اخبار داغ

اشرافی گری اساس بدبختی جامعه اسلامی

اشرافی گری اساس بدبختی جامعه اسلامی
خطر اشرافیت و تجمل گرایی یکی از خطراتی است که انقلاب را به شدت تهدید کرده و به عنوان اساس بدبختی جامعه اسلامی محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛اشرافی گری یکی از آفت های جوامع بشری است؛ اما این مسئله زمانی مهم تر می شود که با حقیقت و هویت انقلاب اسلامی گره بخورد.  اخبار و وقایعی که امروزه از مسئولین نظام و برخی عملکرد آنها منتشر می شود نظیر  وزیر هزار میلیاردی ، حقوق های نجومی ، هزینه ساخت جکوزی در ریاست جمهوری ، فرماندار مفتخر به ششلیک خوری  و راکب ماشین مدل بالاو... مباحث این چنینی  ارتباط مستقیمی با  بحث هویت انقلاب دارد که در معرض خطر قرار گرفته است.اگر اشرافیت بخواهد در چند سال آینده به حیات خود ادامه دهد،کل نظام سیاسی را در بر خواهد گرفت و فساد را دامنگیر خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رفاه طلبی و اشرافی گری به عنوان آسیبی اجتماعی ، هرگاه فرد یا بخشی از جامعه را فرا گیرد،مانند ویروسی خطرناک،خیلی زود به سایر قشر ها و طبقات اجتماعی منتقل شده و سلامت جامع بشری  را تهدید می کند.اشراف و طبقه مرفه در جوامع بشری و طبقات  تاثیر گذار جامعه اندکه رفتار ،گفتار و عقایدشان پیامد های مستقیم و غیر مستقیم بر سایر افراد جامعه،خصوصا طبقات پایین تر دارد. مردم در طول تاریخ ،غالبا به خواسته های آنان عمل کرده و برطبق  روش آن ها زندگی نموده  و رهبری ایشان را پذیرفته اند. تظاهر و ریاکاری آنها ،انسان ها و جوامع  را به  انحطاط و فساد می کشاند .

,

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی  حرکتی بود بر علیه اشراف سالاری. امام (ره) پیوسته به مسئولان ،دولتمردان و کارگزاران نظام اسلامی تاکید می کردند که هرگز به سمت اشرافیگری و اخذ خلق  و خوی اشرافیگری نروند و بدانند که نخستین گام به سوی اشرافیگری ،به معنای بازگشت از مسیر اصیل انقلاب و دست برداشتن از ارزش های اصیل انقلاب  و پا نهادن در ورطه انحراف است.

,

پس از مطرح شدن بحث "حقوق های نجومی "در جامعه ، رهبر معظم انقلاب اسلامی  نسبت به این مسئله موضع گیری کرده و آن را "هجوم به ارزش ها " دانستند.(2/4/95) ایشان با موضع گیری صریح تر ضمن "نامشروع و گناه " دانستن این برداشت ها ،از آن به عنوان خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی " تعبیر کرده و خواستار عزل و برکناری افراد متخلف شدند.(16/4/95)

,

اسلام با برادری و اخوت تلاش کرد از همان ابتدا با جریان اشرافیگری برخورد کند وبرادری ،اصل اجتماعی قرار گیرد . باید گفت زمانی که مسئولان یک کشور به مانور در زمینه اشرافیت بپردازند این عامل منجر به رانت خواری و فساد می شود.اشرافیگری اساس بدبختی جامعه اسلامی است که امراض بسیاری از آن سرچشمه می گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

,

دوری از مردم

,

یکی از آفت های بزرگی که نظام جمهوری اسلامی به ویژه از سال های به اصطلاح سازندگی به بعد ،از آن اسیب دیده تجمل گرایی،اشرافیت طلبی،و تفرعن زدگی برخی از مسئولین در حوزه های مختلف است چه در مشی سیاسی وچه در مشی مدیریتی  .مسئله ای که علاوه بر  نمایانگر دوری از ارزش های اسلامی ،نشانه ی آفت  "دوری از مردم و  غیرمردمی بودن "است.

,

اشرافیگری ،عامل وابستگی و خضوع  در برابر بیگانگان

,

"سرچشمه همه مصیبت هایی که ملت ها می کشند این است که متصدیان امورشان از قشر مرفه و از اشراف  واعیان باشد و آن ها این طور هستند ،اشراف و اعیان این طور هستند که تمام ارزش ها را به این می دانند که آنجایی که زندگی می کنند بهتر از دیگران ،باشد ، آن رفتاری که مردم  با آن ها می کنند ، رفتار عبید  با موالی باشد،تمام افکارشان متوجه  به این مسائل است..."

,

همیشه قدرت خارجی برای اینکه بر مردم مسلط شود،این بالاتری ها را می ترساند. آن ها از باب اینکه تمام توجهشان  به این بود که در بین ملت قدرتمند باشند ، دارای یال و کوپال  باشند،آن ها را تسلیم می شد برای اینکه به این ها ظلم بکنند...( امام خمینی ره 7/06/61)

,

اشرافیت گرایی ؛ عامل ستم به مردم

,

اشرافیت سالاری و گرایش مسئولان و دولتمردان  به اشرافیت ،نه تنها در حوزه زندگی شخصی ،یک انحراف  از زندگی مومنانه است بلکه در بعد سیاسی و اجتماعی نیز  سبب ستم به مردم می شود .ذات انباشته شدن ثروت دردست عده ای خاص  یا خاندان هایی خاص که نماد روشن اشرافیت است، به این مفهوم است که ثروت و امکانات کشور و جامعه به طرق پیدا و پنهان از دست عموم مردم ربوده شده و حق طبیعی محرومان سلب گردیده و در نهایت به جیب طبقه ای ویژه ای که اشراف هستند ، انتقال یافته است.

,

اشرافی گری مانع تحقق عدالت

,

ازجمله چیز هایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کند می کند ،نمود اشرافیگری در مسئولان بالای کشور است...عیب اول اشرافی گری اسراف است...عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ سازی می کنند؛ یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست می کند.(مقام معظم رهبری5/6/95)

,

کاهش اعتماد مردم

,

تنها راه پیشرفت ایران اسلامی  روحیه مجاهدت است.روحیه جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن ،کار را وظیفه خود دانستن،همه نیروها را در راه کار درست به میدان آوردن.که سبب جلب اعتماد مردم به حکومت اسلامی می شود؛ اما "اگر مسئولان اشرافیگری را در پیش بگیرند،علاوه بر توقف روند پیشرفت کشور باید بیش از پیش شاهد پدیده هایی چون حقوق های نجومی و "کاهش اعتماد مردم به نظام " بود."(مقام معظم رهبری16/4/95)

,

سستی و شکم بارگی

,

در جایی که اشرافیت پای باز کند نتیجه این می شود که سستی ها می آید و از اهداف چشم پوشی میشود و شکم بارگی و غرور شکل می گیرد.نتیجه اشرافیت ،سیاهی و خشونت و لذت است و وادادگی کسانی که تا دیروز فعال و پر تلاش بودند.

,

چه باید کرد؟

,

حفظ هویت انقلابی

,

خطر اشرافیت و تجمل گرایی  یکی از خطراتی است که انقلاب را به شدت تهدید میکند و یکی از انذار های رهبری نسبت به تحریف امام در سخنرانی ایشان  امسال در حرم امام (ره) مسئله اشرافیت و تجمل بود. امام نابرابری اقتصادی را باشدّت و حدّت رد می کرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد می کرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرفدار عدالت اجتماعی بود...هم را از خوی کاخ نشینی برحذر می داشت،تاکید مکرر می کرد بر اینکه به وفاداری طبقات ضعیف اعتماد کنید؛این را امام مکرر می گفت که این کوخ نشینان ،این فقرایند ،این محرومانند که این صحنه ها را با وجود محرومیت ها پر کرده اند.اعتراض هم نمی کنند، در میدان های خطر هم حاضر می شدند.

,

مبارزه با نفوذ اشرافیگری مسئولین نظام

,

با توجه به نفوذ اشرافیگری در حوزه قدرت سیاسی،بی تردید باید اولویت اول را به خود نظام حاکم داد و اگر می خواهیم اصلاحاتی صورت بگیرد ،باید ابتدا  در درون نظام سیاسی اجرا شود. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، موفق خواهیم بود.پالایش نظام سیاسی حاکم ، با اصل نظارت  عامه مردم ودستگاه های نظارتی، و بر خورد قاطع ممکن می شود و متاسفانه از جمله نکاتی است که ما امروزه با اهمال کاری از کنار آن می گذریم. 

,

 

,

تغییر نگاه به قدرت ازطعمه به خدمت

,

در حکومت اسلامی "قدرت" فرصتی برای خدمت به بندگان خدا" است.به هیچ عنوان "طعمه" و " انقلاب به مثابه سفره و فرصتی برای بهره برداری شخصی نیست.مسئولان نوکر مردم هستند.این نگاه برخلاف  نگاه حاکم بر حکومت های طاغوتی است که در آن ها یک وزیر ،یک مدیر کل و یک رئیس، از زندگی های آنچنانی برخوردارند.

,

وقتی در اندیشه سیاسی اسلام می خوانید که قدرت از جنس مسئولیت است،یعنی اینکه هرکه قدرتش بیشتر شد و پستش بالاتر رفت،نباید فکر کند که امتیازات بیشتری می تواند بگیردبلکه باید سختی بیشتری بکشد و به همین دلیل است که امیر مومنان سختی بیشتری می کشید.

,

 انتهای پیام/

,

مصطفی ملکی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه