اخبار داغ

ضرورت توجه به پوشش مناسب؛

لباس، معرف فرهنگ و قومیت ها در جامعه است

لباس، معرف فرهنگ و قومیت ها در جامعه است
در سبک زندگی اسلامی، توجه به نوع پوشش تنها به زنان محدود نمی‌شود بلکه مردان را نیز در بر می‌گیرد، یعنی همانطور که زنان نباید پوشش بدن‌نما داشته باشند، مردان هم باید از لباس‌هایی که آنان را انگشت‌نما می‌کند، بپرهیزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سلام لردگان؛  منشا اصلی پیدایش لباس، محفوظ ماندن از سرما، گرما و عوامل طبیعی، عفت و پرهیزکاری، زیبا و با وقار بودن است، اما اینکه انسان چه بپوشد و چگونه بپوشد بستگی به فرهنگ و جهانبینی جامعه ای دارد که در آن زندگی می کند، باید دید فرهنگ آن جامعه جهان را به چه معنا می داند؟ افراد، انسان را چگونه موجودی می شناسد؟ و چه سر نوشتی را برای آنها تصور می کند.

لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمی است که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده و با آن اعلام می کند که از کدام فرهنگ تبعیت می کند.

در فرهنگ اسلامی لباسی را که شخص برای شهرت و خودنمایی پوشیده باشد مضموم دانسته و نکوهش شده است .

از حضرت حسین ابن علی (ع) روایت کردند؛ "هر کس برای مشهور شدن لباس به تن کند، خدا در قیامت جامه ای از آتش بر او می پوشاند ."

و در سوره اعراف آیه 26 آمده است؛ "ای فرزندان عالم برای شما لباسی فرستادیم که شما را می پوشاند و لباس زینت و لباس تقوی، این بهتر است این آیات خداست شاید ایشان اندرز گیرند."

و اما لباس محلی یکی از شاخص های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه به شمار می رود و از آنجا که ریشه در میراث فرهنگی دارد در غنای فرهنگ و تمدن هر ملتی نقش بسزایی دارد.

اقوام و مردم چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر اقوام کشور دارای پوشش خاص خود هستند که نشان از فرهنگ غنی این مرز و بوم دارد اما سال هاست که مردم این منطقه خود را مقید به پوشش محلی نمی دانند و حتی در روستاها و مناطق عشایرنشین استان نشانه های پوشش محلی کم رنگ شده است و تنها در برخی مراسم های عروسی می توان افراد را با پوشش محلی مشاهده کرد. 

اما این موضوعی است که در کشور ما نسبت به آن غفلت شده و پوشش محلی بسیاری از مناطق کشور ازجمله چهارمحال و بختیاری را به ورطه فراموشی سپرده است.
 
لباس، معرف فرهنگ و قومیت ها در جامعه است

 ابوالقاسم کریمی، فرماندار شهرستان لردگان در گفت و گو با خبرنگار سلام لردگان اظهار کرد: آنچه امروزه بسیار مهم و تاثیرگذاری زیادی در جامعه دارد نحوه پوشش لباس و پوشاک است و فرهنگ و قومیت ها را در جامعه نشان می دهد.
 
فرماندار شهرستان لردگان با شاره به فرهنگ اصیل ایرانی افزود: لباس معرف فرهنگ اصیل ما است که تاثیر سریع را در بیننده می گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به قومیت های بسیار زیادی که در کشور ما وجود دارد لباس ها و مدل های پوشش بسیار زیادی هم در سطح کشور وجود دارد که نیاز است این فرهنگ ها و پوشش ها حفظ و به نسل های آینده انتقال یابد.

لباس تقوی، انسان را از گزند به گناه حفظ کند

حجت الاسلام حسن انصاری امام جمعه شهرستان لردگان با اشاره به آیات قرآن و احادیث نقل شده گفت: لباس مظهر پاکی، صداقت و دوری از گناه می است و برای هر انسانی بهتر است که لباسی را بپوشد که لباس تقوی باشد و انسان را از گزند به گناه حفظ کند.

انصاری افزود: هر لباسی که ما را به بی راهه می کشاند موجب برانگیختن غرایض جنسی می شود و بی بند و باری را در جامعه رونق می دهد آن لباس، لباس تقوی نیست که باید جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به این موضوع که وجود مانکن ها جلوی مغازه ها با این نحوه پوشش در شان جامعه اصیل ایرانی نمی باشد افزود: این مانکن ها باید از جلوی مغازه ها برداشته شود و اگر مغازه دار نیاز به تبلیغ با این مانکن ها دارد آنها را درون مغازه بگذارد و نه جلوی مغازه که در دید عموم باشند.

وی نقش معلم ها را در اشاعه فرهنگ بسیار زیاد دانست و خواستار ترویج فرهنگ پوشش و حجاب برای دانش آموزان شد و اضافه کرد: بهترین پوشش برای هر زنی چادر می باشد البته چادری که جنبه خودنمایی نداشته باشد.

وجود مانکن ها جلوی مغازه ها، ناشی از فرهنگ غربی است

حجت الاسلام بخشایش پور امام جمعه فلارد در گفت و گو با سلام لردگان اظهار کرد: پوشش نامناسب در بعضی از معلمان برای دانش آموزان بسیار خطرناک بوده و این درحالی است که دانش آموزان حرف شنوی بیشتری از معلمانشان دارند و معلمان را بیشتر از والدینشان به عنوان الگو قبول دارند.

بخشایش پور، وجود مانکن ها جلوی مغازه ها را ناشی از فرهنگ غربی دانست و افزود: چون وجود مانکن ها جنبه اقتصادی نیز دارد از آن درون مغازه ها استفاده کنند.

وی در ادامه خواستار تشکیل کارگروهی برای ترجمه نوشته های روی لباس ها شد و افزود: قطعا اگر فروشنده ها و خریداران از معنای این نوشته ها با خبر باشند خرید و فروش این البسه ها در جامعه رونقی نخواهد داشت

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام لردگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سلام لردگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سلام لردگان,
,
,
,
,
 
 
 
,
 
 
 
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه