اخبار داغ

پژوهشکده انار فردوس پس از گذشت 10 سال هنوز در جا می زند/ پروژه ای که به فراموشی سپرده شد

پژوهشکده انار فردوس پس از گذشت 10 سال هنوز در جا می زند/ پروژه ای که به فراموشی سپرده شد
ساختمان پژوهشکده انارفردوس نیمه تمام رها شده و به مرور زمان نیز در حال تخریب است و امروز به بنایی متروکه تبدیل شده که حیوانات در آن پرسه می‌زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل ازفردوس برین، پژوهشکده انار از مصوبه‌های سفر نخست دولت قبل بود ه است که دانشگاه فردوسی از محل اعتبارات ماده 32 سابق حدود 700 میلیون تومان برای احداث آن هزینه کرد.

ساختمان پژوهشکده انار فردوس با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 1392 به دانشگاه بیرجند تحویل داده شد از آن زمان تاکنون به دلیل کمبود اعتبار، این ساختمان نیمه تمام رها شده و به مرور زمان نیز در حال تخریب است و امروز به بنایی متروکه تبدیل شده که حیوانات در آن پرسه می‌زنند.

ساختمان این پژوهشکده به دلیل نداشتن درو پنجره و فروریختن برخی از قطعات سقف کاذب به خانه ای متروکه شباهت بیشتری دارد تا یک ساختمان جدید که هنوز افتتاح نشده و جای تأسف است که برخی از مسئولان در برابر هدررفتن بیت‌المال فقط تماشاچی هستند و دست به هیچ اقدامی برای تکمیل این پروژه نمی‌زنند.

همچنین طبق گزارشات بدست آمده، بر اساس مصوبه دانشگاه فردوسی در سال 1392، پژوهشکده انار با تمام امکانات از این دانشگاه منتزع و به دانشگاه بیرجند ملحق شد و در اردیبهشت ‌ماه 1393 تحویل ساختمان پژوهشکده به دانشگاه بیرجند صورت جلسه شد و از آن زمان در اختیار این دانشگاه قرار گرفت.

همچنین ساختمان پژوهشکده در زمینی به مساحت 5 هکتار با زیربنای 600 مترمربع در باغستان علیا احداث و 65 هکتار دیگر نیز برای توسعه و ایجاد باغ‌های آموزشی در نظر گرفته شد که در آستانه تحویل است.

تکمیل پروژه  نیازمند اختصاص مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار است که در حال حاضر سرفصلی برای تأمین این اعتبار وجود ندارد و باید یا از محل بودجه تملک شهرستان یا از منابع داخلی دانشگاه بیرجند تأمین شود که بعید به نظر می‌رسد چنین اعتباری اختصاص یابد.
نداشتن هیئت علمی، نبود ردیف اعتباری مستقل تامین آب برای باغ های آموزشی و از نوع دو بودن پژوهشکده انار فردوس را از موانع اساسی بر سر راه فعالیت آن عنوان کرده بود که همین نوع دو بودن، پژوهشکده را از اختصاص اعتبارات ملی محروم کرده و باید به صورت خودگردان از محل قراردادهایی که با بخش خصوصی یا دولتی منعقد می‌شود، جذب اعتبار کند.

مسئولان در گذشته برای رفع تنگناهای ایجاد مزارع تحقیقاتی به ویژه تامین آب و زمین قول هایی دادند. از طرف دیگر دانشگاه بیرجند هم برای انتقال 100 پایه انار با اکوتیپ های مختلف برای کاشت و انجام تحقیقات میدانی قبلا اعلام آمادگی کرد تا با اجرایی شدن فعالیت های پژوهشی و درآمدی که از این قبیل نصیب پژوهشکده می شود عملیات اجرایی ساختمان و تامین تجهیزات مورد نیاز آن ادامه یابد اما متاسفانه تا به اکنون عملیاتی نشده است.

همچنین در 2، 3 سال اخیر هیچ اتفاقی برای ادامه عملیات نیفتاده و همچنان نیمه تمام رها شده است.

هرچند برآورد می شود ساختمان پژوهشکده 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما واضح و مبرهن است که وقتی ساختمانی به حال خود رها شود دچار تخریب و فرسایش می شود و پیشرفت فیزیکی آن به عقب برمی گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فردوس برین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه