اخبار داغ

آثار باستانی دوره هخامنشی در معرض تخریب جدی است/ آتشکده کرکویه محل تجمع معتادان

آثار باستانی دوره هخامنشی در معرض تخریب جدی است/ آتشکده کرکویه محل تجمع معتادان
آتشکده کرکویه را می توان یکی از آثار باستانی تاریخی مهم در منطقه سیستان نام برد که امروزه به محلی برای حفاری های غیر قانونی برخی از افراد سودجو تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای هیرمند؛ ایران اسلامی با قدمتی تاریخی یکی از کشورهای مهم در جذب توریست و گردشگر است که در این بین می تواند از امتیاز جذب توریست برای اقتصاد گردشگری کشور استفاده نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای هیرمند؛,

اما استان سیستان و بلوچستان به دلیل قدمت بالا و همچنین وجود پهلوانان اساطیری شاهنامه در این منطقه، آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است که می تواند با توجه به گفته استاندار سیستان و بلوچستان در نوروز 96 یکی از مناطق گردشگری ایران شود.

,

در شهرستان هیرمند آثار باستانی زیادی وجود دارد که امروزه به علت های مختلف رها شده اند و یا به طور کل از اذهان عمومی در حال محو شدن هستند.

,

, ,

این اماکن تاریخی که می توانست به مناطق مهم گردشگری تبدیل شود امروزه به سوژه های جستوجوگران گنج و یا کارتن خواب های خیابانی تبدیل شده است.

,

آتشکده کرکویه با کرکوشاه، در غرب روستای خمر و در4کیلومتری شهرستان هیرمند  ودر میان زمین‌های باتلاقی سیستان و نزدیک مرز ایران با افغانستان قرار دارد.

,

کرکویه، عبارت است از بقایای یک آتشکده مربوط به دوران هخامنشی، که شامل یک دیوار خشتی – چینه‌ای از یک برج دفاعی شهر باستانی است، امروزه از این دیوار باستانی اثری نمانده و تنها چند بنای تاریخی در حال تخریب برای مردم به یادگار مانده است.

,

کرکویه توسط نویسندگان دوران اسلامی در کتب قدیمی تشریح شده است. استخری کرکویه را نخستین راهی می‌داند که سیستان را به هرات متصل می‌کند و بنا به گفته همین جغرافی نویس کرکویه در سه فرسنگی زرنج یا زرنک (سیستان) واقع شده است.

,

, ,

قدمت آتشکده کرکویه را به زمان کیخسرو نسبت داده‌اند و بنا بر روایات کرکویه تا قرن هفتم هجری آباد بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

,

این آتشکده را می توان یکی از آثار باستانی تاریخی مهم در منطقه سیستان نام برد که امروزه به محلی برای حفاری های غیر قانونی برخی از افراد سودجو تبدیل شده است.

,

کوهکن یکی از شهروندان به ندای هیرمند گفته است: برخی از معتادین این محل را برای استعمال مواد انتخاب کرده اند و در اتاق های باقی مانده اقدام به روشن کردن آتش می کنند و در همان جا دخانیات و مواد مخدر استعمال می کنند.

,

وی همچنین گفته است: برخی از افراد سودجو نیز برای دستیابی به گنج این محل را حفاری کرده اند که باعث تخریب زیر بنای آن شده است.

,

, ,

, ,

آتشکده کرکویه امروزه به یک خرابه تبدیل شده و ساختمان های آن در حال ریزش و تخریب است، هیچ گردشگری به آن نزدیک نمی شود زیرا از آثار دیدنی آن چیزی باقی نمانده است.

,

معماری شگفت انگیز و دلنشین این بناها می تواند هر گردشگری را مجذوب تاریخ و هنر ایرانیان کند، که متاسفانه عدم توجه به این بناهای تاریخی امروز نه تنها به اقتصاد گردشگری سیستان ضرر وارد کرده است بلکه باعث شده است تا بناهای تاریخی مهم سیستانیان زیر میلیون ها ریزگرد مدفون شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه