اخبار داغ

احزاب و گروه‌های حامی هاشمی به تکاپو افتادند!

اینک بدون هاشمی!

اینک بدون هاشمی!
در زمان حیات هاشمی، این هاشمی بود که اختلافات عدیده‌ی میان آنها را مدیریت می‌کرد و مانع علنی‌شدن اختلافات می‌گشت؛ اما حالا در نبود هاشمی، معلوم نیست این اختلافات دوباره آغاز می‌گردد یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، پس از فوت آیت‌الله هاشمی همه‌ی احزاب، گروه‌ها، رسانه‌ها و چهره‌های شاخص هم‌سو با وی در صددند تا  بفهمند و به دیگران بفهمانند که پس از هاشمی چه کسی می‌تواند جای‌گزین او در مناسبات سیاسی آینده باشد؟ آنها بر این باورند که این جایگزین، حتما از میان گزینه‌هایی هم‌چون ناطق نوری، حسن خمینی، محمد خاتمی و حسن روحانی است و این مربع مختلف‌الاضلاع می‌تواند جریان اصلاحات و اعتدال را در روزهای دشوار پیش‌رو رهبری کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بنابراین دور از انتظار نیست هر کدام از این اضلاع چهارگانه برای اثبات آنکه قرابت بیشتری با آیت‌الله فقید داشته‌اند، با بیان سخنانی از یکدیگر پیشی گرفته تا این‌گونه جایگاه نداشته‌ی خود طی سال‌های گذشته را به دست آورند. شاید به این دلیل است که ناطق نوری در مراسم ترحیم روز هفتم مرحوم هاشمی ادعای رفاقت 50 ساله‌ی خود با هاشمی را به زبان آورده و می‌گوید: در این سال‌ها هیچ عملی از او ندیدم که برای رضای خدا نبوده باشد.

,

از سوی دیگر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب بر این باورند که ناطق نمی‌تواند جریان اصلاحات و اعتدال را نمایندگی کند؛ چرا که او قبل از آنکه یک اصلاح‌طلب اعتدال‌گرا باشد، یک اصولگرا بوده و از این رو خیلی خوشایند نیست چنین گزینه‌ای را به عنوان لیدری جریان لیبرال در نظر بگیرند.

,

در همین رابطه سایت اصلاح‌طلب عصر ایران طی یادداشتی با عنوان «سید حسن خمینی محور جریان اعتدال در دوران پسا هاشمی؟» نوشت: «روحانی و ناطق نوری اما به دلایل خاصی نمی‌توانند محوریت جریان اعتدال را به عهده بگیرند.»

, «سید حسن خمینی محور جریان اعتدال در دوران پسا هاشمی؟», «روحانی و ناطق نوری اما به دلایل خاصی نمی‌توانند محوریت جریان اعتدال را به عهده بگیرند.»,

نویسنده در ادامه اظهار داشت: «جریان اعتدال، گفتمانی متشکل از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان است. کسی باید زعامت این جریان را  به عهده بگیرد که فراجناحی باشد. ناطق نوری سال‌ها در رأس جریان اصول‌گرایی بود. هنوز هم در جامعه ایرانی به عنوان اصول‌گرا شناخته می‌شود. درست است که او در این سال‌ها به اصلاحات نزدیک شده است و مورد احترام این جریان است اما نمی‌توان تصور کرد که اصلاحات به عنوان رکن اصلی جریان اعتدال حاضر به پذیرش ناطق نوری به عنوان جانشین هاشمی رفسنجانی باشد. ناطق نوری قطعا به دلیل قلندری که در سیاست ایران دارد می‌تواند از رهبران اصلی این جریان باشد، اما به نظر می‌رسد بنا بر دلیلی که ذکر شد نمی‌تواند رهبری این جریان را به عهده بگیرد.»

,  «جریان اعتدال، گفتمانی متشکل از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان است. کسی باید زعامت این جریان را  به عهده بگیرد که فراجناحی باشد. ناطق نوری سال‌ها در رأس جریان اصول‌گرایی بود. هنوز هم در جامعه ایرانی به عنوان اصول‌گرا شناخته می‌شود. درست است که او در این سال‌ها به اصلاحات نزدیک شده است و مورد احترام این جریان است اما نمی‌توان تصور کرد که اصلاحات به عنوان رکن اصلی جریان اعتدال حاضر به پذیرش ناطق نوری به عنوان جانشین هاشمی رفسنجانی باشد. ناطق نوری قطعا به دلیل قلندری که در سیاست ایران دارد می‌تواند از رهبران اصلی این جریان باشد، اما به نظر می‌رسد بنا بر دلیلی که ذکر شد نمی‌تواند رهبری این جریان را به عهده بگیرد.»,

عصر ایران در انتها مدعی شد که این حسن خمینی است که می‌تواند جریان نیمه متحد اعتدال و اصلاحات را رهبری کرده و آن را به سرمنزل مقصود برساند؛ چرا که مانند هاشمی، برچسب جناحی ندارد!

,

بنابراین باید دید که کیفیت سیاست‌ورزی حسن خمینی، ناطق نوری و حسن روحانی در آینده چگونه خواهد بود و در این میان لیدر ممنوع‌التصویر اصلاحات چه شرط و شروطی برای آنها قائل می‌شود؟ در زمان حیات هاشمی، این هاشمی بود که اختلافات عدیده‌ی میان آنها را مدیریت می‌کرد و مانع علنی‌شدن اختلافات می‌گشت؛ اما حالا در نبود هاشمی، معلوم نیست این اختلافات دوباره آغاز می‌گردد یا خیر؟

,

برای درک بهتر این ماجرا باید صبر پیشه کرد تا حامیان هاشمی بر احساسات خود غلبه کرده و از دوران کنونی عبور کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه