اخبار داغ

گزارشی از نوسانات بازار شب عید؛

نقش کمرنگ دولت در حمایت از باغداران شمال کشور/سازی که به میل واردکنندگان میوه کوک می‌شود!

نقش کمرنگ دولت در حمایت از باغداران شمال کشور/سازی که به میل واردکنندگان میوه کوک می‌شود!
در حالی باغداران شمال کشور بخشی از محصولات خود را در پی برف پاییزی از دست رفته می بینند که اکنون علاوه بر نقش کمرنگ دولت در ارائه بسته های حمایتی با موجی از واردات به بهانه تنظیم بازار شب عید مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری«رازق»، در آخرین روزهای دی ماه 95 و در دو ماه مانده تا عیدنوروز یکی از مواردی که مردم و برخی اصناف را هرساله درگیر خود می کند بودن کالاها واجناس شب عید برای مردم است.

هرساله با حمایت دولت و مدیریت اصناف میوه و خشکبار لازم ذخیره شده تا مردم درایام عید برای مصارف خود به زحمت و گرانی برخورد نکنند.

اما امسال در ایام پاییز شاهد سرمای بی سابقه در شمال کشور بودیم که این امر منجربه یخ زدن میوه های شب عید مخصوصا پرتقال شد.

 پرتقال های موجود در بازار طعم و مزه هر ساله را ندارند و بسیاری از آن ها نیز به علت یخ زدگی از بین رفته اند.

آذر ماه با بارش سنگین برف و کاهش شدید دما به مدت چند روز پیش از موعد پیش‌بینی شده باغات مرکبات شمال دچار یخ‌زدگی شد که در همان موقع با برآورد ستاد مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ درصد مرکبات آسیب دیده بودند اما این پیش‌بینی هم بود که پس از دو هفته میزان خسارت بیشتر شود.

اتفاقی که اکنون به نظر می‌رسد باغداران مرکبات را در شمال زمین‌گیر کرده تا نه تنها به فکر صادرات نباشند این نگرانی است که برای تنظیم شب عید هم با مشکل مواجه شوند.

 بخش عمده ای از خسارات مربوط به استان مازندران  می‌شود اما استان‌های گلستان و گیلان هم آسیب دیده‌اند و حتی مرکباتی هم که روی درخت سالم مانده‌اند مشتری ندارد؛ آنهایی که ریزش کرده‌اند فاسد شده است و این در حالی است که اکنون هیچ متولی مشخصی پیگیر مشکلات باغات مرکبات شمال نیست.

وضعیت مرکبات شمال بحرانی است تا حدی که باغداران بیشتر محصول خود را دفن می‌کنند و دولت تنها  15درصد پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مجلس را برای کمک بلاعوض به کشاورزان تصویب کرده است.

فعالان صنف میوه می گویند در حال حاضر پرتقال‌هایی که در بازار با قیمت پایین و به وفور دیده می‌شود ذخیره شب عید هر سال بوده است.

در سال‌های گذشته از ۱۵ آذر ماه مرکبات از درخت پیاده می شد و در انبارهای سنتی دپو  صورت می‌گرفت و سپس برای گردش عید به بازار عرضه ‌می‌شد، گردش عید از ۲۵ آذر تا ۱۵ فروردین  است در حال حاضر پرتقال در بازار با قیمت پایین توزیع می‌شود که بخشی از آن قابلیت ماندگاری ندارد.

در این باره حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان در گفت و گو با خبرنگار «رازق» اظهار کرد: با توجه به صدمه ای که در پاییز به باغات میوه در مازندران وارد شد در شب عید با کمبود میوه مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه هر شخصیت حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات میوه کند نیاز به مجوز جهاد کشاورزی خواهد داشت مگر اینکه بصورت قاچاق وارد عمل شود، تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق میوه انجام می شود و اگر نیاز به واردات است باید این کار به صورت قانونی انجام شود.

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان در خصوص وارد کنندگان میوه، گفت: این کار باید توسط افراد متخصص، متعهد و  با سابقه انجام شود تا جلوی سایر تخلفات گرفته شود.
 
وی ادامه داد: چند تن از افراد که دارای تعهد، آبرو و اعتبار بالایی هستند در واردات میوه نقش دارند که بهتر است  این کار به آنها سپرده شود.

اما در این باره معاون وزیر کشاورزی نظری متفاوت دارد محمد علی طهماسبی معتقداست:امسال با افزایش تولید چهارمیلیون و هفتصد تن مرکبات داریم، عده ای با کوبیدن بر طبل واردات برای شب عید نمی گذارند باغدار سرش را راحت روی بالش بگذارد و معیشت وی تامین شود.

طهماسبی ادامه داد:  این افراد با طرح مسئله نیاز کشور به واردات برای تأمین نیاز شب عید،  سعی می‌کنند که اذهان را برای این امر آماده کنند، اما باید در نظر داشت تولید مرکبات داخلی برای نیاز کشور کفایت می‌کند.
 
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در دوره قبل نیز که در "وزارت کشاورزی سابق" حضور داشتیم، برخی افراد به دنبال واردات از هر طریقی بودند و در حالی که نارنگی درجه یک در شمال کمتر از 200 تومان خریداری می‌شد می‌خواستند حجم زیادی نارنگی با چندین کشتی به کشور بیاورند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به سرمازدگی میوه های شمال اذعان کرده و ادامه داد:  سرمازدگی بخشی از مرکبات شمال کشور باعث کمبود محصول در بازار نمی‌شود، زیرا  علاوه بر محصول شمال تولیدات مرکبات جنوب کشور را نیز داریم.
 
طهماسبی در این‌ باره افزود: پرتقال والنسیای جنوب کشور بر روی درخت می‌مانند تا برای تأمین مصرف شب عید مورد استفاده قرار گیرد و نیاز ما را تأمین می‌کند.

به گفته فعالان این صنف اگر پرتقال غرب مازندران تا ماه ۱۱ دوام بیاورد پرتقال والنسیای جنوب جوابگوی گردش عید نیست به دلیل اینکه ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن پرتقال والنسیا در جنوب داریم در حالی که مصرف عید بین ۸۰۰ تا یک میلیون تن است؛ و مابقی این کمبود چگونه می خواهد رفع شود؟

فعالان صنف میوه در واکنش به سخنان طهماسبی تصریح کردند: وزارت کشاورزی ارزیابی برای خود دارد که در ظاهر مسئله را خوب  می‌بیند به عنوان مثال می گوید امسال ۷۰۰ هزار تن مازاد مصرف داشتیم که این مقدار سرما زده است؛ با توجه به اینکه پرتقال‌های برف زده را باید زودتر به بازار عرضه کرد و راه دیگری نیست، اما صحبت ما این است که این اتفاق رقم خورده و حدود ۲ میلیون تن پرتقال موجود است که به صورت بی رویه و با قیمت نازل  در بازار توزیع می شود. این وضعیت از ذخیره مصرف می شود و به هر حال باید محاسبه شود.

حال باید در دو ماه اخیر تصمیمات وزارت کشاورزی را در کمبود میوه ارزیابی کرده و دید که آیا می توانند با همین رویه میوه را وارد نکنند یا در آخر مجبور به واردات میوه خواهند شد یا خیر؟

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری«رازق»,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رازق,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه