اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

آوردن پیکرهای شهدای مدافع حرم به ایران 2 سال طول کشید/ کم مانده بود سرداران ایرانی حاضر در بوسنی هرزگوین هم محکوم شوند

آوردن پیکرهای شهدای مدافع حرم به ایران 2 سال طول کشید/ کم مانده بود سرداران ایرانی حاضر در بوسنی هرزگوین هم محکوم شوند
حجت الاسلام نظری گفت: از آنجایی که چرایی حضور نیروهای ایرانی در سوریه برای مردم تفهیم نشده بود، آوردن پیکر آن‌ها به کشور 2 سال به طول انجامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، حجت‌الاسلام مجتبی نظری در مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی ماه دانشگاه تبریز اظهار داشت: قاعده‌ی اول شهدا اندیشه‌‌ی پاک است، انسان ظرفیت آن را دارد که قرآن به تمامی در قلبش جای گیرد از این رو شهدا هر کدام به تبع استعداد خود ظرفیت‌‌های خود را باز کرده و در زیر باران الهی از رحمت خدا بهره‌‌مند شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با اشاره به اینکه تا دو سال جایگاه و هدف شهدای مدافع حرم و مجاهدان جبهه مقاومت تبیین نشده بود، تاکید کرد: دو سال طول کشید تا پیکرهای مقدس شهدای مدافع حرم را به وطن آورده و با نام مدافعان حرم در کشور به خاک بسپاریم، چرا که مواردی چون "چرا ما باید در سوریه باشیم؟ خودمان نیازمندتر از سوریه هستیم و..." مطرح بود در حالی که این موارد کسانی می‌‌گفتند که هیچ کمکی در این راستا نکرده و از روی ناآگاهی حرف می‌‌زدند.

,

این خطیب تبریزی با تاکید بر اخلاص و روح حقیقت جوی شهدا، ادامه داد: انگیزه‌ها و اندیشه‌های شهدا پاک بوده و این بزرگواران نه در فکر سمع و به گوش مردم رساندن بودند و نه در فکر ارائه و ریاکاری، بلکه در عمل خویشتن اخلاص داشتند و راه حقیقت را یافته بودند.

,

وی عنوان کرد: اگر انسانی عقل نظری و عقل ذهنی خود را پاک گرداند، همیشه از امید دم خواهد زد نه از ناامیدی، شهدا به این مقام رسیدند و با عقل خود حقیقت را درک کردند؛ درک حقیقت شهدا را به این مقام رفیع رساند.

,

حجت الاسلام نظری با تاکید بر اینکه رابطه‌ی علم با نفس مستقیم است، بیان داشت: این موضوع در رابطه‌ی ایمان با نفس صادق نیست چرا که رابطه‌ی ایمان با نفس غیر مستقیم است و میان نفس و ایمان، حد فاصلی به نام اراده وجود دارد از این رو اگر اراده‌ها متولد نشوند، ایمان نیز متولد نخواهد شد.

,

وی با اشاره به اینکه انسان باید دوبار زاده شود، تصریح کرد: تنها زاییده شدن از بطن مادری انسان را با حقیقت آشنا نمی‌‌کند بلکه باید انسان با عقل خویشتن دوباره متولد شده و حقیقت را بیابد، شهدا این حقیقت را دریافته‌اند.

,

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه قول شهدا چهار لایه و با شناخت از حقیقت بود، یادآور شد: شهدا با این هدف که معمای عقلی را حل کنند به درک حقیقت نائل امده و این شناخت حقیقت و درک آن نیز شهیدان را در مسیر شهادت قرار داد.

,

وی با اشاره به روح حقیقت جوی شهدا و هویت عقلانی شهدا، اضافه کرد: بدترین چیزها این است که انسان فردای روز قیامت بداند که هویت عقلانی او به چه چیزی تبدیل شده است! انسان باید گرگ وجودش را در جوانی به زنجیر ببند تا عقل رها شده و حقیقت را بیابد؛ شهدا عقل خود را رها ساخته و در نهایت نیز در مسیر حق به شهادت رسیدند.

,

حجت‌الاسلام نظری در خصوص حل معمای نفس نیز خاطرنشان کرد: حل معمای نفس منوط به کشتن گرگ وجود و رهاسازی عقل است که منجر به پاک شدن اندیشه و انگیزه‌ی انسانی می‌شود؛ اگر چنین شد و عقل در مسیر حقیقت قرار گرفت خواهد فهمید که وکیل خداست و شهیدان این نکته را بسیار خوب درک کرده و در مقام وکیل خدا به وظایف خود تمام و کمال عمل کردند.

,

وی با بیان اینکه شهدا دار و ندار خویش را تقدیم درگاه الهی کردند، تاکید داشت: چشمان شهدا به غیر از پاکی چیزی ندیده و به جز حقیقت چیزی را نمی نگریست؛ چرا که شهدا فهمیدند که وکیل خدا هستند و وجودشان نیز ملک خداست؛ از این رو امینانه از این امانت نگه داری کرده و در راه خداوند نثارش کردند.

,

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان ساخت: شهید با حل معمای نفس خویش، راز خلقت خویشتن را درک کرده و در پیشگاه خداوند حاضر شده و نوای حق را با تمام وجود لبیک گفتند.

,

وی با تاکید بر اینکه شهدا تنها در معرکه به جایگاه رفیع شهادت نمی‌رسند، تشریح کرد: انسان‌‌هایی هستند که در بستر خود دنیایی فانی را ترک می‌‌کنند، این انسان‌‌ها درست است که در معرکه شهید نمی‌‌شوند اما باعث پرورش شهیدان بسیاری بوده‌اند، امام خمینی(ره) نیز به عنوان معلم شهدا دارای چنین مقام رفیعی است.

,

کارشناس مسایل دینی در بیان جایگاه رفیع شهدا و همچنین با تاکید بر ضرورت تبیین هدف و نتیجه‌ی رشادت‌‌ها و جان نثاری‌های مجاهدان در جبهه مقاومت، یادآور شد: در این خصوص باید وارد عمل شده و در جامعه تبیین کنیم که چرا مدافعان حرم در سوریه حضور داسته و نتایج این حضور چیست؟

,

حجت‌الاسلام نظری در این خصوص اضافه کرد: انتظار ما این است که اساتید و دانشگاهیان که متولی اندیشه جامعه هستند، در راستای تبیین راه و هدف و همچنین نتایج حضور مدافعان حرم در سوریه، در باب توجیه علمی این موضوع سنگ تمام گذاشته و تبیین کنند که مجاهدان برای چه در جبهه‌ی مقاومت حضور دارند و اگر در این معرکه حضور نداشتند چه پیامدهایی را برای ما داشت.

,

وی ادامه داد: در بوسنی و هرزگوین نیز کم مانده بود که سرداران ما محکوم شوند، در حالی که اگر در آنجا حضور نداشته و دفاع نمی‌‌کردند مردمان مسلمان در اتش دشمن می‌‌سوختند؛ ما حتی نتوانستیم پیکرهای پاکشان را به وطن اورده و آنجا دفن شدند.

,

گفتنی است؛ در این مراسم معنوی، استاد ولی الله کلامی با قرائت اشعاری این محفل معنوی را گرم‌تر کرد و در پایان نیز خانواده‌های معزز شهدا تجلیل شدند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه