اخبار داغ

یک مشاوره حقوقی خانواده مطرح کرد؛

قانون از نشوز زنان چه می‌گوید؟/ مواردی که زن می تواند از شوهر خود تمرد کند

قانون از نشوز زنان چه می‌گوید؟/ مواردی که زن می تواند از شوهر خود تمرد کند
عباسی گفت: عدم استحقاق زن نسبت به نفقه، کسب اجازه ازدواج مجدد مرد از دادگاه و نیز امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد از نتایج عدم تمکین زن است که بانوان باید به آن توجه کنند چرا که ضرر آن به خودشان خواهد رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، با مراجعه به دادگاه های خانواده متوجه می شویم که بسیاری از دعاوی خانوادگی به دلیل عدم تمکین زن و یا عدم پرداخت نفقه از سوی مردان است و نیز متوجه خواهیم شد که بسیاری از زنان جامعه کمترین اظلاعی نسبت به مسائل حقوقی خود نداشته و مورد ظلم واقع می شوند، تا جایی که برخی از زنان از ترس کلیدواژه ای به نام «عدم تمکین» که از سوی مردان مطرح می شود و محکومیت در دادگاه خانواده حتی برای درمان بیماری خود از خانه خارج نشده و تن به هر سخن زوری از سوی مردان می دهند تا مبادا سایه شوم طلاق بر زندگی مشترکشان انداخته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

* زن باید برای عدم تمکین خود در دادگاه خانواده دلیل قانع کننده داشته باشد

, * زن باید برای عدم تمکین خود در دادگاه خانواده دلیل قانع کننده داشته باشد,

لیلا عباسی در گفتگو با آرمان زنان در خصوص شرایط وجوب تمکین و یا عدم تمکین زنان از همسران خود، در ابتدا به تشریح معنای تمکین پرداخت و اظهار کرد: تمکین از لحاظ لغوی به معنای فرمان بردن و اطاعت کردن است و به طور کلی دو نوع تمکین در قانون وجود دارد؛ تمکین عام و تمکین خاص.

, آرمان زنان,

وی افزود: تمکین خاص یعنی زن از نیازهای غریزی مرد اطاعت کند و تمکین عام به معنای فرمانبرداری زن در تمام امور زندگی از همسر خود است؛ لذا تمکین زن از مرد مگر در مواردی که برای زن ترس ضرر جسمانی، مالی یا شرافتی وجود داشته باشد واجب است و زن باید برای عدم تمکین خود در دادگاه خانواده دلیل قانع کننده داشته باشد.

,

* مواردی که زن می تواند از شوهر خود تمرد کند

, * مواردی که زن می تواند از شوهر خود تمرد کند,

این مشاوره حقوقی خانواده ادامه داد: طبق قانون زن می تواند در مواردی نظیر نداشتن منزل مستقل و مناسب، ابتلای شوهر به بیماری های مقاربتی و جنسی، بیمار بودن زن، انجام تکالیف الهی واجب و نیز خروج برای درمان از شوهر خود تمکین نکرده و تمرد کند؛ همچنین شوهر نمی تواند همسر خود را کتک زده و به او بد و بیراه و حرف های ناروا بزند و در عین حال از او تقاضای تمکین بکند و در غیر این صورت زن می تواند دادخواست به دادگاه ارائه کند.

,

وی با بیان اینکه عدم تمکین بدون عذر موجه مساوی با نشوز است و در صورت نشوز زن مستحق گرفتن نفقه نخواهد بود، ادامه داد: نشوز یعنی عصیان کردن زن نسبت به شوهر و به خشم آوردن شوهر در بیشتر موارد یا ناسازگاری میان زن و شوهر و لذا نشوز شامل عدم تمکین عام و خاص خواهد بود.

,

* دود عدم تمکین غیرموجه در چشم زنان

, * دود عدم تمکین غیرموجه در چشم زنان,

عباسی عنوان کرد: عدم استحقاق زن نسبت به نفقه، کسب اجازه ازدواج مجدد مرد از دادگاه و نیز امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد از نتایج عدم تمکین زن است که بانوان باید به آن توجه کنند چرا که ضرر آن به خودشان خواهد رسید.

,

وی با اشاره به ماده ۱۱۰۸ قانون اساسی که در آن آمده است، هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود، گفت: زن پس از جاری شدن صیغه عقد و رسمیت یافتن ازدواج با همسرش می‌ تواند از او نفقه بخواهد و در مقابل مرد می‌تواند از همسرش تقاضای تمکین کند؛ البته دختر می‌تواند تا پیش از شروع زندگی با همسر خود تمام مهریه خود را مطالبه کرده و تا دریافت کامل آن عدم تمکین نسبت به شوهر داشته باشد که به این حق، “حق حبس” گفته می گویند.

,

* ضرورت تهیه منزل مستقل و پرداخت نفقه به زن تمکین کننده

, * ضرورت تهیه منزل مستقل و پرداخت نفقه به زن تمکین کننده,

این مشاوره حقوقی خانواده با بیان اینکه مردان زمانی دادخواست تمکین می دهند که همسرشان بدون اجازه منزل را ترک کرده و حاضر به بازگشت نباشد، اذعان کرد: مرد می تواند برای اثبات ادعای خود نوار صوتی زن مبنی بر عدم تمکین را به دادگاه ارائه دهد و یا از نظر مددکار اجتماعی که از سوی دادگاه به تحقیق در زندگی زن و شوهر می پردازد، استفاده کند و اگر در طول رسیدگی به پرونده این زن و مرد مشخص شود که زن واقعا با عذر موجه از تمکین خودداری کرده، مرد محکوم به تهیه منزل مستقل برای همسر خود و پرداخت نفقه به او خواهد شد.

,

وی فراهم ساختن مسکن مناسب و مستقل برای زن را یکی از مواردی دانست که دادگاه به نفع عدم تمکین زن به آن رای می دهد و گفت: اگر زن حق انتخاب مسکن داشته باشد مرد موظف است با توجه به انتخاب او برایش منزل فراهم کند در غیر اینصورت زن باید در هر کجا که مرد برای او منزل فراهم نمود زندگی کرده و از همسرش تمکین کند.

,

* دختران قبل از ازدواج با قوانین حقوقی مربوط به خود آشنایی پیدا کنند

, * دختران قبل از ازدواج با قوانین حقوقی مربوط به خود آشنایی پیدا کنند,

عباسی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مردان از زنان ناآگاه خود سوء استفاده قانونی می کنند، خاطر نشان کرد: به دختران جوان توصیه می کنیم که قبل از ازدواج با قوانین حقوقی مربوط به زنان آشنایی پیدا کنند تا پس از ازدواج با داشتن دانش کافی بتوانند از حقوق مسلم خود در برابر بهانه های نامربوط برخی از مردان دفاع کنند و برایشان کمتر مشکلات حقوقی به وجود بیاید تا زندگی پایدارتری داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه