اخبار داغ

تغییر در کتب درسی؛ اقدامی مثبت یا منفی؟!

شیوه غلط ارزشیابی و کنکور محوری مانع تحقق "مسئله محوری" دانش‌آموزان

شیوه غلط ارزشیابی و کنکور محوری مانع تحقق "مسئله محوری" دانش‌آموزان
به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان؛ کتاب درسی از آن جهت که دانش آموز، با واژه واژه اش انس می گیرد و معلم آن را مبنای تدریس و ارزشیابی دانش آموز قرار می دهد و در شکل دهی ذهن و تفکر دانش آموز تاثیر مستقیم دارد همواره به عنوان یک مسئله مهم تلقی شده است. کتاب محوری هرچند به دلیل قرین بودن با حافظه محوری و اتکای تام و تمام معلم بر کتاب، معنای منفی به ذهن متبادر می کند اما وجود کتب واحد درسی و اهمیت دادن به آن نظامندی آموزش، تقویت هویت ملی و دینی و ایجاد عدالت آموزشی را تضمین می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان؛ کتاب درسی از آن جهت که دانش آموز، با واژه واژه اش انس می گیرد و معلم آن را مبنای تدریس و ارزشیابی دانش آموز قرار می دهد و در شکل دهی ذهن و تفکر دانش آموز تاثیر مستقیم دارد همواره به عنوان یک مسئله مهم تلقی شده است. کتاب محوری هرچند به دلیل قرین بودن با حافظه محوری و اتکای تام و تمام معلم بر کتاب، معنای منفی به ذهن متبادر می کند اما وجود کتب واحد درسی و اهمیت دادن به آن نظامندی آموزش، تقویت هویت ملی و دینی و ایجاد عدالت آموزشی را تضمین می کند. ,

موضوع کیفیت آموزشی و محتوای کتب درسی که هدایت گر نحوه تدریس معلم و یادگیری دانش آموز است همواره مورد نقد و بحث کارشناسان و خانواده‌ها بوده است و در راستای این دغدغه مهم نظام تعلیم و تربیت؛ از سال 84 کار تحقیق و پژوهش پیرامون تنظیم "برنامه درسی ملی" در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و کلیات آن تا سال 90 بارها مورد نقد و بررسی و تحلیل صاحب نظران، مدیران و معلمان قرار گرفت تا نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رسید و طی 11 جلسه در این شورا تدوین و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بعد از تایید رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد و در سال 92 از آن رونمایی به عمل آمد.

«برنامه درسی ملی»  به عنوان یکی از 6 زیر نظام اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می کند و در واقع چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را تعیین و تبیین می نماید.

ارتقاء تحقیق و پژوهش در مدارس در کنار ارتقاء محتویات کتاب‌های درسی و افزایش نقش و تأثیرگذاری معلمان و دور شدن از حفظیات و حافظه گرایی از دیگر اهداف تعیین شده در این سند است.

 حجت الاسلام علی ذوعلم مدیرکل سابق برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی  معتقد است که آنچه ما در حوزه تعلیم و تربیت نیاز داریم در این سند ملی آمده است، او می گوید: «این سند فقط مختص منابع آموزشی رسمی نیست و منابع آموزشی رسمی تنها یک بخش است و بحث تربیت معلم و نیروی انسانی و توانمند برای اجرایی کردن برنامه درسی ملی هم بسیار مهم است؛ این سند خوشبختانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد توجه است اما برای اجرای کامل آن زیرساخت هایی نیاز داریم که بسیار مهم هستند که یکی از آنها نیاز به کارشناسان و مولفانی است که در خصوص مبانی نظری توجیه شده باشند تا بتوانند این برنامه را اجرایی کنند و البته منابع و وقت بیشتری برای اجرایی شدن آن مورد احتیاج است».

اما این که این سند تا چه اندازه در سال های اخیر مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته و تغییرات کتاب های درسی در چند سال گذشته تا چه اندازه دقیق و با روند مثبت پیش رفته است؟ به نظر می رسد با توجه به منابع و امکانات شیب اجرا بد نبوده اما خوب هم نیست.

تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟!

پس از تصویب سند تحول بنیادین و تغییر پایه های تحصیلی به 6-3-3 ، هر سال کتب پایه جدیدی تغییرات کلی یا جزئی پیدا می کنند؛ سال گذشته کتب پایه دهم که یک پایه جدید  بود تغییر کردند و برخی عناوین درس ها و کتب کاملا جدید بودند و تغییراتی نیز در سایر کتاب های درسی به وجود آمد و امسال نیز کتب پایه یازدهم به طور کلی جدید خواهد بود.

به نظر می رسد هنوز برای قضاوت در خصوص کتاب های انتشار یافته امسالِ پایه دهم زود باشد اما معلمان این پایه گلایه هایی در خصوص حجم و محتوای این کتب دارند. زارعی دبیر زیست شناسی درباره کتاب زیست شناسی پایه دهم با انتقاد از حجم زیاد و کاهش ساعت تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت می گوید: «مفاهیم سنگین و انتخاب برخی اصطلاحات نامناسب است و این مسئله علاوه بر دانش آموز معلمان را هم سردرگم کرده است و با توجه به این که نسخه نهایی کتاب اواخر شهریور به دست ما رسید در مهرماه دوره آموزشی این کتاب را گذراندیم و اکنون برای امتحانات هم مجبور به برگزاری کلاس جبرانی شدیم. علاقه داریم که دانش آموزان را به سمت یادگیری مفهومی هدایت کنیم اما وقتی مسئله امتحان هماهنگ مطرح می شود باز هم تمرکز ما و دانش آموزان به سوی حفظیات می رود».

در خصوص حجم کتب درسی البته باید  سطح مشخصی از معلومات در هر پایه درسی منتقل شود و این حجم بنا به توانممدی معلم و دانش آموزان و تراکم کلاس ها ارزیابی را متفاوت می کند.

قنبری معلم پایه ششم هم از تغییرات ایجاد شده در کتاب ریاضی راضی است اما تغییر درس اول کتاب علوم را بی وجه توصیف می کند و می گوید: کتاب ریاضی هم به طور کلی تغییر کرده و مفهومی تر و زیباتر شده است.

به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.

هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس "اغراق رسانه ای" به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در پایه چهارم بود نیز با تغییراتی مواجه شد.

انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی

مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود و انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مطرح است که لازم است بر اساس یک طرح کارشناسی نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری بلکه جدی و واقعی این محتوای مفید برای تقویت روحیه دشمن شناسی وارد کتب درسی شود.

سیدنصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این خصوص گفت: قدم هایی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برداشته شده و حداقل در سال آینده در کتاب آمادگی دفاعی یکی از پایه ها به این موضوع پرداخته ایم و کتاب در حال تدوین است تا نیت مقام معظم رهبری برای حفظ غرور ملی و تقویت استکبار ستیزی تحقق یابد؛ البته کار پژوهشی آن طول می کشد اما مطالبه رهبر انقلاب در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در حال پیگیری است.

در هر حال امید است که روح انقلابی همچنان که در اغلب مولفان کتب درسی و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وجود دارد، پررنگ تر و ملموس تر شود و در جهت عینی سازی و برنامه سازی از سیاست کلی "برنامه درسی ملی" گام های موثر برداشته شود و در کنار آن مجلس و دولت با تامین منابع لازم، برای تسریع در اجرایی شدن این سند مهم تلاش کنند.

آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود.

مریم ضیایی

انتهای پیام/

 

,

موضوع کیفیت آموزشی و محتوای کتب درسی که هدایت گر نحوه تدریس معلم و یادگیری دانش آموز است همواره مورد نقد و بحث کارشناسان و خانواده‌ها بوده است و در راستای این دغدغه مهم نظام تعلیم و تربیت؛ از سال 84 کار تحقیق و پژوهش پیرامون تنظیم "برنامه درسی ملی" در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و کلیات آن تا سال 90 بارها مورد نقد و بررسی و تحلیل صاحب نظران، مدیران و معلمان قرار گرفت تا نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رسید و طی 11 جلسه در این شورا تدوین و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بعد از تایید رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد و در سال 92 از آن رونمایی به عمل آمد.

«برنامه درسی ملی»  به عنوان یکی از 6 زیر نظام اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می کند و در واقع چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را تعیین و تبیین می نماید.

ارتقاء تحقیق و پژوهش در مدارس در کنار ارتقاء محتویات کتاب‌های درسی و افزایش نقش و تأثیرگذاری معلمان و دور شدن از حفظیات و حافظه گرایی از دیگر اهداف تعیین شده در این سند است.

 حجت الاسلام علی ذوعلم مدیرکل سابق برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی  معتقد است که آنچه ما در حوزه تعلیم و تربیت نیاز داریم در این سند ملی آمده است، او می گوید: «این سند فقط مختص منابع آموزشی رسمی نیست و منابع آموزشی رسمی تنها یک بخش است و بحث تربیت معلم و نیروی انسانی و توانمند برای اجرایی کردن برنامه درسی ملی هم بسیار مهم است؛ این سند خوشبختانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد توجه است اما برای اجرای کامل آن زیرساخت هایی نیاز داریم که بسیار مهم هستند که یکی از آنها نیاز به کارشناسان و مولفانی است که در خصوص مبانی نظری توجیه شده باشند تا بتوانند این برنامه را اجرایی کنند و البته منابع و وقت بیشتری برای اجرایی شدن آن مورد احتیاج است».

اما این که این سند تا چه اندازه در سال های اخیر مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته و تغییرات کتاب های درسی در چند سال گذشته تا چه اندازه دقیق و با روند مثبت پیش رفته است؟ به نظر می رسد با توجه به منابع و امکانات شیب اجرا بد نبوده اما خوب هم نیست.

تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟!

پس از تصویب سند تحول بنیادین و تغییر پایه های تحصیلی به 6-3-3 ، هر سال کتب پایه جدیدی تغییرات کلی یا جزئی پیدا می کنند؛ سال گذشته کتب پایه دهم که یک پایه جدید  بود تغییر کردند و برخی عناوین درس ها و کتب کاملا جدید بودند و تغییراتی نیز در سایر کتاب های درسی به وجود آمد و امسال نیز کتب پایه یازدهم به طور کلی جدید خواهد بود.

به نظر می رسد هنوز برای قضاوت در خصوص کتاب های انتشار یافته امسالِ پایه دهم زود باشد اما معلمان این پایه گلایه هایی در خصوص حجم و محتوای این کتب دارند. زارعی دبیر زیست شناسی درباره کتاب زیست شناسی پایه دهم با انتقاد از حجم زیاد و کاهش ساعت تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت می گوید: «مفاهیم سنگین و انتخاب برخی اصطلاحات نامناسب است و این مسئله علاوه بر دانش آموز معلمان را هم سردرگم کرده است و با توجه به این که نسخه نهایی کتاب اواخر شهریور به دست ما رسید در مهرماه دوره آموزشی این کتاب را گذراندیم و اکنون برای امتحانات هم مجبور به برگزاری کلاس جبرانی شدیم. علاقه داریم که دانش آموزان را به سمت یادگیری مفهومی هدایت کنیم اما وقتی مسئله امتحان هماهنگ مطرح می شود باز هم تمرکز ما و دانش آموزان به سوی حفظیات می رود».

در خصوص حجم کتب درسی البته باید  سطح مشخصی از معلومات در هر پایه درسی منتقل شود و این حجم بنا به توانممدی معلم و دانش آموزان و تراکم کلاس ها ارزیابی را متفاوت می کند.

قنبری معلم پایه ششم هم از تغییرات ایجاد شده در کتاب ریاضی راضی است اما تغییر درس اول کتاب علوم را بی وجه توصیف می کند و می گوید: کتاب ریاضی هم به طور کلی تغییر کرده و مفهومی تر و زیباتر شده است.

به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.

هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس "اغراق رسانه ای" به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در پایه چهارم بود نیز با تغییراتی مواجه شد.

انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی

مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود و انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مطرح است که لازم است بر اساس یک طرح کارشناسی نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری بلکه جدی و واقعی این محتوای مفید برای تقویت روحیه دشمن شناسی وارد کتب درسی شود.

سیدنصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این خصوص گفت: قدم هایی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برداشته شده و حداقل در سال آینده در کتاب آمادگی دفاعی یکی از پایه ها به این موضوع پرداخته ایم و کتاب در حال تدوین است تا نیت مقام معظم رهبری برای حفظ غرور ملی و تقویت استکبار ستیزی تحقق یابد؛ البته کار پژوهشی آن طول می کشد اما مطالبه رهبر انقلاب در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در حال پیگیری است.

در هر حال امید است که روح انقلابی همچنان که در اغلب مولفان کتب درسی و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وجود دارد، پررنگ تر و ملموس تر شود و در جهت عینی سازی و برنامه سازی از سیاست کلی "برنامه درسی ملی" گام های موثر برداشته شود و در کنار آن مجلس و دولت با تامین منابع لازم، برای تسریع در اجرایی شدن این سند مهم تلاش کنند.

آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود.

مریم ضیایی

انتهای پیام/

 

,

موضوع کیفیت آموزشی و محتوای کتب درسی که هدایت گر نحوه تدریس معلم و یادگیری دانش آموز است همواره مورد نقد و بحث کارشناسان و خانواده‌ها بوده است و در راستای این دغدغه مهم نظام تعلیم و تربیت؛ از سال 84 کار تحقیق و پژوهش پیرامون تنظیم "برنامه درسی ملی" در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و کلیات آن تا سال 90 بارها مورد نقد و بررسی و تحلیل صاحب نظران، مدیران و معلمان قرار گرفت تا نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رسید و طی 11 جلسه در این شورا تدوین و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بعد از تایید رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد و در سال 92 از آن رونمایی به عمل آمد.

«برنامه درسی ملی»  به عنوان یکی از 6 زیر نظام اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می کند و در واقع چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را تعیین و تبیین می نماید.

ارتقاء تحقیق و پژوهش در مدارس در کنار ارتقاء محتویات کتاب‌های درسی و افزایش نقش و تأثیرگذاری معلمان و دور شدن از حفظیات و حافظه گرایی از دیگر اهداف تعیین شده در این سند است.

 حجت الاسلام علی ذوعلم مدیرکل سابق برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی  معتقد است که آنچه ما در حوزه تعلیم و تربیت نیاز داریم در این سند ملی آمده است، او می گوید: «این سند فقط مختص منابع آموزشی رسمی نیست و منابع آموزشی رسمی تنها یک بخش است و بحث تربیت معلم و نیروی انسانی و توانمند برای اجرایی کردن برنامه درسی ملی هم بسیار مهم است؛ این سند خوشبختانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد توجه است اما برای اجرای کامل آن زیرساخت هایی نیاز داریم که بسیار مهم هستند که یکی از آنها نیاز به کارشناسان و مولفانی است که در خصوص مبانی نظری توجیه شده باشند تا بتوانند این برنامه را اجرایی کنند و البته منابع و وقت بیشتری برای اجرایی شدن آن مورد احتیاج است».

اما این که این سند تا چه اندازه در سال های اخیر مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته و تغییرات کتاب های درسی در چند سال گذشته تا چه اندازه دقیق و با روند مثبت پیش رفته است؟ به نظر می رسد با توجه به منابع و امکانات شیب اجرا بد نبوده اما خوب هم نیست.

تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟!

پس از تصویب سند تحول بنیادین و تغییر پایه های تحصیلی به 6-3-3 ، هر سال کتب پایه جدیدی تغییرات کلی یا جزئی پیدا می کنند؛ سال گذشته کتب پایه دهم که یک پایه جدید  بود تغییر کردند و برخی عناوین درس ها و کتب کاملا جدید بودند و تغییراتی نیز در سایر کتاب های درسی به وجود آمد و امسال نیز کتب پایه یازدهم به طور کلی جدید خواهد بود.

به نظر می رسد هنوز برای قضاوت در خصوص کتاب های انتشار یافته امسالِ پایه دهم زود باشد اما معلمان این پایه گلایه هایی در خصوص حجم و محتوای این کتب دارند. زارعی دبیر زیست شناسی درباره کتاب زیست شناسی پایه دهم با انتقاد از حجم زیاد و کاهش ساعت تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت می گوید: «مفاهیم سنگین و انتخاب برخی اصطلاحات نامناسب است و این مسئله علاوه بر دانش آموز معلمان را هم سردرگم کرده است و با توجه به این که نسخه نهایی کتاب اواخر شهریور به دست ما رسید در مهرماه دوره آموزشی این کتاب را گذراندیم و اکنون برای امتحانات هم مجبور به برگزاری کلاس جبرانی شدیم. علاقه داریم که دانش آموزان را به سمت یادگیری مفهومی هدایت کنیم اما وقتی مسئله امتحان هماهنگ مطرح می شود باز هم تمرکز ما و دانش آموزان به سوی حفظیات می رود».

در خصوص حجم کتب درسی البته باید  سطح مشخصی از معلومات در هر پایه درسی منتقل شود و این حجم بنا به توانممدی معلم و دانش آموزان و تراکم کلاس ها ارزیابی را متفاوت می کند.

قنبری معلم پایه ششم هم از تغییرات ایجاد شده در کتاب ریاضی راضی است اما تغییر درس اول کتاب علوم را بی وجه توصیف می کند و می گوید: کتاب ریاضی هم به طور کلی تغییر کرده و مفهومی تر و زیباتر شده است.

به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.

هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس "اغراق رسانه ای" به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در پایه چهارم بود نیز با تغییراتی مواجه شد.

انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی

مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود و انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مطرح است که لازم است بر اساس یک طرح کارشناسی نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری بلکه جدی و واقعی این محتوای مفید برای تقویت روحیه دشمن شناسی وارد کتب درسی شود.

سیدنصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این خصوص گفت: قدم هایی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برداشته شده و حداقل در سال آینده در کتاب آمادگی دفاعی یکی از پایه ها به این موضوع پرداخته ایم و کتاب در حال تدوین است تا نیت مقام معظم رهبری برای حفظ غرور ملی و تقویت استکبار ستیزی تحقق یابد؛ البته کار پژوهشی آن طول می کشد اما مطالبه رهبر انقلاب در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در حال پیگیری است.

در هر حال امید است که روح انقلابی همچنان که در اغلب مولفان کتب درسی و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وجود دارد، پررنگ تر و ملموس تر شود و در جهت عینی سازی و برنامه سازی از سیاست کلی "برنامه درسی ملی" گام های موثر برداشته شود و در کنار آن مجلس و دولت با تامین منابع لازم، برای تسریع در اجرایی شدن این سند مهم تلاش کنند.

آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود.

مریم ضیایی

انتهای پیام/

 

,

موضوع کیفیت آموزشی و محتوای کتب درسی که هدایت گر نحوه تدریس معلم و یادگیری دانش آموز است همواره مورد نقد و بحث کارشناسان و خانواده‌ها بوده است و در راستای این دغدغه مهم نظام تعلیم و تربیت؛ از سال 84 کار تحقیق و پژوهش پیرامون تنظیم "برنامه درسی ملی" در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و کلیات آن تا سال 90 بارها مورد نقد و بررسی و تحلیل صاحب نظران، مدیران و معلمان قرار گرفت تا نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رسید و طی 11 جلسه در این شورا تدوین و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بعد از تایید رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد و در سال 92 از آن رونمایی به عمل آمد.

, موضوع کیفیت آموزشی و محتوای کتب درسی که هدایت گر نحوه تدریس معلم و یادگیری دانش آموز است همواره مورد نقد و بحث کارشناسان و خانواده‌ها بوده است و در راستای این دغدغه مهم نظام تعلیم و تربیت؛ از سال 84 کار تحقیق و پژوهش پیرامون تنظیم , ", برنامه درسی ملی, ", در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و کلیات آن تا سال 90 بارها مورد نقد و بررسی و تحلیل صاحب نظران، مدیران و معلمان قرار گرفت تا نهایت به شورای عالی آموزش و پرورش رسید و طی 11 جلسه در این شورا تدوین و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و بعد از تایید رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ شد و در سال 92 از آن رونمایی به عمل آمد.,

«برنامه درسی ملی»  به عنوان یکی از 6 زیر نظام اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می کند و در واقع چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را تعیین و تبیین می نماید.

, «برنامه درسی ملی», به عنوان یکی از 6 زیر نظام اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می کند و در واقع چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را تعیین و تبیین می نماید.,

ارتقاء تحقیق و پژوهش در مدارس در کنار ارتقاء محتویات کتاب‌های درسی و افزایش نقش و تأثیرگذاری معلمان و دور شدن از حفظیات و حافظه گرایی از دیگر اهداف تعیین شده در این سند است.

, ارتقاء تحقیق و پژوهش در مدارس در کنار ارتقاء محتویات کتاب‌های درسی و افزایش نقش و تأثیرگذاری معلمان و دور شدن از حفظیات و حافظه گرایی از دیگر اهداف تعیین شده در این سند است.,

 حجت الاسلام علی ذوعلم مدیرکل سابق برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی  معتقد است که آنچه ما در حوزه تعلیم و تربیت نیاز داریم در این سند ملی آمده است، او می گوید: «این سند فقط مختص منابع آموزشی رسمی نیست و منابع آموزشی رسمی تنها یک بخش است و بحث تربیت معلم و نیروی انسانی و توانمند برای اجرایی کردن برنامه درسی ملی هم بسیار مهم است؛ این سند خوشبختانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد توجه است اما برای اجرای کامل آن زیرساخت هایی نیاز داریم که بسیار مهم هستند که یکی از آنها نیاز به کارشناسان و مولفانی است که در خصوص مبانی نظری توجیه شده باشند تا بتوانند این برنامه را اجرایی کنند و البته منابع و وقت بیشتری برای اجرایی شدن آن مورد احتیاج است».

, حجت الاسلام علی ذوعلم مدیرکل سابق برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی , معتقد است که آنچه ما در حوزه تعلیم و تربیت نیاز داریم در این سند ملی آمده است، او می گوید: «این سند فقط مختص منابع آموزشی رسمی نیست و منابع آموزشی رسمی تنها یک بخش است و بحث تربیت معلم و نیروی انسانی و توانمند برای اجرایی کردن برنامه درسی ملی هم بسیار مهم است, ؛ , این سند خوشبختانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد توجه است اما برای اجرای کامل آن زیرساخت هایی نیاز داریم که بسیار مهم هستند که یکی از آنها نیاز به کارشناسان و مولفانی است که در خصوص مبانی نظری توجیه شده باشند تا بتوانند این برنامه را اجرایی کنند, و البته منابع و وقت بیشتری برای اجرایی شدن آن مورد احتیاج است».,

اما این که این سند تا چه اندازه در سال های اخیر مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته و تغییرات کتاب های درسی در چند سال گذشته تا چه اندازه دقیق و با روند مثبت پیش رفته است؟ به نظر می رسد با توجه به منابع و امکانات شیب اجرا بد نبوده اما خوب هم نیست.

, اما این که این سند تا چه اندازه در سال های اخیر مبنای تالیف کتب درسی قرار گرفته و تغییرات کتاب های درسی در چند سال گذشته تا چه اندازه دقیق و با روند مثبت پیش رفته است؟ به نظر می رسد با توجه به منابع و امکانات شیب اجرا بد نبوده اما خوب هم نیست., بد نبوده , خوب هم نیست,

تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟!

, تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟!, تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟, تغییرات کتب درسی مثبت یا منفی؟, !, !,

پس از تصویب سند تحول بنیادین و تغییر پایه های تحصیلی به 6-3-3 ، هر سال کتب پایه جدیدی تغییرات کلی یا جزئی پیدا می کنند؛ سال گذشته کتب پایه دهم که یک پایه جدید  بود تغییر کردند و برخی عناوین درس ها و کتب کاملا جدید بودند و تغییراتی نیز در سایر کتاب های درسی به وجود آمد و امسال نیز کتب پایه یازدهم به طور کلی جدید خواهد بود.

, پس از تصویب سند تحول بنیادین و تغییر پایه های تحصیلی به 6-3-3 ، هر سال کتب پایه جدیدی تغییرات کلی یا جزئی پیدا می کنند؛ سال گذشته کتب پایه دهم که یک پایه جدید  بود تغییر کردند و برخی عناوین درس ها و کتب کاملا جدید بودند و تغییراتی نیز در سایر کتاب های درسی به وجود آمد و امسال نیز کتب پایه یازدهم به طور کلی جدید خواهد بود.,

به نظر می رسد هنوز برای قضاوت در خصوص کتاب های انتشار یافته امسالِ پایه دهم زود باشد اما معلمان این پایه گلایه هایی در خصوص حجم و محتوای این کتب دارند. زارعی دبیر زیست شناسی درباره کتاب زیست شناسی پایه دهم با انتقاد از حجم زیاد و کاهش ساعت تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت می گوید: «مفاهیم سنگین و انتخاب برخی اصطلاحات نامناسب است و این مسئله علاوه بر دانش آموز معلمان را هم سردرگم کرده است و با توجه به این که نسخه نهایی کتاب اواخر شهریور به دست ما رسید در مهرماه دوره آموزشی این کتاب را گذراندیم و اکنون برای امتحانات هم مجبور به برگزاری کلاس جبرانی شدیم. علاقه داریم که دانش آموزان را به سمت یادگیری مفهومی هدایت کنیم اما وقتی مسئله امتحان هماهنگ مطرح می شود باز هم تمرکز ما و دانش آموزان به سوی حفظیات می رود».

, به نظر می رسد هنوز برای قضاوت در خصوص کتاب های انتشار یافته امسالِ پایه دهم زود باشد اما معلمان این پایه گلایه هایی در خصوص حجم و محتوای این کتب دارند. زارعی دبیر زیست شناسی درباره کتاب زیست شناسی پایه دهم با انتقاد از حجم زیاد و کاهش ساعت تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت می گوید: «مفاهیم سنگین و انتخاب برخی اصطلاحات نامناسب است و این مسئله علاوه بر دانش آموز معلمان را هم سردرگم کرده است و با توجه به این که نسخه نهایی کتاب اواخر شهریور به دست ما رسید در مهرماه دوره آموزشی این کتاب را گذراندیم و اکنون برای امتحانات هم مجبور به برگزاری کلاس جبرانی شدیم. علاقه داریم که دانش آموزان را به سمت یادگیری مفهومی هدایت کنیم اما وقتی مسئله امتحان هماهنگ مطرح می شود باز هم تمرکز ما و دانش آموزان به سوی حفظیات می رود».,

در خصوص حجم کتب درسی البته باید  سطح مشخصی از معلومات در هر پایه درسی منتقل شود و این حجم بنا به توانممدی معلم و دانش آموزان و تراکم کلاس ها ارزیابی را متفاوت می کند.

, در خصوص حجم کتب درسی البته باید  سطح مشخصی از معلومات در هر پایه درسی منتقل شود و این حجم بنا به توانممدی معلم و دانش آموزان و تراکم کلاس ها ارزیابی را متفاوت می کند. ,

قنبری معلم پایه ششم هم از تغییرات ایجاد شده در کتاب ریاضی راضی است اما تغییر درس اول کتاب علوم را بی وجه توصیف می کند و می گوید: کتاب ریاضی هم به طور کلی تغییر کرده و مفهومی تر و زیباتر شده است.

, قنبری معلم پایه ششم هم از تغییرات ایجاد شده در کتاب ریاضی راضی است اما تغییر درس اول کتاب علوم را بی وجه توصیف می کند و می گوید: کتاب ریاضی هم به طور کلی تغییر کرده و مفهومی تر و زیباتر شده است.,

به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.

, به نظر می رسد روند کلی تالیف کتاب های درسی به سوی مسئله محوری که از سیاست های برنامه درسی ملی نیز هست، تغییر کرده اما برای تحقق کامل این مسئله مشکل بزرگی به نام شیوه ارزشیابی درسی و کنکور همچنان سد راه مفهومی شدن سطح یادگیری دانش آموزان است. در واقع تا ارزشیابی در مدارس به این شکل باشد و ارزشیابی اجتماعی و ذهنی نیز تغییر نکند تغییر کتاب های درسی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود.,

هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس "اغراق رسانه ای" به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در پایه چهارم بود نیز با تغییراتی مواجه شد.

, هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس "اغراق رسانه ای" به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در پایه چهارم بود نیز با تغییراتی مواجه شد., هرچند سال گذشته در خصوص حذف برخی دروس , ", اغراق رسانه ای, ", به وجود آمد و حذف سی کلمه از یک درس هفتصد کلمه ای و تغییر عنوان درس با عنوان حذف یک درس شهادت طلبانه نام گرفت اما همزمان شدن آن با یادداشت روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» حداقل نشان از بی سلیقگی در اعمال تغییرات داشت. فلسطین البته سال گذشته در کتاب های درسی محبوب نبود و درس «مساجد مسلمانان» که پیرامون اشغال سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی ,

انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی

, انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی, انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی, انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی؛ مطالبه رهبری برای تقویت دشمن شناسی,

مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود و انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مطرح است که لازم است بر اساس یک طرح کارشناسی نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری بلکه جدی و واقعی این محتوای مفید برای تقویت روحیه دشمن شناسی وارد کتب درسی شود.

, مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ورود و انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی مطرح است که لازم است بر اساس یک طرح کارشناسی نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری بلکه جدی و واقعی این محتوای مفید برای تقویت روحیه دشمن شناسی وارد کتب درسی شود., نه به صورت رفع تکلیف، زینتی و شعاری ,

سیدنصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این خصوص گفت: قدم هایی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برداشته شده و حداقل در سال آینده در کتاب آمادگی دفاعی یکی از پایه ها به این موضوع پرداخته ایم و کتاب در حال تدوین است تا نیت مقام معظم رهبری برای حفظ غرور ملی و تقویت استکبار ستیزی تحقق یابد؛ البته کار پژوهشی آن طول می کشد اما مطالبه رهبر انقلاب در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در حال پیگیری است.

, سیدنصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این خصوص گفت: قدم هایی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برداشته شده و حداقل در سال آینده در کتاب آمادگی دفاعی یکی از پایه ها به این موضوع پرداخته ایم و کتاب در حال تدوین است تا نیت مقام معظم رهبری برای حفظ غرور ملی و تقویت استکبار ستیزی تحقق یابد؛ البته کار پژوهشی آن طول می کشد اما مطالبه رهبر انقلاب در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در حال پیگیری است.,

در هر حال امید است که روح انقلابی همچنان که در اغلب مولفان کتب درسی و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وجود دارد، پررنگ تر و ملموس تر شود و در جهت عینی سازی و برنامه سازی از سیاست کلی "برنامه درسی ملی" گام های موثر برداشته شود و در کنار آن مجلس و دولت با تامین منابع لازم، برای تسریع در اجرایی شدن این سند مهم تلاش کنند.

, در هر حال امید است که روح انقلابی همچنان که در اغلب مولفان کتب درسی و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وجود دارد، پررنگ تر و ملموس تر شود و در جهت عینی سازی و برنامه سازی از سیاست کلی , "برنامه درسی ملی" گام های موثر برداشته شود و در کنار آن مجلس و دولت با تامین منابع لازم، برای تسریع در اجرایی شدن این سند مهم تلاش کنند. ,

آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود.

, آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود., آنگاه؛ پس از اجرایی شدن درست و کامل اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت مشاهده خواهیم کرد که چقدر از نظر "فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت" غنی هستیم که نیاز به واردات اهداف و افکار از سازمان هایی چون یونسکو نداریم و خود صادر کننده تجربیات و اهداف متعالی و ارزشمند خواهیم بود.,

مریم ضیایی

, مریم ضیایی,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه