اخبار داغ

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری:

وجود پیوست فرهنگی برای پروژه‌ها موجب کاهش آسیب اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین/ دادگستری بر اجرای سند کاهش آسیب نظارت می‌کند

وجود پیوست فرهنگی برای پروژه‌ها موجب کاهش آسیب اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین/ دادگستری بر اجرای سند کاهش آسیب نظارت می‌کند
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: انجام یک هزار برنامه از سوی ۶۰ دستگاه اجرایی استان در سند کاهش آسیب های اجتماعی مدنظر است که دادگستری ناظر بر نحوه اجرای این سند خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ عباس قاسمی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درخصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلساتی که با سران قوا و مسئولین به مظنور کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار کردند اولویت‌هایی از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی و منکرات به معنای عام، قاچاق کالا و ارز مطرح کردند و مسئولیتی‌هایی را بر حسب مورد به عهده مسئولین ذی‌ربط قرار دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

وی افزود: ما نیز به منظور ادای وظیفه با مسئولین استانی و شهرستانی جلساتی را در راستای تنظیم وتدوین سندهای مختلف برگزار کردیم تا بتوانیم گامی کوچک در رفع این معضلات برداریم و به منظور کاهش پنج درصدی آسیب‌های اجتماعی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، دادگستری استان مرکزی با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، سندهای مختلفی را تدوین کرده است.

,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: در حوزه کاهش و کنترل طلاق در استان مرکزی سندی تهیه شده که در این سند بیش از 60 دستگاه، سازمان، نهاد مردمی و... انجام یک هزار برنامه با هدف کنترل و کاهش طلاق را برعهده دارند و در این سند معاونت اجتماعی دادگستری نیز به عنوان پایش کننده و ناظر بر دستگاه ها معرفی شده است.

,

قاسمی تصریح کرد: در واقع در مدت چهار سال باید به کاهش ۲۰درصدی آسیب های اجتماعی دست پیدا کنیم که با تلاش جهادی و همگانی و حساس کردن مردم به مخاطرات اجتماعی، دور از دسترس نیست.

,

وی افزود: در این سند اهداف همه دستگاه ها و اهداف کلان و راهبردی مشخص شده و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به عنوان ناظر بر اجرای این اسناد تعیین شده و در استان، درصدد هستیم این برنامه به نحو احسن انجام شود تا در نهایت شاهد کاهش جرایم باشیم.

,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد:  متاسفانه اعتیاد یکی از آسیب های جدی جامعه امروز است که آسیب های دیگر را به دنبال خود دارد؛ چراکه در حال حاضر موادمخدر صنعتی بلای جان جامعه شده و برخی از آسیب ها به طور مستقیم و غیرمستقیم با آن مرتبط است.

,

وی افزود: محورهای مواصلاتی استان یکی از پرترددترین محورها است که به دلیل ترددهای بسیار در محورهای استان به تبع مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم که به مظنور کاهش میزان تصادفات اقداماتی در زمینه سه عامل اصلی جاده، خودرو و انسان انجام دادیم و توانستیم میزان خسارات بدنی و مالی را به 30 درصد کاهش دهیم.

,

کاهش 47 درصدی آمار یکساله تلفات در سال 94

, کاهش 47 درصدی آمار یکساله تلفات در سال 94 , کاهش 47 درصدی آمار یکساله تلفات در سال 94 ,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: آمار خسارات ناشی از تصادفات از سال 90تا 94 کاهش 30 درصدی داشتیم ولی از سال 94 نسبت به سال 93 کاهش 47 درصدی تلفات را داشتیم.

,

قاسمی با اشاره به اینکه سعی بر این است که تا حد امکان پرونده‌ها از راه های غیرقضا مرتفع شود، ادامه داد: در تصادفات خسارت مالی با همکاری بیمه‌های میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا کاهش چشمگیری داشته است. سعی ما بر این است که سبک سازی و چابک سازی فرآیند رسیدگی را داشته باشیم و پرونده‌هایی را که لازم است به سیستم قضایی وارد شود مورد رسیدگی قرار گیرد.

,

وی افزود: طرح فک پلاک خودرو یکی دیگر از اقداماتی است که باعث کاهش مراجعات به دستگاه قضا و ورودی پرونده‌ها در این زمینه باشد. با تعامل صورت گرفته با پلیس راهور فرد صاحب سند می‌تواند با مراجعه به مراکز پلیس راهور نسبت به فک پلاک اقدام کند.

,

قاسمی گفت: دختران زیر سن رشد(18سالگی) برای دریافت تسهیلات بانکی ناچار بودند با مراجعه به سیستم قضا نسبت به دریافت حکم رشد اقدام کنند که به این منظور نیز با همکاری که با بانک‌ها داشتیم افرادی که پدر یا جد پدری داشتند نیاز به دریافت حکم رشد ندارند.

,

کاهش 50 درصدی جرم در میان اتباع خارجی در استان

, کاهش 50 درصدی جرم در میان اتباع خارجی در استان, کاهش 50 درصدی جرم در میان اتباع خارجی در استان,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: در بحث پیشگیری سند ساماندهی و پیشگیری از حضور اتباع بیگانه با توجه به اینکه 23 هزار و 800 نفر اتباع بیگانه در استان حضور دارند که از این تعداد 11 هزار نفر به شکل مجاز و مابقی غیرمجاز در استان اقامت و تردد دارند.

,

وی با بیان اینکه از این تعداد 5 درصد اتباع عراقی و 95 درصد اتباع افغان هستند، گفت: سندی طراحی و موضوعات امنیتی، بهداشتی، اقداماتی و فرهنگی و... را مورد بررسی قرار دادیم که با اجرای این سند میزان جرایم اتباع خارجه در بخش‌های مختلف نسبت به سال 93 کاهش 50 درصدی را داشته است.

,

جلوگیری از شکل گیری مناطق حاشیه ای نیازمند عزم جدی است

, جلوگیری از شکل گیری مناطق حاشیه ای نیازمند عزم جدی است, جلوگیری از شکل گیری مناطق حاشیه ای نیازمند عزم جدی است,

قاسمی حاشیه‌نشینی را یکی دیگر از دغدغه‌ها در بحث آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه جرایمی همچون قتل، خرید و فروش موادمخدر، تصادفات، سرقت، کبوترپرانی، نزاع و درگیری، تمایل به مشاغل کاذب، جرایم انتخاباتی، تکدی‌گری، اقدامات علیه بهداشت عمومی و... در مناطق حاشیه‌ای بیشتر است.

,

وی افزود: 30 منطقه حاشیه نشین در استان مرکزی وجود دارد که بیشتر این مناطق نیز در اراک و ساوه وجود دارد از این‌رو سندی را با دو هدف ارتقاء وضعیت موجود مناطق حاشیه‌ای و دیگری جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه‌ای که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد، تدوین کردیم. جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه ای بیشتر نیازمند یک عزم جدی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد رشد درخور توجهی دست کم در اراک خواهیم داشت.

,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی بایستی ورود کرده و برای این منظور بایستی تمام پروژه‌ها پیوست فرهنگی داشته باشند تا شهر را مدیریت کنند. جدای از علل کلانی که برای بزهکاری تعریف شده علل‌های خاصی همچون تامین پارکینگ می‌توان از افزایش جرم و بزه را کاهش دهیم.

,

وجود 67 نقطه حادثه خیز در استان مرکزی

, وجود 67 نقطه حادثه خیز در استان مرکزی, وجود 67 نقطه حادثه خیز در استان مرکزی,

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر 67 نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد، گفت: یکی دیگر از سندهای اجرایی به منظور پیشگیری و کاهش جرایم رفع نقاط حادثه خیز است. همچنین نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در مسریهای پر تردد درون شهری و برون شهری از جمله اقدامات کاهش خسارات ناشی از تصادفات و در نهایت افزایش حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا است.

,

وی افزود: کاهش تصادفات و التیام بخشی سریع برای ما بسیار حائز اهمیت است و در بحث التیام بخشی بیمه‌ها همکاری خوبی در این زمینه با ما دارند.

,

سطح تحمل و تاب آوری مردم استان مرکزی پایین است

, سطح تحمل و تاب آوری مردم استان مرکزی پایین است, سطح تحمل و تاب آوری مردم استان مرکزی پایین است,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تاکید بر اینکه در سند پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله سند کاهش و کنترل جرایم، ۴۴ دستگاه و سازمان با ۹۰۰ برنامه تعریف شده مواجه هستند، گفت: هرگز نمی‌توانیم جرم را به صفر برسانیم مگر اینکه مردم آن را قبیح بدانند؛ در سیاست جنایی مشارکتی زمانی موفق خواهیم بود که مشارکت مردم را نیز داشته باشیم.

,

قاسمی با بیان اینکه در استان مرکزی جرایم مرتبط با تمامیت جسمانی و معنوی بالا است، گفت: سطح تحمل و تاب آوری مردم استان متاسفانه پائین است و در این مبحث آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. پرونده‌های قتل در استان مرکزی از سال 90 تعداد 29 مورد و در سال گذشته به 20 مورد کاهش یافت که در این بخش یک کاهش 30 درصدی را شاهد بودیم.

,

وی ادامه داد: متاسفانه آمار خودکشی در استان از رشد 13 درصدی برخوردار است که دلایل متعددی دارد ولی درصدد هستیم که این آمار را کاهش دهیم.

,

جامعه پذیری یکی از راهکارهای کاهش جرم در جامعه است

, جامعه پذیری یکی از راهکارهای کاهش جرم در جامعه است, جامعه پذیری یکی از راهکارهای کاهش جرم در جامعه است,

وی با بیان اینکه به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، گفت: برگزاری دوره های آموزشی مهارتی پیش از ازدواج به منظور آگاهی بخشی و کاهش آمار طلاق از اقدامات اجرایی با همکاری دانشگاه آزاد است. ارائه مشاوره‌ خانواده از سوی سه مرکز موجود در کلانشهر اراک با هدف کاهش آمار طلاق از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: جامعه پذیری یکی از راهکارهای کاهش جرم در جامعه است که این مهم باید از همان دوران کودکی مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد. بایستی مهارت‌های متعدد را به فرزندان خود آموزش دهیم اگر چنین شود احتمال جرم و بزه را در وی به میزان چشمگیری کاهش می‌دهیم.

,

قاسمی از برگزاری دوره‌های متعدد مهارت آموزی خبر داد و گفت: این دوره‌ها برای جامعه هدف برگزار شد تا با مهارت آموزی بتوانیم از چالش‌های متعدد در جامعه بکاهیم. برگزاری 3 کارگاه 20 مهارت رشد مدار ویژه معلمان و والدین و نیز 9 دوره آموزش رشدمدار ضمن خدمت  ویژه فرهنگیان در سطح شهرستان‌های استان برگزار کردیم.

,

وی افزود: برگزاری کارگاه پیشگیری از وقوع جرم برای اثرگذاران مذهبی، سامانه جامع مردمی که به منظور ثبت وقوع جرم یا آسیب اجتماعی که نیازمند بررسی است از سوی افراد ثبت می‌شود. نظارت بر پارکینگ های استان به منظور کاهش جرایم خُرد انجام شده است.

,

خسارت‌های سنگین به چهره شهر از سوی نامزدهای انتخاباتی/ قانون مجازات سنگینی در نظر دارد

, خسارت‌های سنگین به چهره شهر از سوی نامزدهای انتخاباتی/ قانون مجازات سنگینی در نظر دارد, خسارت‌های سنگین به چهره شهر از سوی نامزدهای انتخاباتی/ قانون مجازات سنگینی در نظر دارد,

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: برای کلانشهر اراک کارگروه ویژگی رسیدگی به مشکلات شهری تشکیل شده که تاکنون 14 مصوبه داشته است؛ کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیگر اقدامات در راستای پیشگیری و کاهش جرم است.

,

قاسمی پیشگیری از جرایم انتخاباتی را از دیگر موضوعات مهم و برنامه‌های این معاونت دانست و گفت: سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی شد و کاندیداهایی که برای منافع خود خسارات سنگینی را به چهره شهر وارد کرده بودند و دچار تخلفاتی در این زمینه شدند از آنجا که قانون مجازات سنگینی برای این افراد در نظر نگرفته بود با دادخواست شهرداری اقدامات لازم انجام شد و فردا جلسه رسیدگی و صدور حکم متخلفین برگزار می‌شود و  افرادی که خسارت وارد کرده‌اند بایستی جبران خسارت کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه