اخبار داغ

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشریح کرد؛

نقش بسیج در گفتمان سازی و پیشرفت علمی/ بسیج هماهنگ‌کننده علم و عمل در کشور است

نقش بسیج در گفتمان سازی و پیشرفت علمی/ بسیج هماهنگ‌کننده علم و عمل در کشور است
عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقش بسیج در گفتمان سازی علمی ، ابزارهای مورد نیاز و تأثیر شبکه های مجازی بر حرکت در جهت پیشرفت علمی را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  علیرضا صدرا در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در خصوص گفتمان سازی علمی، اظهار داشت: گفتمان سازی یعنی ترویج و تولید علم و اعتنای عمل بر آن علم که تمام عملیات های ما در بخش اقتصاد،سیاست خارجی و داخلی و فرهنگ مبتنی برعلم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  ,

وی افزود: این علم، علمی است که پاشنه گذشته و نقد تولید و دست آوردهای جهانی  بوده و با تولید نظریات جدید و درون زا بتواند نیازهای علمی و عملی کشوررا پاسخ دهد.

,

                 

,

ابزارهای مورد نیاز گفتمان سازی علمی در کشور

,

صدرا  با اشاره به  ابزارهای مورد  نیاز گفتمان سازی در کشور، ابراز داشت: اولین گام برای گفتمان سازی این است که علم مبتنی بر علم و همچنین عمل مبتنی بر علم باشد.

,

وی نگاه راهبردی و نرم افزارانه به توسعه و پیشرفت کشور را از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای گفتمان سازی علمی دانست و افزود: تا زمانی که نگاهمان نفت، گاز ، آب و خاک است، علم تولید نمی شود  و ناچاریم برای رفع نیازها به واردات علم روی بیاوریم.

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد: ما نیازمند این هستیم که مدیریت را وارد عرصه علمی کنیم و همین طور علم را وارد عرصه مدیریت و این امر نیز به مرحله عمل برسد.

,

صدرا با بیان اینکه علم ما وارداتی و مصرفی است،  ابراز داشت: اگر گفتمان سازی علمی ما معطوف به عمل شود بذر علم را می توان برداشت کرد، به قول ابوالحسن مسعودی علم مثل بذر است تا در یک زمین کاشته نشود به نهال و درختی تبدیل نمی شود.

,

وی ادامه داد: از زمان تأسیس دارالفنون تا کنون بیش از یک قرن از احداث دانشگاه در ایران می گذرد، اما به دلیل عدم تولید نظریه نتوانسته ایم از ظرفیت ها و توانایی ها استفاده کنیم.

,

این عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت ها وجود دارند ولی بدلیل اینکه جامعه علمی و دانشگاهی ما ظرفیت تأمین نیازهای علمی جامعه را درگیر نکرده و مدیریت علمی ما هم نیاز خود را از بیرون با مصرفی و وارداتی  بیشتر تأمین کرده است شاهد سکون در استفاده از ظرفیت های بالقوه علمی در کشور هستبیم.

,

وی علم مصرفی و وارداتی را تنها مختص کشاورزی و صنعت ندانست و افزود: در خود علم که به بخش های مختلف مربوط می شود هم چنین نگرش هایی وجود دارد لذا علم تولید نشده و یا هم اگر تولید شده باشد تجمیع صورت نگرفته و تداوم پیدا نکرده است، بنابراین علم باید عملی شود اگر این مهم صورت  بگیرد گفتمان سازی اتفاق می افتد.

,

 

,

جایگاه بسیج در گفتمان سازی علمی

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که بسیج علمی برای تحقق گفتمان سازی چه مسیری را باید طی کند اظهار کرد: در دفاع مقدس تا بسیج وارد نشد معادلات را عوض نکردند، بسیج باید در تمام نهادها و نیروها صورت بگیرد، کار بسیج سازماندهی،جهت دادن و هماهنگ کردن بین جهات علم تا عمل است.

,

صدرا بیسج را به نخاع تشبیه کرد و افزود: دانشگاه ها و حوزه ها مغز جامعه هستند، دولت و صنعت نیز عضلات آن و در این میان بسیج  نیز به مانند نخاع باید بتواند دانشگاه را به دولت وعلم را به صنعت کشور وصل نماید.

,

 

,

بسیج و نقش آن توسعه ملی

,

وی تأکید کرد: همانطور که یسیج در دوران دفاع مقدس نگاه مردمی به رهبری  را جریان سازی و هماهنگ کرد و پیروزی بزرگی را در تاریخ این ملت رقم زد، اکنون نیز همین جهاد اکبر وجود دارد.

,

صدرا افزود: جهاد اصغر در دوران دفاع مقدس با به دست گرفتن اسلحه و جهاد اکبر توسعه ملی است و باید به وسیله بسیج صورت بگیرد.

,

وی ابراز داشت: بسیج باید تعامل میان نهادها و نیروهای علمی و عملیاتی چه دولتی و چه خصوصی برقرار کند همانگونه که قرارگاه خاتم در جنگ نقش هماهنگ کننده را ایفا کرد و سبب  پیروزی های پی در پی در عملیات های مختلف شد.

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان ظرفیت های بسیج، گفت: بسیج این ظرفیت، اعتبار، کار آمدی و توانمندی را دارد که ستادی تشکیل دهد  تا همانند شبکه نخاعی در بدن انسان، علم و عمل را با هم هماهنگ نمایند.

,

صدرا تأکید مرد: تنها نهاد و نگاهی که می تواند علم را عملیاتی کند و در آن تولید علم صورت گیرد،  بسیج بوده و بسیج اساساً یک سازمان نیست بلکه یک ستاد است که می تواند بین تمام نهادها تعامل و تعادل برقرار کند.

,

 

,

وی با بیان اینکه مشکلات ما سخت افزاری نیست، بلکه نرم افزاری است، تصریح کرد: مشکل ما پول نیست، بلکه ضعف در برنامه ریزی وسازماندهی است. بنابراین تا زمانی که بخواهیم با پول علم تولید کنیم، موفق نخواهیم بود چرا که بر خی از کشورهای همسایه هستند که ثروت بیشتری نسبت به ایران دارند اما در زمینه تولید علم موفق نیستند و سئوالی که مطرح شود این است که چرا چین در تولیدعلم رتبه ششم را در دنیا دارد ؟ زیرا این کشور منابع زیادی دارد ولی روی نیروی انسانی و فکری اش سرمایه گذاری کرد.

,

وی نگاه  راهبردی و ساختاری به حوزه علم را یکی از مهمترین راه ها برای توسعه و تولید علم عنوان کرد و گفت: با تشکیل دادن جهاد علمی، مشکل حل نمی شود و باید نظم برقرارکرد و بنیادی،هدفمند و نظامند عمل کنیم اگر اینگونه یعنی عمل ما عملی و علمی، نگاه نرم افزاری نه سخت افزاری و راهبردی نه پراکنده باشد می توانیم به اهداف اصلی علم دست پیدا کنیم.

,

 

,

نقش شبکه های مجازی در گفتمان سازی علمی

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به سوالی با عنوان این که اگر بخواهیم برای شروع کار از کانال های تلگرام بهره بگیریم به نظرمخاطبان را به چه گروهایی تقسیم کنیم و محتوا بر چه اساس و روندی طرح ریزی شود، گفت: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک ابزاری است که ساختار می دهد و یک فرصت محسوب می شود و کار بسیار خوبی است.

,

صدرا افزود: شبکه سازی می تواند ارتباط تعاملی و تعادلی بین صنعت، دانشگاه و دولت برقرار کند، دانشگاه علم تولید می کند، دولت سیاست و راهبرد می دهد و صنعت هم آن را عملیاتی می نماید.

,

وی صنعت ، دانشگاه و دولت را ضلع های یک مثلث عنوان کرد و گفت: وسط این مثلث بسیج قرار می گیرد که شبکه سازی و هماهنگی بین این سه ضلع را ایجاد می کند.

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز کرد: در حال حاضر امکانات مجازی و رسانه ها بهترین فرصت برای جوامع جوان جویای نام و دنبال توسعه مانند ایران هستند که می توانند به صورت نرم و مجازی بسیاری از کارها را ساماندهی کنند.

,

وی ادامه داد: تبدیل علم به عمل مهمترین موضوعی است که باید در نظر گرفت و در این میان الگوی توسعه باید جز اولویت های باشد و کشور را در ابعاد سیاسی،فرهنگی،اقتصادی توسعه دهیم و در حال حاضر هیچ ضرورتی بالاتر از این نیست.

,

صدرا خاطرنشان کرد: در کشور عراق الان امنیت جز اولویت هاست،افغانستان ثبات آن و در ایران توسعه جز اولویت های اول محسوب می شود و ایران سال های دفاع مقدس را گذرانده و اکنون به دنبال الگوی توسعه و پیشرفت هستیم.

,

وی یاد آور شد: جوان امروز دوست دارد رکود،تورم و بیکاری نباشد و در عوض رفاه،درآمد و امنیت باشد.

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که امنیت ایران در دنیا مورد استقبال و کارآمد است، ابراز داشت: این کارآمدی را در اقتصاد، فرهنگ و سیاست  باید بیشتر نشان داد با شبکه های مجازی و تعادل و تعامل نیروهای دولتی، مردمی و عموم اعم از متخصصین اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و علمی و عملیاتی،اگر این ها را شبکه سازی کنیم به سرعت برای دیگران اثبات می شود که ظرفیت انسانی برای ایران مهم است.

,

صدرا عنوان کرد: یک دهه الگوی توسعه آبی و خاکی از جمله  سد سازی،بندرسازی،راه سازی و فرودگاه سازی بود که در این زمینه هم موفق عمل کردیم و قریب به دودهه نیز روی نفت و گاز تمرکز کردیم. در حال حاضر باید به سمت توسعه نیروی انسانی پیش برویم، صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم تولید دارویی به خصوص داروهای نانویی انجام دهیم.

,

وی با اشاره به این که در حال حاضر ده میلیون نیروی دانش آموخته داریم گفت: پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاه ها دارند کار می کنند با اینها می توانیم تمدن سازی کنیم.

,

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر این که «نگاه بسیج» مورد نظر رهبری، نیروی انسانی است نه اسلحه، ادامه داد: نباید نگاه خود را بر نفت و گاز ، آب و خاک متمرکز کنیم بلکه باید فراتر برویم و روی نیروی انسانی سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنیم.

,

وی افزود: در زمان جنگ بنی صدر گفت «به من توپ تاک بدهید تا جلوی صدام بایستم » اما حضرت امام فرمودند «ایمان روبروی توپ تانک عراق می ایستد» بنابراین بسیج ایمان مردم را قوی کرد و اسلحه در زمان جنگ ، فرع و ابزار بود.

,

وی در پایان با بیان اینکه اگر ایمان ، باور و اراده به توسعه و تمدن شکل گیرد، ابزار نیز فراهم می شود، گفت: در حال حاضر منابع مالی و اقتصادی وجود دارد و ما باید بر روی تقویت ایمان، باور و اراده مردم تمرکز کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه