اخبار داغ

به مناسبت 26دی ماه سالروز فرارشاه؛

حس و حال مردم شهرستان لنده در روز فرار شاه + تصاویر

حس و حال مردم شهرستان لنده در روز فرار شاه + تصاویر
سرانجام در روز 26 دی 1357 محمد رضا شاه مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر ترک کند، و این در حالی بود که حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند و در 12بهمن ماه با بازگشت امام خمینی(ره) به ایران پیروزی انقلاب اسلامی مسجل و در روز 22بهمن سال57 رسماً ملت ایران پیروی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده، ساعت دو بعد از ظهر 26دی ماه بود که خبر فرار شاه از رادیو پخش شد، فریاد شادمانی جمعیت به هوا رفت، چراغ اتومبیل ها روشن شد، برف پاکن ها به رقص درآمدند، بوق ها به راه افتاد، غلغله شهر را برداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده, پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده, پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده, ، , ، , ، , .,

, ,

جمعیت به شور آمده، و هر کدام به طریقی نفرت خود را از شاه نشان دادند؛ برخی اشک شوق می ریختند، برخی عکس شاه را در اسکناس درشت پانصد تومانی و هزار تومانی سوراخ کرده بودند و بر دست گرفته بودند. گروهی هم نقل و نبات پخش می کردند. جمعی نیز عکس های حضرت امام خمینی (ره) را بین سرنشینان اتومبیل ها پخش می کردند.

,

, , ,

بدون شک فرار شاه هیچگاه از ذهن ملت ایران پاک نخواهد شد و مردم شهرستان لنده نیز در آن روز با شادی و هلهله کنان و تیراندازی به نشانه شادی پرداختند که وصف شور و حال آن روزها را از زبان مردم این شهرستان بیان خواهیم کرد.

,

*حمایت پنهان و آشکار افسران در روز فرار شاه در پادگان دژ155خرمشهر

, *حمایت پنهان و آشکار افسران در روز فرار شاه در پادگان دژ155خرمشهر,

 

,

, , ,

محمد نظری اتشگاه از رزمندگان دفاع مقدس است که در 26دیماه سال 1357در حال خدمت سربازی در پادگان دژ 155خرمشهردر نوار مرزی ایران و عراق بود که خاطرات آن روزها این گونه بیان می کند.

,

وی افزود: در آن روزها وضعیت تبلیغ انقلاب در میان سربازان خیلی سخت بود و اگر کسی حمایت آشکار می کرد معلوم نبود چه سرنوشت آنان چه می شد.

,

این رزمنده دوران دفاع مقدس لنده ای تصریح کرد: در تاریخ 26دیماه سال1357 که شاه فرار را بر قرار ترجیح داد ما در پادگان بودیم  که دو تن از افسران نیروی هوایی ارتش که از نیروی ها انقلابی هم بودند ما را از فرار شاه آگاه کردند و وقتی این خبر را شندیدم به همراه چند نفردیگر از نیروی ها انقلابی به طور پنهانی و به واسطه این حرکت الهی به شادی پرداختیم چون هنوز بقایایی از ساواکیان در پادگان بود نمی توانستیم آشکارا شادی کنیم.

,

وی تاکیدکرد: حس و حال عجیبی به همه نیروهای انقلابی در پادگان دست داد به طوری که مدام می خندیدیم و در دلمان شادی می کردیم که کم کم همه پادگان از فرار شاه آگاه شدند و ما نیز از این فرصت استفاده کردیم و شادیمان را آشکار کردم و به جشن و شادی پرداختیم.

,

این مبارز انقلابی در دوران ستم شاهی اظهارکرد: وقتی خبر فرار شاه 100درصدی تائید شد سربازها و افسران به دستور امام خمینی(ره) پادگان ها را ترک کردند و ما نیز به روستا آمدیم و تا زمانی که امام خمینی(ره) دستور بازگشت نداد ما برنگشتیم.

,

وی تاکیدکرد: خدا راشکر می کنیم که بعد از سال ها شاهد خدماتی نظیر انقلاب اسلامی هستیم و امروز به آن چنان قدرت دفاعی در منطقه رسیده ایم که کشوری جرأت کوچکترین تهدیدی علیه ما را ندارد.

,

 

,

*در روز فرار شاه مردم بال پرواز نداشتند و مرتب کِل و دستمال بازی می کردند

, *در روز فرار شاه مردم بال پرواز نداشتند و مرتب کِل و دستمال بازی می کردند,

 

,

, , ,

خداخواست فضیلت خواه از شهروندان لنده ای است که در روز فرار شاه در روستای گرداب بود و از حال و هوای روستای گرداب در آن روزها گفت: در روز فرار شاه ما در روستای گرداب از توابع بخش موگرمون در شهرستان لنده بودیم که رادیو خبر فرار شاه را اعلام کرد که همه مردم با لُرکه(فریاد خوشحالی) و ذوق و شوقی وصف ناپذیر به شادی پرداختند.

,

وی افزود: شور و شادی مردم آن چنان بود که همانند پرنده شوق پرواز داشتند و از خوشحالی به همدیگر تبریک می گفتند و به دستمال بازی و شادی می پرداختند.

,

این شهروند لنده ای تصریح کرد: تا زمانی که تظاهرات ها شروع نشده بود هیچ یک از مردم روستاها شناختی دقیقی از امام خمینی(ره) نداشتند و بعد تظاهرات ها بود که همه خبر از آمدن سیدی از ثلاله پاک حضرت زهرا(س) را خبردادند و بعد که پیروزی انقلاب اسلامی همه با اطاعت از امام خمینی(ره) و رهبری برای پیشرفت انقلاب در حال تلاشتند.  

,

وی اظهارکرد: از لحاظ عمران وآبادی در زمان شاه شاید 5درصد روستاهای کشور خدمات رفاهی داشتند ولی امروز بیش از95درصد روستاهای آب، جاده، برق و گاز دارند که به شکرانه پیروزی انقلاب اسلامی است.

,

 

,

*روز فرار شاه بود که فریاد الله اکبر خمینی رهبر از روستاها بلند شد

, *روز فرار شاه بود که فریاد الله اکبر خمینی رهبر از روستاها بلند شد,

 

,

, , ,

سید حسن موسوی از سادات لنده ای است که از حال و هوای آن روزها به نیکی یاد می کرد و گفت: روزی که خبرفرار شاه را به ما در روستای دمَله داده بودند ما از شوق و خوشحالی فقط لرکه می زدیم و به شادی پرداختیم و مدام تیراندازی هوایی می کریم.

,

وی افزود: همه مردم روستا همراه با شادی خوش شعار مرگ بر شاه می دادند و زنان کِل( هلهله و شادى) می کردند و همه خرم و خوشحال بودند و به شادی می پرداختند.

,

این شهروند لنده ای تصریح کرد: با حضور امام خمینی(ره) به کشور و پخش تصاویر آن روزها ما مداوم صلوات می فرستادیم و شعار الله اکبر خمینی رهبر را فریاد می زدیم.

,

وی تاکیدکرد: ما باید شکرگذار انقلاب اسلامی باشیم چرا که در گذشته برای رفتن به بهبهان باید یک شب و یک روز در راه بودیم ولی الان در کمتر از یک ساعت یا دوساعت می رویم و کارمان را انجام می دهیم و برمی گیردیم.

,

موسوی اظهارکرد: در گذشته از داشتن امکانات اولیه هم محروم بودیم ولی امروز به شکرانه انقلاب اسلامی همه نعمت ها فراوان است.

,

 

,

*روز فرار شاه باعث رویش استعداهای بی نظیر ملت شد

, *روز فرار شاه باعث رویش استعداهای بی نظیر ملت شد,

 

,

, , ,

محسن رحمانی پور از فرهنگیان شهرستان لنده است که در آن روزها دانش آموزی ابتدایی بود که گفت: بنده در روز فرار شاه دانش آموز دوم ابتدایی بودم که از طریق معلم و اهالی روستا خبر فرار شاه را اعلام کردند و مردم همه خوشحال بودند.

,

وی افزود: اگرچه در زمان شاه مردم نه جاده داشتند و نه آب، برق و نه گاز و بهداشتی هم وجود نداشت ولی امروز کمتر روستایی است که بیشترین خدمات رفاهی را نداشته باشد و یک پزشک را به جامعه تحویل نداده باشد.

,

 

,

*خبر فرار شاه را از زبان مردم و با پاره کردن تصاویر شاه در روستا خبردارشدیم

, *خبر فرار شاه را از زبان مردم و با پاره کردن تصاویر شاه در روستا خبردارشدیم,

 

,

, , ,

غلام محمد مونه یکی دیگر از فرهنگیان شهرستان لنده است که در آن روزها دانش آموزکلاس پنجم ابتدایی بود و بابیان خاطره ای از آن روزها اظهارکرد: در آن روزها من کلاس پنجم ابتدایی بودم و در روستای مونه مشغول تحصیل بودیم که خبر فرار شاه از زبان مردم با پاره کردن تصاویر شاه در روستا پیچید و همه ما که از نسل اول انقلاب بودیم بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای به شادی پرداختیم.

,

وی افزود:به نظرم من انقلاب یعنی تغییر 100درصدی و انقلاب اسلامی ما نیز باعث شد که خدمات روستاها غیرقابل قیاس با گذشته باشد.

,

 

,

*روز فرار شاه همراه با کل و تیراندازی از سر شوق همراه بود

, *روز فرار شاه همراه با کل و تیراندازی از سر شوق همراه بود,

 

,

, , ,

جانقلی لشکری از روستانشینان لنده ای است که با قطعه شهری زیبا خاطرات روز فرار شاه را بیان کرد و گفت: "من نوشتم خط نوشتم روزگار/من نمانم خط بماند ماندگار/من نوشتم بر در دیوار خانه/که بعد از من بماند این نشانه" روز های زیبا و بیاد ماندنی بود که نه می توان شادی و لحظات آن روز را تصویر کرد و نمی توان به رشته تحریر درآورد.

,

وی افزود: شور و شوق مردم در روز فرار شاه آن چنان زیبا بود که  زنان کل می زدند و مردان هوغلبه و تیراندازی می کردند و نقل و شیرینی توزیع می کردند.

,

این شهروند لنده ای تصریح کرد: شالوده ای انقلاب اسلامی به همت امام خمینی(ره) و به یاری ملت بنا نهاده شد ولی نباید این انقلاب اینگونه آفت زده شود و از خداوند خواهان کاهش عمرما و افزایش آن به عمر بابرکت امام خامنه ای(مدظله العالی) باشد که راه و نهضت امام خمینی(ره) را به درستی تا کنون ادامه داد و ما نیز اعلام می کنیم که پشتیبان ولایت فقیه هستیم.

,

لشکری گفت: انتظار داریم خدمات رفاهی به روستاها بیشتر شود چرا که روستاها نیازمند جاده مناسب هستند تا بتوانند راحت تر تردد کنند.

,

 

,

بخشی از پیام حضرت امام خمینی (ره) پس از فرار شاه به ملت شریف ایران

, بخشی از پیام حضرت امام خمینی (ره) پس از فرار شاه به ملت شریف ایران,

 

,

, ,

 

,

بسم الله الرحمن الرحیم

,

خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران اعلی الله کلمتهم و فقهم الله تعالی: فرار محمد رضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می کنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهای جهان ثابت کردید که با فداکاری و استقامت، می توان بر مشکلات هرچه باشد غلبه کرد و به مقصد هرچه دشوار باشد رسید.

,

 گرچه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت، از دست ما گریخت ولی به خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد و لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم به دست ستمدیدگان فوری است. او رفت و به هم پیمان خود اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین پیوست و جرایم و آشفتگی هایی را برجا گذاشت که ترمیم آن جز به تائید خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد.

,

به هرحال ملت ایران روز 26دیماه سالروز فرار شاه را یکی از مواهب الهی می دانند که با ورود امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی تکامل یافت و امروز به برکت خون شهیدان قبل وبعد از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم ایران اسلامی در اوج اقتدار است و تمام کشورهای دنیا امروز بر توانمندی و قدرت دفاعی و استقلال ایران اسلامی اذعان دارند و هموراه از ایران به عنوان قدرت برتر منطقه یاد می کنند.

,

=========================

,

گزارش و عکس از سید اسماعیل میری

, گزارش و عکس از سید اسماعیل میری,

======================

, ======================,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه