اخبار داغ

مناطق قصرشیرین و سومار، نیاز به پایش مجدد دارند؛

منطقه مرزی قصرشیرین و کابوسی به نام "مین" /میدان هایی که همچنان قربانی می گیرند

منطقه مرزی قصرشیرین و کابوسی به نام "مین" /میدان هایی که همچنان قربانی می گیرند
گرچه سالهاست که جنگ تمام شده اما واقعیت این است که در استانهای مرزی کشور جنگ هنوز تمام نشده و مهمات و مین های به جا مانده از آن دوران هنور باعث کشته و زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاکسازی مناطق عملیاتی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش الوند خبر، مین، این مهمان ناخوانده که هیچ تفکیکی هم بین زن و مرد و پیر و جوان قایل نمی‌شود و بیشترین قربانیانش هم نان‌آوران خانواده و کودکان هستند، بخش لاینفک زندگی ساکنان مناطق مرزی غرب استان کرمانشاه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, الوند خبر,

 

,

با وجود آنکه وزارت دفاع قراردادهای متعددی برای مین‌روبی توسط بخش خصوصی منعقد کرد و این گروه‌ها هم در کشف و خنثی‌سازی بسیاری از مین‌ها موفق بودند، اما به دلیل آنکه حوزه استحفاظی کاشت مین‌ها بسیار وسیع بود، بسیاری از مین‌هایی که به اراضی کشاورزی یا سکونتگاه‌های شهروندان یا عشایر رانده شده بود هرازگاهی فاجعه می آفریند.

,

 

,

سال ٩١ وزارت کشور و وزارت دفاع جشن پاکسازی استان کرمانشاه از مین و مهمات دوران جنگ را برگزار کردند و گفتند که دیگر مین در استان کرمانشاه نیست. البته تلاش‌های بسیاری در پاکسازی بوده و دولت هم مصمم به پاکسازی است اما برگزاری آن جشن یعنی اطمینان خاطر کاذب به شهروندان و مرزنشینان ساکن آن مناطق بود.

,

 

,

, ,

البته پاکسازی در حال انجام است و زمین‌های کشاورزی تقریبا به طور کامل پاک شده اما مراتع و زمین‌هایی که از نظر کشاورزی بکر بوده به طور کامل پاکسازی نشده و بر اساس گفته مسئولان ستاد پاکسازی مین به علت نبودن نقشه‌های مشخص از زمین‌های مین‌گذاری شده نمی‌توان تمامی این مناطق را شناسایی کرد و زمین‌ها را پاک‌سازی کرد.

,

 

,

 عمدتا آنچه که در این مدت پاکسازی شده، میدان مین و مناطقی است که نقشه داشته در حالی که بسیاری از مواد منفجره، مین‌های ضد نفر که سبک هستند و گلوله‌های عمل نکرده، عمدتا بر اثر فرسایش خاک، باران و تاخیر زمانی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شده اند.

,

 

,

 این مناطق مرزی جدای از محرومیت های خود آسیب و تلفات جانی از کشاورزان و دامداران در آن مناطق را به دنبال داشته و هر دو یا سه ماه شاهد انفجاری هستیم که تعدادی بر اثر آن شهید و تعدادی هم مجروح می‌شوند.آمار دقیقی از میزان کشته‌شدگان پس از جنگ بر اثر مین‌های خنثی نشده وجود ندارد اما این اتفاق تلخ برای مردم محلی این شهر به صورت امری عادی درآمده است.

,

 

,

, ,

 متاسفانه به دلیل بیکاری در منطقه، برخی افراد هم با انگیزه دسترسی به این مواد که ارزش اقتصادی دارد سراغ این مواد می‌روند و تلاش می‌کنند بخشی از این مهمات را با کوبیدن به زمین یا با استفاده از ابزار تیز جدا کنند که حین این عمل، این مهمات منفجر میشود و از این مسیر هم تعداد مجروح و کشته‌های ما زیاد است.

,

 

,

گرچه سالهاست که جنگ تمام شده اما واقعیت این است که در استانهای مرزی کشور جنگ هنوز تمام نشده و مهمات و مین های به جا مانده از آن دوران هنور باعث کشته و زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاکسازی مناطق عملیاتی می شود.

,

 

,

مناطق آلوده به مین قصرشیرین، سومار پایش مجدد شود

, مناطق آلوده به مین قصرشیرین، سومار پایش مجدد شود,

در همین خصوص نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی خواستار پایش مجدد مناطق مرزی شهرستان قصرشیرین و همچنین سومار برای پاکسازی کامل از وجود مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی شد.

,

 

,

, ,

فرهاد تجری در گفت و گو با الوندخبر اظهار داشت: متاسفانه یکی از عواقب منفی جنگ برای استان کرمانشاه و سایر استان‌های مرزی کشور، باقی ماندن مواد منفجره است. 

,

 

,

نماینده قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار داریم وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح که متولی پاکسازی هستند پایش مجددی در منطقه انجام دهند و به پاکسازی کامل از بابت مین‌های ضد نفر و راکت‌های منفجر نشده بیشتر توجه داشته باشند.

,

 

,

وی تصریح کرد: بارها در مجلس اعلام کردیم که قربانیان مین نیازمند توجه و حمایت هستند و پاکسازی این مناطق باید تسریع شود اما هنوز اخباری از انفجار مین در مناطق مرزی قصرشیرین شنیده می‌شود که گاهی زخمی شدن مردم و خصوصا کودکان و کشاورزان را در پی دارد.

,

 

,

تجری با اشاره به اینکه وزارت کشور و وزارت دفاع در چندسال گذشته جشن پاکسازی این مناطق از مین و مواد منفجره را برگزار کردند افزود: تلاش های زیادی در خصوص پاکسازی این مناطق صورت گرفته است اما عدم دقت کافی و شتاب زدگی در اعلام جشن پاکسازی باعث شد هنوز هم مواردی از انفجار مین را در منطقه داشته باشیم.
 

,
,

, ,

وی همچنین بخشی از موارد مین خنثی نشده را نیز ناشی از ضریب خطای انسانی دانست و افزود: برخی از مین‌ها نیز به دلیل حوادث طبیعی، رانش زمین و سیلاب جابجا شده‌اند و حادثه می‌آفرینند.

,

 

,

26 انفجار مین در قصرشیرین، نفت‌شهر و سومار

, 26 انفجار مین در قصرشیرین، نفت‌شهر و سومار,

 همچنین در این خصوص فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تاکنون 26 مورد انفجار مین در منطقه قصرشیرین، نفت شهر و سومار رخ داده که نتیجه آن فوت یک نفر و زخمی شدن 10 نفر بوده است.

,

 

,

فرامرز اکبری ادامه داد: تعدادی از انفجارهای رخ داده نیز باعث آسیب به احشام، خودروهای مردم و یا دستگاه‌های مرکز مین زدایی شده است.

,

 

,

اکبری بیشترین موارد انفجار را نیز مربوط به نفت‌شهر و سومار دانست.

,

 

,

فرماندار قصرشیرین با اشاره به عملیات مین‌زدایی و بازنگری که در سطح این منطقه در حال انجام است، اظهار کرد: حدود 90 نفر شامل 9 تیم 10 نفره در منطقه مشغول به کار هستند.

,

 

,

به گفته این مسئول، بیش از 100 دستگاه خودرو سبک و سنگین شامل 25 دستگاه بولدوزر، 20 دستگاه آمبولانس، 15 دستگاه بیل مکانیکی، 40 دستگاه خودرو سبک و ... در این منطقه مشغول کار هستند.

,

 

,

, ,

وی همچنین از بازنگری حدود دو هزار هکتار از اراضی منطقه خبر داد که ابتدا به صورت دستی و سپس به صورت مکانیکی انجام می‌شود و همچنان ادامه دارد.

,

 

,

اکبری عنوان کرد: مواردی هم از پاکسازی‌ها و بازنگری‌های موردی که به درخواست مردم بوده در این منطقه انجام شده است.

,

 

,

وی تاکید کرد: همچنین تاکنون حدود 80 هکتار از سنگرهای به جا مانده از زمان جنگ و مواضع مهمات که امکان وجود مین در آنها بوده، تسطیح و پاکسازی شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه