اخبار داغ

نشنال اینترست بررسی کرد:

تأثیر مشارکت استراتژیک ایران و هند بر تقویت حکومت مرکزی افغانستان

تأثیر مشارکت استراتژیک ایران و هند بر تقویت حکومت مرکزی افغانستان
ایران و هند با توسعه بندر چابهار می‌توانند به قدرتمند کردن دولت مرکزی افغانستان کمک کنند، به این طریق که محموله‌های وارداتی و تجاری کابل دیگر وابستگی‌ای به کراچی نخواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، ایران و هند سابقه طولانی‌ای در روابط و فرهنگی و تجاری دوجانبه دارند. دو کشور ایران و هند همچنین ریشه مشترکی در روابط تمدنی باید یکدیگر دارند. در دهه‌های گذشته، به خاطر تحریم‌های هسته‌ای جوامع بین‌الملل علیه ایران، روابط اقتصادی دو کشور در صادرات و واردات در بخش‌های انرژی و کشاورزی محدود شده بود. در سال 2015، تبادلات تجاری دو کشور به 16 میلیارد دلار رسید. این مقدار به نسبت میزان تبادلات تجاری ایران و چین در سال گذشته که 52 میلیارد دلار بوده است، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. این در حالی است که نه تنها از لحاظ جغرافیایی، هند از چین به ایران نزدیک‌تر است، بلکه از لحاظ ژئوپلیتیک نیز در غرب آسیا با ایران یک رویکرد را دنبال می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

 

,

نشریه آمریکایی نشنال اینترست با بیان این موضوع نوشت: هند به دنبال یکپارچه‌سازی آسیای میانه و همچنین برقراری ثابت در افغانستان است که ایران در آن سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد. دو کشور تمایل دارند روابط تبادلات تجاری خود را به مشارکت استراتژیک مبدل سازند که دو آیتم توسعه امنیت و اقتصاد را در برمی‌گیرد.

,

 

,

در این میان توسعه بندر چابهار نشانه بزرگی در افزایش روابط دوجانبه ایران و هند است. پاکستان در رقابت با این بندر، با همکاری چین شروع به ساخت بندر گوادار کرده است.

,

 

,

هند رقابت دیرینه‌ای با پاکستان دارد و به دنبال عبور از آسیای میانه است؛ بندر چابهار بهترین گزینه برای عبور کالاهای صادراتی هند به دیگر کشورها خواهد بود.

,

 

,

ایران و هند همچنین اظهار داشته‌اند که توسعه بندر چابهار می‌تواند به قدرتمند کردن دولت مرکزی افغانستان کمک کند به این طریق که محموله‌های وارداتی و تجاری کابل دیگر وابستگی‌ای به کراچی نخواهند داشت.

,

 

,

نشنال اینترست در ادامه اما نوشت: دو کشور ایران و هند باید همزمان مراقب این موضوع باشند که با توسعه همکاری‌هایشان در بخش‌های مختلف منجر به تخریب روابط حال حاضر خود با دیگر کشورها نشوند. به عنوان نمونه، هند نباید از روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل دست بکشد. ایران نیز نباید از پاکستان و چین رو برگرداند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه