اخبار داغ

۲۷ دی ۱۳۵۷،سالروز سرنگونی مجسمه پهلوی دوم بدست انقلابیون هفشجان

۲۷ دی ۱۳۵۷،سالروز سرنگونی مجسمه پهلوی دوم بدست انقلابیون هفشجان
38 سال پیش در چنین روزی، تظاهرات گسترده مردمی و سقوط نمادین مجسمه پهلوی دوم در استان با حضور 10 هزار چهارمحالی صورت گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ در سال ۱۳۵۷ تظاهرات ها علیه رژیم پهلوی شدت گرفت و مبارزات گروه های مختلف سیاسی ایران در جهت سرنگونی دودمان پهلوی به اوج رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

در شهرکرد نیز این اقدامات با شدت صورت گرفت، شهر هفشجان در این زمان و پیش از آن با توجه به حضور و فعالیت های گروه های مذهبی و عمدتاً نمایندگان آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و آیت الله سید روح الله خمینی همچون دیگر مناطق ایران به مکانی علیه رژیم پهلوی تبدیل شد و نقش مهمی را در تظاهرات ها و روزهای نمادین انقلابیون در استان چهارمحال و بختیاری دارد.

ازجمله افراد مشهور و فعال مذهبی، امام جماعت هفشجان، حجت الاسلام و المسلمین شهید محمدحسین صادقی (نماینده انقلابیون مذهبی و نیز نماینده دوره اول لرستان و پدر محمود صادقی، نماینده کنونی تهران) است که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، را می توان نام برد.
,
,
,
,
, ,


سقوط مجسمه پهلوی دوم با حضور 10 هزار تن از چهارمحالی ها در شهرکرد

در سال ۱۳۵۷ گروه های انقلابی با حمله به سازمان ساواک شهرکرد، موجب انحلال این پایگاه رژیم شدند. در فردای ۲۶ دی، روز خروج شاه از ایران، طی هماهنگی گروه های انقلابی شهرکرد، مرکز استان و گروه های انقلابی مذهبی هفشجان، فرخشهر و حومه در روز ۲۷ دی ماه، در میدان مرکزی شهرکرد (انقلاب کنونی) با حضور 10 هزار تن از چهارمحالی ها مجسمه پهلوی دوم با یاری انقلابیون سقوط کرد.

,
, سقوط مجسمه پهلوی دوم با حضور 10 هزار تن از چهارمحالی ها در شهرکرد, سقوط مجسمه پهلوی دوم با حضور 10 هزار تن از چهارمحالی ها در شهرکرد,
,
,
, ,

 

,
, ,


سر مجسمه پهلوی دوم را جدا و به پدر شهید سید عباس صالحی قهفرخی اهدا کردیم

جهانگیر خسروی هفشجانی، از انقلابیون در خصوص خاطرات خود از این واقعه نوشت؛ "در روز ۲۷ دی ۱۳۵۷ و پس از سقوط مجسمه پهلوی دوم (میدان انقلاب کنونی)، سر مجسمه را جدا کرده و با همراهی انقلابیون هفشجان در بعد از ظهر همان روز با حضور در فرخشهر و در حرکتی مردمی، سر مجسمه به پدر و خانواده شهید سید عباس صالحی قهفرخی اهدا و نام و یاد او گرامی داشته شد".

,
, سر مجسمه پهلوی دوم را جدا و به پدر شهید سید عباس صالحی قهفرخی اهدا کردیم, سر مجسمه پهلوی دوم را جدا و به پدر شهید سید عباس صالحی قهفرخی اهدا کردیم,
,
,
, ,


در ۲۶ دی ۱۳۵۷ نیز، در روز خروج شاه از ایران، مردم بروجن نیز مجسمه پهلوی دوم را در مرکز بروجن سرنگون کردند.

فعالیت انقلابیون هفشجان مختص به مرکز استان نشد و پیش از آن گروه های ساکن در خوزستان و خصوصا اهواز و آبادان، نقش هایی در تظاهرات های مردمی داشتند.

شهید ابراهیم درویشی هفشجانی، یکی از شهدای انقلاب هفشجان نیز در ۱ بهمن ۱۳۵۷، در اهواز به شهادت رسید.

,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه