اخبار داغ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری:

بوجاری بیش از 11 هزار تن گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری

بوجاری بیش از 11 هزار تن گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از بوجاری بیش از 11هزارتن گندم آبی ودیم درسال زراعی 96-95 در سال جاری،خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بام ایران خبر؛ شبانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در سال زراعی ۹۶-۹۵ در استان چهارمحال و بختیاری ۱۱۱۸۱تن گندم آبی و دیم، ۳۴۵۱ تن جو آبی و دیم بوجاری صورت گرفته است و میزان ۱۱۰۷۵ تن بذور گندم آبی و دیم ۲۱۶۷ تن جو آبی و دیم با سموم قارچکش توصیه شده به میزان ۱۷۴۰۱ کیلوگرم ضدعفونی گردیده است.

وی، با اشاره به اینکه، اگر بذر علف هرز همراه بذر باشد، موجب آلوده شدن مزرعه می شود و بذور علف هرز سریع تر از بذر غلات رشد کرده و موجب ضعف گیاه اصلی می شود افزود: برای جلوگیری از حمله آفات و بیماری ها در دوره رشد اولیه گیاه، باید بذر را ضدعفونی کرد ازجمله بیماری های مهم غلات که خسارت زیادی وارد می آورند انواع سیاهک ها را می توان نام برد که با انجام عمل ضدعفونی به راحتی می توان آنها را کنترل کرد.

وی، تاکید کرد: با دستگاه بوجاری می توان بذر را به منظور عاری کردن ازمواد خارجی ازقبیل سنگ و کلوخ و ناخالصی های دیگر که موجب مسدود شدن نازل های بذرکاری می شود تمیز کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گفت: باتوجه به اینکه، خصوصیات گیاهان با بذور کاشته شده انتقال می یابد برای دستیابی به میزان محصول گندم باکیفیت و عملکرد بالا، رعایت نکات فنی مهمی ازجمله انتخاب بذرهای خوب و سالم و انجام عملیات بوجاری و ضدعفونی بذور قبل از کاشت از اهمیت خاصی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه