اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد؛

چوگان در آستانه ثبت جهانی‌شدن/ راه‌اندازی اولین موزه ملی ورزش چوگان در اصفهان

چوگان در آستانه ثبت جهانی‌شدن/ راه‌اندازی اولین موزه ملی ورزش چوگان در اصفهان
اله یاری با اشاره به اینکه ایران خاستگاه اصلی ورزش چوگان در تمام جهان است، از تصویب طرح راه‌اندازی اولین موزه ملی چوگان در اصفهان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب‌نیوز، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه ورزش تاریخی و حماسی چوگان در ایران از سابقه‌ای بیش از سه هزار سال برخوردار است، با بررسی منابع و اسناد، چنین نتیجه‌گیری به‌عمل‌آمده که ایران خاستگاه اصلی ورزش چوگان در تمام جهان بشمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب‌نیوز,

فریدون اله یاری در این خصوص اظهار کرد: این ورزش تاریخی در دو دوره تاریخ ایران پیش از اسلام و پس‌ازآن در دوران اسلامی در ایران کاربرد فراوانی داشت، لکن در دوران اسلامی و به‌ویژه در عصر صفوی شاهد اوج شکوه این ورزش تاریخی و حماسی هستیم.

,

وی ادامه داد: در عصر صفوی و به‌ویژه پس از انتخاب اصفهان به‌عنوان پایتخت صفوی، این شهر آخرین جلوه‌گاه این ورزش تاریخی بشمار می‌رود با این وصف این ورزش تاریخی ریشه در تلاش ایرانیان برای مبارزه با مخاطراتی داشته که همواره میهنشان را تهدید می‌کرد، بر همین اساس میدان امام اصفهان به اصلی‌ترین جایگاه این ورزش تاریخی تبدیل شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بابیان اینکه پس از دوران صفوی متأسفانه این ورزش تاریخی با رکود مواجه شده و به کشورهای دیگر راه یافت، تأکید کرد: خروج این ورزش تاریخی از ایران، باعث شده امروزه بیش از 77 کشور جهان به این ورزش تاریخی بپردازند. لذا سازمان میراث فرهنگی جهت احیاء این ورزش تاریخی در ایران در کنار فعالیت‌های فدراسیون چوگان ایران و هیئت چوگان استان، تصمیم به ثبت جهانی این ورزش تاریخی به‌عنوان یک اثر میراث ناملموس تاریخی گرفته است.

,

اله یاری در زمینه تصویب طرح موزه چوگان تصریح کرد: با توجه به تهیه پرونده ثبت جهانی این ورزش تاریخی و به جهت تسریع در روند تصویب این پرونده در شورای جهانی ثبت سازمان یونسکو، طرح اولیه ایجاد موزه چوگان در محور شمال و شمال غرب مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون و در محور غربی تالار تاریخی تیموری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان و هیئت چوگان در شورای فنی این اداره کل مطرح و با اکثریت آراء به تصویب رسید.

,

گفتنی است هیئت چوگان استان اصفهان موظف گردیده است تا طرح محتوایی این موزه را با هماهنگی مدیریت امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصویب نمایند، لذا امید می‌رود مراحل اجرائی این طرح در کمتر از شش ماه آینده اجرائی گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه