اخبار داغ

یادداشت/

حراج بیت‌المال در فوتبال ادامه دارد

حراج بیت‌المال در فوتبال ادامه دارد
ریخت و پاش میلیاردی از بیت‌المال برای فوتبالیست‌ها، آن‌هم در شرایطی که مردم روزهای سختی را از نظر اقتصادی تجربه می‌کنند، ادامه داشته باشد، اتفاقی که این روزها در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل هم به وضوح دیده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال در حالی چند هفته‌ای است آغاز شده است و تا نیمه بهمن ادامه دارد که به نظر می‌رسد مانند سال‌های اخیر همچنان اراده‌ای برای جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال در فوتبال وجود ندارد و مدیران باشگاه‌های بزرگ و دولتی بدون اینکه هراسی از پاسخ دادن به مدیران بالا‌دستی‌شان درباره هزینه‌های انجام شده، داشته باشند با گشاده دستی در حال حاتم بخشی از بیت‌المال و بودجه عمومی دولت هستند. این در حالی است که پیش از شروع لیگ بارها در رسانه‌های مختلف نسبت به لزوم نظارت بر قراردادهای میلیاردی و چند صد میلیونی که از بیت‌المال با فوتبالیست‌های بسته می‌شود، تأکید شده بود و با توجه به نارضایتی مردم از قراردادهای میلیاردی بازیکنان فوتبال نسبت به سوء‌استفاده‌هایی که دست باز فوتبالی‌ها برای هزینه‌های چند ده میلیاردی در فوتبال می‌شود هشدار داده شده بود. با این حال به نظر می‌رسد همچنان مانند گذشته حساسیتی در بین متولیان ورزش کشور نسبت به جلوگیری از بستن قراردادهای بی‌ضابطه و خارج از چهارچوب با فوتبالیست‌ها دیده نمی‌شود و این مسئله سبب شده تا مدیران باشگاه‌هایی که زیر نظر دولت اداره می‌شوند در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل هم روال گذشته‌شان را پی بگیرند و توجهی به صفرهایی که جلوی قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌های مورد نظرشان می‌گذارند، نداشته باشند.
 
مانند اول فصل، این روزها هم صحبت از قراردادهایی می‌شود که نه تنها با توجه به اعتراض‌ها و انتقادهایی که صورت گرفت، صفرهای آن کمتر نشده، بلکه مدیران باشگاه‌ها به خصوص دو تیم استقلال و پرسپولیس که زیر نظر دولت اداره می‌شوند به همان روال سابق در حال قرارداد با بازیکنان مدنظرشان هستند. خبرهای نگران‌کننده و البته تأسف‌آوری هم از مبلغ قراردادهایی که با بازیکنان بسته می‌شود، به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد مدیران استقلال و پرسپولیس نه تنها برنامه‌ای برای کاهش رقم قرارداده ندارند، بلکه با توجه به اینکه از بودجه دولتی هزینه می‌کنند، نگرانی هم بابت هزینه‌های میلیاردی برای فوتبالیست‌هایی که ارزش‌شان به مراتب کمتر از رقم‌های قراردادشان است، ندارند. در باشگاه پرسپولیس برای جذب سروش رفیعی برای نیم فصل و تنها برای شش ماه، قرارداد 600‌میلیونی با این بازیکن بسته شده است و در باشگاه استقلال هم به‌رغم تأکید مدیران این تیم در میانه‌های فصل درباره کاهش قرارداد بازیکنانی که بالای یک میلیارد قرارداد دارند، خبری از کم شدن صفرهای قرارداد آبی‌پوشان میلیاردی نیست و همان طور که پیش‌بینی می‌شد ادعای هیئت مدیره و مدیرعامل استقلال درباره کاهش قراردادها، تنها یک شوی تبلیغاتی برای فروکش کردن اعتراضات نسبت به گران‌ترین تیم لیگ بوده است، تیمی که به‌رغم هزینه نزدیک به 30 میلیارد برای فصل جاری از جام حذفی حذف شده و در لیگ هم جزو مدعیان به حساب نمی‌آید. 

قابل تأمل اینکه مماشات مدیران استقلال با بازیکنان میلیاردی آن قدر زیاد است که بازیکنی مانند امین حاج‌محمدی که در نیم‌فصل حتی یک دقیقه هم بازی نکرده است، با قرارداد یک میلیارد و 200‌میلیونی‌اش، گران‌ترین تماشاگر لیگ لقب گرفته است و مدیرعامل استقلال هم از پرداخت آن خبر داده است! دیروز هم بختیار رحمانی که گفته می‌شود قراردادش با استقلال با آپشن‌هایی که در قرارداد وی گنجانده شده، یک میلیارد و 600 میلیون است، مدعی شد که 500‌میلیونی که از استقلال در نیم‌فصل گرفته زهر‌مارش شده و حالا هم بدون اینکه در استقلال کارایی داشته باشد، در آستانه جدایی از جمع آبی‌پوشان است. اینها تنها بخش کوچکی از حیف و میل بیت‌المال در فوتبال کشورمان است که در سایه بی‌تفاوتی و اهمال مسئولان وزارت ورزش و نهادهای نظارتی و بازرسی اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد، بدون اینکه نسبت به قراردادهایی که با فوتبالیست‌ها بسته می‌شود، به مدیران باشگاه‌ها تذکر داده شود. 

هر چند رئیس سازمان بازرسی کل کشور، چند روز پیش از فساد مالی گسترده در فوتبال انتقاد کرده بود، اما با این حال به نظر می‌رسد که برای مقابله با گشاده‌دستی‌هایی که مدیران باشگاه‌های دولتی از حساب بیت‌المال می‌کنند، باید برخورد قاطع و عملی صورت بگیرد و اظهار تأسف از ریخت و پاش‌های فوتبال مشکلی را حل نمی‌کند. البته به نظر می‌رسد در وزارت ورزش هم بر خلاف روزهایی که گودرزی حضور داشت، وزیر جدید نسبت به سوء‌استفاده از بیت‌المال حساسیت ندارد و با توجه به علاقه شدید سلطانی‌فر به فوتبال، بعید به نظر می‌رسد که وی برای بستن دست دو‌باشگاه استقلال و پرسپولیس جهت عدم سوء‌استفاده از بیت‌المال قدمی بردارد. با این شرایط بدیهی است که ریخت و پاش میلیاردی از بیت‌المال برای فوتبالیست‌ها، آن‌هم در شرایطی که مردم روزهای سختی را از نظر اقتصادی تجربه می‌کنند، ادامه داشته باشد، اتفاقی که این روزها در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل هم به وضوح دیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه