اخبار داغ

رییس دادگستری سراب خبر داد:

استقبال مردم از سیستم ابلاغ الکترونیکی قضایی/ در آمد حاصل از واحد امانتداری برای خانواده زندانیان هزینه می شود

استقبال مردم از سیستم ابلاغ الکترونیکی قضایی/ در آمد حاصل از واحد امانتداری برای خانواده زندانیان هزینه می شود
رییس دادگستری سراب از ثبت نام حدود هزار نفر از مردم این شهرستان در سیستم ابلاغ الکترونیکی قضایی (ثنا) خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, در پی درخواست تعدادی از همشهریان مبنی بر چرایی ایجاد واحد امانتداری در ورودی دادگستری سراب و دیافت مبلغی از هر مراجعه کننده موضوع را با ریاست دادگستری شهرستان سراب مطرح کردیم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

مهدی شمسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پیرو دستورالعمل حفاظت اطلاعات استان در مورد تلفن های همراه مراجعین و همچنین وجود مشکلات امنیتی واحد امانتداری در ورودی دادگستری سراب ایجاد شد.

,

وی افزود: ریالی از در آمد حاصل از این واحد عاید دادگستری نمی شود و با توجه به اینکه انجمن حمایت از زندانیان خانواده زندانیان نیازمند را حمایت مالی می کند درآمد این واحد که دادستانی نیز بر آن نطارت دارد در راستای این امر خیر هزینه می شود.

,

شمسی اظهار داشت: با بررسی دادستانی فردی امین برای این کار انتخاب شده و  مبلغ ۵۰۰ تومان که فرد مراجعه کننده پرداخت می کند در واقع در یک کار خیر و انفاق برای افرادی که نیازمند شدید به حمایت دارند هزینه می شود.

,

رییس دادگستری سراب  بیان اینکه استقبال خوبی از سیستم ابلاغ الکترونیکی قضایی در شهرستان سراب شده از ثبت نام حدود هزار نفر از همشهریان سرابی در این سیستم خبر داد.

,

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نیز به موضوع برنامه های الکترونیکی به صورت ویژه توجه شده ابراز امیدواری کرد در سال آتی این سیستم رشد خوبی در شهرستان داشته باشد.

,

شمسی در پایان ابلاغ سنتی را یکی از عوامل اصلی در اطاله دادرسی عنوان کرده و افزود: قطعا مردم در صورت آگاهی به مزایای این سیستم داوطلبانه برای دریافت نام کاربری اقدام خواهند کرد.

,

ئیس دادگستری سراب افزود: طبق این آئین نامه  در آینده نزدیک هرگونه ابلاغ صادره از مراجع قضایی صرفا از طریق این سامانه انجام خواهد شد و اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی خواهند بود.

,

وی افزود: مهمترین مزایای این سیستم آن است که اگر دادخواستی در کل کشور بر علیه فردی مطرح شود می تواند قبل از اینکه منجر به صدور حکم شود پیگیر آن باشد.

,

شمسی ادامه داد به عنوان مثال در برخی طلاقها فرد مراجعه کننده برای طلاق با مجهول المکان معرفی کردن همسر خود درخواست طلاق خود را بدون اینکه همسرش از آن آگاهی داشته باشد به نتیجه می رساند.

,

وی ادامه داد: در این سیستم به آبرو و حیثیت افراد بیش از پیش توجه شده است و ماموران ابلاغ دادگستری به محل زندگی افراد مراجعه نمی کنند و همه این مراحل از طریق سیستم الکترونیکی انجام می گیرد.

,

رئیس دادگستری سراب تصریح کرد: در قالب این طرح ، اوراق قضایی مانند اخطاریه و احضاریه ، به صورت الکترونیکی به ۲ طرف پرونده ابلاغ می شود و به منظور دریافت الکترونیک اوراق قضایی برای طرفین پرونده، حساب کاربری قضایی تعریف و در اختیار آنان قرار می گیرد .

,

وی افزود: پس از ارسال اوراق قضایی ، پیامکی نیز برای ۲ طرف پرونده فرستاده می شود تا با مراجعه به حساب کاربری قضایی خود ، اوراق قضایی را دریافت کنند و با باز نمودن فایل مربوطه از سوی هریک از کاربران این سامانه اقدام یاد شده به منزله ابلاغ واقعی محسوب می گردد و در صورت باز نکردن فایل مربوطه ابلاغ قانونی متصور می باشد و براساس قانون حضور نداشتن هریک از ۲ طرف پرونده مانع از گرفتن تصمیم قضایی نمی باشد.

,

این مسئول  قضایی اظهار داشت: الکترونیکی شدن روند ابلاغ ها، علاوه بر صرفه جویی در وقت، در کاهش هزینه ها نیز تاثیر بسزایی دارد به نحوی که حذف کاغذ، ارسال پستی و استفاده از نیروی انسانی برای ابلاغ اوراق، کمک شایانی در شیوه نوین دادرسی ها و ارائه خدمات به مردم خواهد بود.

,

شمسی خاطرنشان کرد: ابلاغ الکترونیک فرصتی استثنایی برای قوه قضاییه است تا گام های اساسی را در توسعه این روند بردارد، ضمن اینکه با ابلاغ الکترونیک دیگر در بسیاری از موارد نیازی به بهره گیری از توان و ظرفیت انسانی نیروی انتظامی نداریم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه