت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

فارغ از تمام نگاه ها و زوایایی که بعد از درگذشت وی مطرح می شود آنچه این روزها بیشتر بر سر زبان ها است جایگزینی فردی برای مرحوم هاشمی رفسنحانی است.

,

آنچه این روزها به تدریج در حال نمایان شدن است اینکه اردوگاه سیاسی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان دچار تکانه‌های شدیدی خواهد شد.

,

اما آنچه که اعتدالیون و اصلاح طلبان به ان اشاره دارند این است که می توانند فردی را که تمامی ویژگی های هاشمی رفسنجانی را داشته باشد را بعنوان جایگزین وی انتخاب کنند.

,

اصلاح طلبان در فضای کنونی خود در دوران پساهاشمی هستند و این در حالی است که هنوز پیکر مرحوم هاشمی دفن نشده بود تحلیل های اصلاح طلبان برای میراث هاشمی و دوران پس از ان آغاز شده بود.

,

در این زمینه از افرادی همچون "ناطق نوری" و "حسن خمینی" برای جایگزینی هاشمی رفسنجانی یاد می شود و حتی در مقاله های خود به این موضوع اشاره هایی نیز داشته اند.

,

تحلیل های جایگزینی مرحوم هاشمی از زبان اصلاح طلبان

, تحلیل های جایگزینی مرحوم هاشمی از زبان اصلاح طلبان,

حمیدرضا جلایی‌پور، از معاریف اصلاح‌طلب، در همین زمینه طی یادداشتی در روزنامه شرق، که روز سه‌شنبه گذشته و همزمان با مراسم تشییع مرحوم هاشمی منتشر شد، گفته بود:‌ «به باور من، مرگ او نیز جریان میانه را تقویت می‌کند. در این وضعیت، شخصیت‌های سیاسی میانه‌رو و اصلاح‌طلب ارتقا پیدا می‌کنند و این فقدان با میراث روشنگرانه شخص آقای هاشمی جبران می‌شود.»

,

او همچنین تصریح کرد: در تحولات سیاسی آینده ایران، برخی شخصیت‌ها مانند ‌شخصیت‌های اصلاح‌طلب و همچنین حسن روحانی و ناطق‌نوری نقش کلیدی ایفا خواهند کرد. آقای ناطق‌نوری در ٢٠ سال گذشته‌ نشان داد جدا توانایی‌هایی دارد و اشتباهات تندروهای آن سوی قدرت را انجام نداد. حتی در دوره احمدی‌نژاد که شخص او و خانواده‌اش در معرض توهین بودند، از کوره در نرفت و بزرگوارانه با چنین مسائلی مواجه شد. به باور من سبک سیاسی او و حسن روحانی بیش از دیگران به سبک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شباهت دارد.

,

«محمد عطریانفر» عضو مبرّز حزب کارگزاران سازندگی نیز در همین شماره از روزنامه شرق طی یادداشتی با بیان اینکه میراث هاشمی «میانه‌روی و اعتدال» بود، اما صحبت‌هایی عجیب‌تر از جلایی‌پور و روایت نگرانی‌های خود درباره دوران پساهاشمی را بیان می‌کند.

,

او در این باره می‌نویسد: نگرانی من از دوران پساهاشمی، بحران‌هایی است که کشور با آن مواجه خواهد شد .نبود این شخصیت فهیم و گران‌قدر می‌تواند آسیب‌زا باشد. در واقع هاشمی زمانی از میان ما رفت که تاریخ ایران بیش از هر دوره دیگری به او احتیاج داشت. بحران‌هایی چون مسائل پسابرجام، برخی آسیب‌های اجتماعی در جامعه و تضمین آینده سیاسی، از جمله این نکات است.

,

اختلافات اصلاح طلبان با مرحوم هاشمی

, اختلافات اصلاح طلبان با مرحوم هاشمی,

اوصافی که چهره‌های جریان سیاسی خاص برای دوران پساهاشمی برشمرده‌اند البته بیانگر این نکته آشکار است که جایگاه مرحوم هاشمی برای اصلاح‌طلبان جبران شدنی نیست.

,

آنها باید به اوضاع جدید و نبود مرحوم هاشمی عادت کنند. زیرا کسی در مختصات مرحوم هاشمی و سوابق وی، در اردوگاه اصلاحات و اعتدالیون یافت نمی‌شود.

,

در این میان اگرچه همانطور که در صحبت‌های بزرگان اصلاح‌طلب دیدیم، بر چیزی با عنوان «ادامه راه جناب آقای هاشمی» تأکید می‌شود اما در این زمینه جدال‌هایی نیز در جریان است.

,

اصلاح‌طلبان به لحاظ گفتمانی با مرحوم هاشمی و حتی با رئیس‌جمهور روحانی در تضادّ هستند.

,

تضادّی که هیچ اشک و لبخندی رافع آن نیست

, تضادّی که هیچ اشک و لبخندی رافع آن نیست,

فی‌الواقع همانطور که دولت یازدهم برای جریان خاص، چیزی غیر از یک «رحم اجاره‌ای» نیست؛ مرحوم آقای هاشمی نیز گزینه دلخواه اصلاح‌طلبان به شمار نمی‌رفت. (بنا به گفته‌ای منقول از عباس عبدی، او «دشمن اصلاح‌طلبان» بود.)

,

ناخشنودی بارها ابراز شده‌ای که قابلیت حذف از تاریخ بینابینی اصلاح‌طلبان و مرحوم هاشمی را ندارد.

,

در واقع در رابطه با افرادی که از انها بعنوان جایگزینی مرحوم هاشمی یاد می شود باید گفت که هیچ فردی نمی تواند جانشین وی باشد و وی هیچ جایگزینی ندارد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه