اخبار داغ

هشدار استاد دانشگاه تبریز در خصوص صنعت بازتولید لاستیک استان؛

خوب و بد استقرار سیستم بازیافت در تبریز/ باید مردم را به سمت استفاده از لاستیک‌های روکش دار سوق دهیم

خوب و بد استقرار سیستم بازیافت در تبریز/ باید مردم را به سمت استفاده از لاستیک‌های روکش دار سوق دهیم
حق کیش گفت: روکش گذاری و استفاده مجدد از لاستیک‌‌های کارکرده نسبت به بازیافت از اولویت برخوردار است و منافع بیشتری را نصیب کشور می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد حق کیش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج، با انتقاد از سکوت رسانه‌‌ها در رابطه با موضوع بازیافت و بازتولید لاستیک در استان، اظهار کرد: حرکت اخیر شهرداری تبریز در جهت جذب سرمایه گذار به منظور استقرار سیستم بازیافت در تبریز حرکت مثبتی است اما نباید ضرورت بازتولید لاستیک‌‌های قابل استفاده مغفول بماند چراکه بازیافت آخرین حلقه‌‌ی بازگردانی لاستیک به عرصه صنعت است و پیش از آن بازتولید لاستیک باید مورد توجه قرار بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در رابطه با تفهیم اولویت بازتولید تایر نسبت به بازیافت آن فرهنگ سازی لازم است

, در رابطه با تفهیم اولویت بازتولید تایر نسبت به بازیافت آن فرهنگ سازی لازم است,

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و سوق دادن مردم به بازتولید لاستیک‌‌های مستعمل به جای خرید لاستیک‌‌های نو، گفت: وقتی از بازتولید تایر صحبت می‌‌کنیم منظور این است که روکشی نو روی لاستیک مستعمل کشیده شده و به چرخه‌‌ی تولید بازگردد اما متاسفانه کسی از این موضوع آگاه نیست که چه زمانی باید اقدام به تحویل تایر ماشین به واحد های بازتولید بکند.

,

روکش گذاری و استفاده مجدد از لاستیک‌‌ها منافع بیشتری را نصیب کشور می‌‌کند

, روکش گذاری و استفاده مجدد از لاستیک‌‌ها منافع بیشتری را نصیب کشور می‌‌کند,

وی با اشاره به گزارش آماری مرکز پژوهش‌‌های مجلس در این خصوص، افزود: روکش گذاری و استفاده مجدد از لاستیک های کارکرده قبل از بازیافت پسماند تایرهای فاقد قابلیت روکش گذاری، منافع بیشتری را نصیب کشور می کند چرا که اولا تولید لاستیک در صنایع روکش گذاری به سرمایه گذاری اولیه کمتری نسبت به تولید لاستیک نو نیاز دارد؛ دوما تولید لاستیک روکش دار هزینه کمتری می‌‌طلبد.

,

استاد دانشگاه تبریز بیان داشت: بر اساس این گزارش باتوجه به چشم انداز تدوین شده برای صنعت کشور در سال 1404 و دستیابی به تولید 930 تن تایر در سال، صنعت روکش می تواند در راستای تحقق هدف گذاری مذکور مطرح شود.

,

لاستیک را به عنوان یکی از آیتم‌‌های بازرسی در معاینه فنی خودرو تعریف کنند

, لاستیک را به عنوان یکی از آیتم‌‌های بازرسی در معاینه فنی خودرو تعریف کنند,

وی با توضیح راهکارهای سیاستی مرکز پژوهش‌‌های مجلس در این زمینه خاطرنشان کرد: علاوه بر تدوین استاندارد مصرف تایر ما می‌‌‌توانیم لاستیک را نیز به عنوان یکی از آیتم‌‌های بازرسی در معاینه فنی خودرو تعریف کنیم.

,

حق کیش یادآور شد: همچنین شرکت بیمه نیز هنگام بروز حوادث باید اوضاع تایر خودرو را نیز مورد توجه قرار دهد؛ برای مثال اگر زمان تعویض لاستیک خودرو رسیده باشد اما لاستیک تعویض نشده باشد، طبیعتا باید از پوشش بیمه خارج شود؛ که اگر چنین اتفاقی بیفتد، افراد حداقل به دلیل پوشش بیمه ای به بازتولید و روکش تایر متمایل می‌‌شوند.

,

وی تاکید کرد: تفاوت هزینه‌‌ی تولید و خرید لاستیک نو و بازتولید تایر، خیلی بالاتر از آن است ک بتوانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم مخصوصا که این اقدام در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان انجام می‌‌گیرد.

,

این استاد دانشگاه توضیح داد: طبق آنچه مرکز پژوهش های مجلس گزارش کرده است، آشنایی عموم مردم با مقوله بازیافت و پسماند لاستیک از پیش‌ نیازهای اجرای استاندارد در خصوص تایرهای کارکرده است؛ لذا اجرای ماده شش مدیریت پسماندها مبنی بر همکاری صدا و سیما و سایر رسانه‌‌ها در راستای فرهنگ سازی در این زمینه است.

,

بازتولید لاستیک صنعت سبز به شمار می‌‌رود

, بازتولید لاستیک صنعت سبز به شمار می‌‌رود,

وی با انتقاد از کوتاهی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی نسبت به بازتولید تایر، اضافه کرد: علاوه بر مقوله صرفه جویی، بازتولید تایر نسبت به تولید تایر نو و بازیافت، به عنوان صنعت سبز و در راستای حمایت از محیط زیست می‌‌باشد.

,

حق کیش رویکرد دستگاه مالیاتی کشور را نیز در این زمینه قابل تامل دانست و عنوان کرد: بازتولید کنندگان تایر به اندازه تولیدکنندگان اصلی مالیات پرداخت می‌‌کنند اما اگر از طرف دیگر به سرمایه گذار خارجی نیز معافیت مالیاتی قایل شویم، عملا موجب بحران در صنعت داخلی خود خواهیم شد همان طور که در حال حاضر نیز این واحدها به اندازه کافی کوچکتر شده‌اند.

,

لاستیک بازتولید شده مشمول استاندارد اجباری است

, لاستیک بازتولید شده مشمول استاندارد اجباری است,

وی با اشاره به کیفیت لاستیک های روکش خورده نسبت به لاستیک نو، اظهار کرد: لاستیک بازتولید شده مشمول استاندارد اجباری است و تست های متعددی را نیز روی آن ها انجام می‌‌دهند.

,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: علی رغم اهمیت موضوع یادشده بخصوص برای استان ما که دو واحد بزرگ بازتولید تایر را در خود جای داده است، من تعجب می‌‌کنم که رسانه‌‌ها و کارشناسان نسبت به این امر حساسیت به خرج ندادند.

,

وی ادامه داد: جای سوال است که چرا مرکز پژوهش‌‌های شهرداری یا شورای شهر جهت کارکارشناسی روی تفاهم نامه‌‌ای که با سرمایه گذار خارجی برای استقرار سیستم بازیافت در تبریز،  از اساتید دانشگاه‌‌های استان یا کادر فنی مجموعه‌‌های بازتولیدی استان دعوتی به عمل نیاورده است؟

,

لزوم تعریف خط قرمز لاستیک ها

, لزوم تعریف خط قرمز لاستیک ها,

حق کیش از استقرار صنعت بازیافت بدون تعیین اولویت بازتولید و فرهنگسازی در این مقوله شدار داد و گفت: باید خط قرمزهایی برای متمایز ساختن لاستیک‌‌های دارای قابلیت بازتولید و لاستیک‌‌های بازیافتی تعریف شود و بازیافت آخرین مرحله برای بازگرداندن لاستیک به صنعت باشد تا صنایع بومی نیز به چالش کشیده نشوند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه