اخبار داغ

هشدار شدید ترکیه به آمریکا در خصوص حمایت از کُردهای سوریه+تحلیل

هشدار شدید ترکیه به آمریکا در خصوص حمایت از کُردهای سوریه+تحلیل
وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «آمریکا باید به حمایت از گروه های تروریستی پایان دهد. سلاح هایی که آمریکا برای کمک به شبه نظامیان کُرد پ.ی.د می دهد، امروز در دست حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. هیچ فرقی میان پ.ی.د و پ.ک.ک نیست. هدف پ.ی.د مبارزه با داعش نیست، بلکه تجزیه بخشی از سوریه است.»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل ، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری در هتل ماریوت آنکارا گفت: «آمریکا در صورت دعوت از حزب کُردی اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) بهتر است داعش را نیز به مذاکرات صلح سوریه دعوت کند. آمریکا باید به حمایت از گروه های تروریستی پایان دهد. حضور گروه های تروریستی بر میز مذاکرات سوریه بی مفهوم و بی معنی است. ما خواستار ادامه همکاری با آمریکا مانند دو کشور متحد هستیم. سلاح هایی که آمریکا برای کمک به شبه نظامیان کُرد پ.ی.د می دهد، امروز در دست حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. هیچ فرقی میان پ.ی.د و پ.ک.ک نیست. پ.ی.د در مذاکرات آستانه حضور نخواهد داشت. هدف پ.ی.د مبارزه با داعش نیست، بلکه تجزیه بخشی از سوریه است، ولی ما حامی تمامیت ارضی سوریه هستیم.»

وی افزود: «روندی که در سوریه آغاز شده و برقراری آتش بس در این کشور تا حدودی ثمر بخش بوده است.»
وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: «همکاران ما دیروز با دیپلمات های ایرانی و روس در مسکو بر سر مسئله سوریه مذاکره کرده اند.»

چاووش اوغلو در مورد مذاکرت قبرس تصریح کرد: «همیشه به دنبال راه حلی ماندگار، عادلانه و نتیجه بخش برای هر دو طرف در قبرس بوده ایم. موضع ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی بر سر موضوع مذاکرات یکسان است.»
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: «روند مذاکرات قبرس نباید مبهم و نامشخص باشد.»
چاووش اوغلو افزود: «هیچ ترکی نقشه ای که از سوی قبرس روم نشین برای تقسیم جغرافیایی جزیره ارائه شده است را نخواهد پذیرفت.»

گفتنی است «رکس تیلرسون» نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای مقام وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده است: «حمایت آمریکا از شبه نظامیان کُرد سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش ادامه خواهد داشت. تلاش خواهیم کرد تا میان ترکیه و کُردهای سوریه یک تعادل به وجود آوریم. کُردهای سوریه در مبارزه با داعش بهترین متفق ما هستند. آمریکا در عملیات رقه به آنان کمک خواهد کرد. آمریکا در مبارزه با داعش باید نقش فعالتری در هماهنگی نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش با کُردهای سوریه بازی کند.»

کُردهای سوریه، در یکی از مهم ترین فرازهای تاریخ سیاسی خود موفق شده اند اتحاد اولیه میان دو کشور آمریکا و ترکیه بر سر سوریه را کاملا مختل کنند؛ تا جایی که به نظر می رسد هیچ چشم انداز مطلوب مشترکی میان دو کشور مزبور متصور نباشد. آمریکا امروزه کُردها را بهترین و قابل اعتمادترین متحد خود در کارزار جگ نیابتی سوریه می داند؛ اما ترکیه آن ها را «تروریست» می خواند. البته این تمام ماجرا نیست. شبه نظامیان کُرد یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) نه تنها از نظر آنکارا تروریست محسوب می شود؛ بلکه به پشتیبان اصلی پ.ک.ک در جنگ با دولت ترکیه تبدیل شده و به عبارت دقیق تر، دشمن در حال نبرد برای آنکارا به حساب می آید.

نیروهای آموزشی آمریکایی با حضور در اردوگاه های آموزشی شبه نظامیان ی.پ.گ شاخه نظامی جنبش اتحاد دموکراتیک خلق (پ.ی.د)، توانستند با تمام فرماندهان نظامی این گروه رابطه مستقیم برقرار کنند. در گام بعدی با تسلیح همین گروه، عملا توانستند کل امور و مقدرات آن ها را بر عهده گرفته و حتی فراتر از آن، در امور سیاسی پ.ی.د دخالت کنند.
حمایت های آمریکا از پ.ی.د به اندازه ای است که برخی کارشناسان می گویند: «امروزه آمریکا به نیروی هوایی پ.ی.د در سوریه تبدیل شده؛ یا به عبارت دیگر پ.ی.د به نیروی زمینی آمریکا تبدیل شده است!»

همچنین لابی کُردها در اسرائیل بسیار فعال و مؤثر است. آن ها در غرب و اسرائیل این طور تبلیغ می کنند که برای نخستین بار، متحدان واقعی غرب و اسرائیل، در قلب سرزمین های اسلامی و در میان اعراب سنی و شیعه ظهور کرده اند.
پیش از این، متحدان مسلمان غربی ها یا از حمایت علنی از اسرائیل اجتناب می کردند یا در حاشیه سرزمین های اسلامی (مانند اندونزی) زندگی می کردند؛ اما کُردها می گویند در قلب مسلمانان شیعه و سنی (عرب، ترک و عجم) زندگی می کنند.

در نقطه مقابل آمریکا، ترکیه به شدت به کُردهای سوریه و به خصوص ی.پ.گ بدبین است و اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی حاضر به تحمل آن ها در مرزهای خود نخواهد بود.
شبه نظامیان پ.ک.ک در مبارزه با ارتش ترکیه، به صورت مکرر به داخل خاک سوریه وارد می شدند و ارتش ترکیه با انتشار تصاویر آن در رسانه ها، شرایطی برای اردوغان و هوادارانش فراهم کرد تا رسما اعلام کنند: «هر دو گروه ی.پ.گ . پ.ی.د از پ.ک.ک به صورت جدی حمایت می کنند و مبارزه با تروریسم در داخل ترکیه تنها زمانی به پایان می رسد که بتوان دو گروه مزبور را از مرز با ترکیه دور کرد.»
به این ترتیب نه تنها پذیرش نقش سیاسی برای کُردها از سوی ترکیه شدیدا رد می شود، بلکه آنکارا در عمل برای تأمین امنیت مرزهای خود از عملیات نظامی علیه ی.پ.گ استفاده می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل ،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه