اخبار داغ

بهشتی در میان شیرآباد زاهدان؛

شهری از کتاب در حاشیه شهر/ کتابخانه کامبوزیا، اولین کتابخانه عمومی کشور

شهری از کتاب در حاشیه شهر/ کتابخانه کامبوزیا، اولین کتابخانه عمومی کشور
صادقه کامبوزیا با اشاره به اینکه کتابخانه کامبوزیا اولین کتابخانه عمومی کشور در 23 اسفند 1365 است، گفت: این منطقه شوره زار و برهوتی بیش نبود که همت استاد از آن همه چیز ساخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، گرچه با کمبود فضای کتابخانه ای در شهرستان زاهدان مواجه هستیم اما برخی مواقع از همان ظرفیت های موجود هم استفاده بهینه ای نمی شود.
قدیمی ترین کتابخانه شهر را همه با نام صاحبش می شناسند. کتابخانه ای که در اوایل دوره پهلوی اول با تبعید فردی به نام امیر توکل کامبوزیا در دزداب قدیم( زاهدان کنونی) شکل گرفت. شاید جالب ترین توصیف را از این کتابخانه توریست آلمانی که چند سال پیش به زاهدان آمده بود گفته باشد: بهشتی در میان جهنم شیرآباد.
مکانی قدیمی و دور افتاده از مرکز شهر که نامش برای همه آشناست بگونه ای که او را به کتابخانه و کلاته اش می شناسند؛ کتابخانه ای که در آن مجموعه ارزشمندی از کتاب های فارسی، فرانسه، آلمانی و انگلیسی موجود است.
به محض ورود به این کتابخانه؛ خانه ابدی مرحوم کامبوزیا خود نمایی می کند بگونه ای که به رسم ادب باید فاتحه ای برای شادی روح استاد کامبوزیا قرائت کرد که چنین مکان ارزشمندی را پس از خود به یادگار گذاشته است که هر قطره علم آموزی از آن دنیایی ارزش و ثواب برایش در پی دارد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زاهدانه، ,
,
,
,
,
, ,
,

پس از آن کتاب های خطی دور تا دور سالن اصلی مطالعه که در محفظه های شیشه ای در معرض دید عموم قرار گرفته اند بیش از هر چیز دیگری نظر مراجعه کنندگان را به سمت خود جلب می دهد.
حسین اسلامی کارشناس میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه در خصوص کتابخانه استاد کامبوزیا اظهار داشت: این کتابخانه با داشتن حدود بیش از 20 هزار جلد از کتاب های نفیس و کمیاب به زبان‌ های لاتین، عربی و فارسی یکی از مجموعه‌ های گرانبها و کم ‌نظیر به حساب می ‌آید.
وی با بیان اینکه کتابخانه کامبوزیا، شهری از کتاب در حاشیه شهر زاهدان است، گفت: این کتابخانه از نظرِ داشتنِ منابع ایران‌ شناسی تاریخ و تمدن ایران و اسلام به زبان‌های لاتین بسیار غنی، از نظر منابع اسلام‌ شناسی و منابع مرجع غربی و فارسی نسبتا غنی بوده و مجموعه اقبال ‌شناسی آن به زبان‌ های اردو و فارسی نیز قابل ملاحظه است.

 

,
, زاهدانه ,
,
,
,
, ,



همت استاد کامبوزیا از هیچ؛ همه چیز ساخت
«صادقه کامبوزیا»، دختر مرحوم کامبوزیا هم اکنون به عنوان فردی که مسئولیت اداره این کتابخانه را برعهده دارد در خصوص چگونگی بنا نهاده شدن کتابخانه کامبوزیا بیان کرد: این منطقه شوره زار و برهوتی بیش نبود که همت استاد از آن همه چیز ساخت.
وی گفت: این کتابخانه به عنوان اولین کتابخانه عمومی کشور در 23 اسفند 1365بعنوان اولین کتابخانه عمومی کشور افتتاح شد و از قوانین افتتاح آن این بود که کتابخانه هیچ وقت به داخل شهر منتقل نشود و همیشه دو نفر از اعضای خانواده کامبوزیا، مدیریت این کتابخانه را برعهده داشته باشند.
وی درباره کتاب خطی و تألیفات استاد نیز اظهار داشت: تألیفات استاد کامبوزیا بیش از 80عنوان مقاله و دست نوشته هایی است که برخی از آنها در سالنامه نور دانش در سال های قبل از انقلاب به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه