اخبار داغ

روز فرار شاه:

مردم همدان الله اکبر گویان از خانه ها به بیرون ریختند

مردم همدان الله اکبر گویان از خانه ها به بیرون ریختند
عده زیادی از مردم، قصد پایین آوردن مجسمه های موجود در شهر را داشتند که به علت نبودن وسیله و احتمال خطر، با تذکر مأموران انتظامی و روحانیون، انجام این کار به صبح موکول شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی و زمانی که تمام بخش های اقتصادی و فرهنگی کشور در اعتصاب فرو رفته و مملکت به حالت تعطیل در آمده بود، محمد رضا شاه، به ناچار کشور ایران را ترک کرد. شاه  ظهر روز شنبه 26 دی ماه به همراه همسرش فرح، با هلی کوپتر از کاخ نیاوران به فرودگاه مهر اباد رفت و تهران را به مقصد قاهره ترک کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع،,

انتشار خبر خروج شاه از ایران که در اخبار ساعت 14 رادیو پخش شد و پس از آن در روزنامه ها درج گردید و به گوش مردم رسید، چون انفجار بمبی قوی در کشور صدا کرد. مردم به محض شنیدن خبر، با غریو شادی و الله اکبر گویان از خانه ها بیرون ریختند.

,

در همدان تظاهرات مردم مبدل به دست افشانی و هل هله  و شادی عمومی گردید. ماشین ها با روشن کردن چراغ ها و به صدا درآوردن بوق، واکنش های شدیدی از خود نشان میدادند، مردم به یکدیگر تبریک می گفتند و نقل و شیرینی قسمت میکردند.

,

این کار تا پاسی از شب ادامه داشت عده زیادی از مردم، قصد پایین آوردن مجسمه های موجود در شهر را داشتند که به علت نبودن وسیله و احتمال خطر، با تذکر مأموران انتظامی و روحانیون، انجام این کار به صبح موکول شد.

,

مقارن ساعت یک شب، مأموران انتظامی و ارتش، از بیم آنکه مبادا پائین آوردن مجسمه ها درگیری ایجاد نماید ، خود اقدام به این کار کردند.

,

پس از خروج شاه و به دنبال شادی مردم همدان، گروهی از چماق به دست های طرفدار رژیم سعی کردند که با ایجاد رعب و وحشت مردم را تهدید کرده و مانع از تظاهرات آنها علیه رژیم شوند.

,

در پی قوت گرفتن شایعه اغتشاشات چماقداران، جوانان همدان، آمادگی خود را برای حفاظت از شهر اعلام کردند...

,

متن بالا بخشی از کتاب "انقلاب اسلامی در همدان" درخصوص فرار شاه و پایین کشیدن مجسمه شاه در همدان است.

,

این کتاب از "ابوالفتح مومن " بوده که در جلد اول آن از نهضت مشروطه  تا اوجگیری نهضت اسلامی در سال 1356 پرداخته  شده است و  جلد دوم  آن از اوج گیری نهضت تا تثبیت انقلاب اسلامی را در بر میگیرد.

,

با مطالعه این کتاب ما با وقایعی  در همدان که در آن سالها رخ داده آشنا شویم.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه