اخبار داغ

پشت پرده تخریب تالاب‌های فریدونکنار چیست؟/ مردم مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند

پشت پرده تخریب تالاب‌های فریدونکنار چیست؟/ مردم مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند
ماجرای شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان این روزها نقل محافل خبری و حتی مردمی است که لازم است از واقعیت‌ها تا سناریوی پشت پرده برای تخریب تالاب‌های فریدونکنار را بررسی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، فریدونکنار تنها پناهگاه و میزبان درنای سفید سیبری، از گونه‌های نادر پرنده در ایران و انواع پرندگان مهاجر سیبری است و برای نخستین‌بار در خاورمیانه مرکز پرنده‌شناسی در تالاب بین‌المللی فریدونکنار احداث شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

از آنجایی که حضور پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در تالاب‌های این شهرستان از صدها سال قبل رواج داشته، همین موضوع احداث نخستین مرکز پرنده‌شناسی خاورمیانه در منطقه می‌تواند گواه این باشد که فریدونکنار و فریدونکناری‌ها میزبانی شایسته برای پرندگان مهاجر بوده و هستند.

همه‌ساله افرادی سودجو و منفعت‌طلب با حضور در دام‌گاه‌های صید پرندگان مهاجر در فصل شکار با قانون‌شکنی دست به جنایت‌های زیست‌محیطی می‌زنند که این موضوع موجب شده تا آبروی چندین و چندساله کشاورزان و دام‌گاه‌داران محلی فریدونکنار که شکار را به‌عنوان شغل آبا و اجدادی خود به ارث برده‌اند، دست‌خوش کنایه‌هایی شود.

در اینکه بعضی موارد و توسط عده‌ای محدود شکار بی‌رویه در بعضی دام‌گاه‌های فریدونکنار اتفاق می‌افتد، هیچ شکی نیست اما از سال‌های قبل همیشه عناصری منفعت‌طلب و سودجو با نقاب دوستدار محیط زیست کمر به شکستن آبروی مردم و به‌ویژه قشر زحمتکش کشاورز در فریدونکنار بسته‌اند و معلوم نیست به‌دنبال چه منافعی در این میان برای خود هستند.

این موضوعات در سال‌های گذشته همیشه موجب شده تا خبرنگارانی بدون در نظر گرفتن وجدان کاری و فقط با در دست داشتن فایل‌های صوتی بعضی مدیران ناآگاه یا مسؤولان معلوم‌الحال سمن‌های زیست‌محیطی دست به تنظیم و انتشار اخباری غیرواقعی از چهره فریدونکنار و تالاب‌های منطقه بزنند.

نکته جالب توجه این است که در بسیاری از موارد دیده شده که در فصل مهاجرت پرندگان و شکار مدیرانی به میدان رسانه‌ای ورود می‌کنند که بیشتر پایتخت‌نشین بوده و حتی برای یک مرتبه هم در تالاب‌های این شهرستان حضور نیافتند.

در بعضی مصاحبه‌های مدیران کشوری و پایتخت‌نشین آنقدر بی‌سوادی و بی‌اطلاعی موج می‌زند که در مواردی آقایان نام تالاب‌ها را نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌های جغرافیایی شهرستان‌های استان مازندران اشتباه عنوان می‌کنند که البته این نکته جای تأمل و بیشتر تأسف دارد؛ چون مردم معتقدند بعضی از این تیترهای زرد با هدف تخریب مردم فریدونکنار بوده و لازم است از واقعیت‌ها تا سناریوی دست‌های پشت پرده برای تخریب تالاب‌های فریدونکنار را بررسی کرد.

ماجرای شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان این روزها نقل محافل خبری و حتی مردمی است؛ شیوع این ویروس خطرناک در فریدونکنار تائید شد و تلفات گسترده‌ای نیز در طیور خانگی داشت اما خوشبختانه تاکنون هیچ‌یک از پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های شهرستان دچار مرگ و میر نشدند.

در روزهای اخیر بعد از اینکه از هفته‌های گذشته اعلام شده بود این ویروس در دو روستای بخش دهفری قطعی است، خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد در غربی‌ترین روستای فریدونکنار نیز رگه‌هایی از وجود و شیوع این ویروس به چشم خورده است.

کانون این شیوع در تالاب شهر سرخرود شهرستان محمودآباد است و در هفته‌های گذشته ده‌ها قطعه قوی مهاجر در این تالاب بر اثر آنفلوانزای حاد پرندگان تلف شدند که اخبار آن نیز رسانه‌ای شد.

اما نکته قابل تأمل و تأسفی که هدف محوری نگارش این گزارش است، غیرواقعی نشان دادن چهره تالاب‌های فریدونکنار به‌ویژه تالاب روستای ازباران بخش دهفری است که امسال میزبان 6 هزار قطعه قو از انواع گنگ، فریادکش و قوهای کوچک است.

به‌نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده‌ای که منافع خود را با حضور قوها در تالاب ازباران فریدونکنار از دست داده‌اند و یا به مطالبات ناحق خود نرسیدند امروز سعی دارند با مصاحبه‌های تند و خشن علیه این تالاب به‌گونه‌ای جلوه دهند که ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان در این تالاب مثبت و موجب تلفات قوهای مهاجر شده که تا لحظه نگارش این گزارش دروغی آشکار و گناهی نابخشودنی است.

امسال 6 هزار قوی مهاجر برای زمستان‌گذرانی برای چهارمین سال پیاپی از اوایل آبان ماه به تالاب ازباران فریدونکنار آمدند که این حضور نشان از اعتماد قوهای آوازخوان سیبری به مردم فریدونکنار و به‌ویژه روستای ازباران است؛ چراکه در سه سال گذشته امنیت و تغذیه کامل این مهمانان زمستانی با همت همین مردم و شورای اسلامی و دهیاری محل تأمین شد و حتی یک قطعه قو نیز در ازباران شکار نشده است.

امسال نیز با وجود اینکه طیور خانگی از آلودگی به این ویروس تلفات دادند اما تاکنون هیچ پرنده مهاجری در تالاب‌های شهر فریدونکنار و روستای ازباران دچار مرگ و میر نشده و اخبار ضد و نقیض تلفات قوهای مهاجر در تالاب ازباران فریدونکنار کذب محض است که به دلایلی مختلف منتشر می‌شود.

یکی از این دلایل مهم باز شدن میدان برای بزرگ شدن مردان کوچک دولتی است که سعی دارند با مصاحبه‌هایی خود را دوستدار محیط زیست جلوه دهند و این در حالی است که حتی فرق تالاب سرخرود و ازباران را درک نکرده و اقدام به مصاحبه با رسانه‌ها می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل را باید ضعف رسانه‌ها برشمرد که بدون اطلاع از منابع محلی درست از کسانی در این باره مصاحبه می‌کنند که حتی گذرشان نیز به تالاب‌های منطقه نخورده است.

نگارنده گزارش بر خود فرض می‌داند ضمن تقدیر صمیمانه از همه همکاران رسانه‌ای خود که دغدغه محیط زیست دارند اما با رعایت اصول حرفه‌ای خبرنگاری تا شواهد کامل و منطبق بر اعتماد و صحت به‌دست نیاوردند دست به نگارش گزارشی نزنند که می‌تواند آبروی مردمی زحمتکش را به باد دهد.

جالب است بدانیم همین مردم و به‌ویژه شورای اسلامی و دهیاری محل برای تغذیه قوهای مهاجر از جیب خود و از غذاهای خانگی خود برای تأمین آذوقه پرندگان مهاجر اقدام می‌کنند و هستند بسیاری از مدیرانی که حتی وقتی از پایتخت و یا مرکز استان با چند خبرنگار و تیم کامل روابط عمومی وارد تالاب می‌شوند، یک مشت گندم، جو یا تکه‌ای نان خشک هم برای تغذیه قوها به همراه نمی‌آورند.

شاید بهتر است به جای حرف زدن عمل کنیم، مخالف انتقاد نیستیم و گزارش‌های واقعی و دلسوزانه از خطراتی که ممکن است جان مردم را نیز نشانه گرفته باشد نفی نمی‌کنیم اما ضمن اینکه تأکید داریم دروغ در خبر باطل است می‌خواهیم همه بدانند نیاز امروز 6 هزار قوی مهاجر زمستان‌گذران که تا اسفند ماه مهمان فریدونکناری‌ها در تالاب روستای ازباران هستند، تغذیه است که با گندم و جو برطرف می‌شود.

مردم مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند

رئیس شورای اسلامی روستای ازباران فریدونکنار در این باره اظهار کرد: هنوز هیچ‌یک از آزمایش‌هایی که دامپزشکی انجام داده شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میان قوهای مهاجر که منجر به تلف شدن قوها شود در تالاب روستای ازباران فریدونکنار را تایید نمی‌کند و این در حالی است که بعضی مسؤولان در تهران بدون اینکه حتی یکبار زحمت بازدید از منطقه را به خود بدهند مصاحبه می‌کنند که قوها بر اثر این ویروس در این تالاب تلف شدند که این موضوع از پایه بی‌اساس و کذب محض است.

نقی نبی‌زاده افزود: خبر کشف 50 لاشه قوی مهاجر در تالاب ازباران فریدونکنار دروغی بزرگ است که نمی‌دانم با نیتی و کدام دست‌های پشت پرده آن را رسانه‌ای می‌کنند اما این را همه می‌دانند که هنوز حتی یک قطعه قو در این تالاب تلف نشده است.

وی تصریح کرد: بنابر اعلام مسؤولان سازمان دامپزشکی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان وحشی و مهاجر استان‌های قم، مرکزی، گیلان و قزوین نیز تایید شده و این در حالی است که فریدونکنار و قوهای تالاب ازباران در کانون توجه قرار گرفتند که ما و مردم به این موضوع حساس شده و شک داریم.

رئیس شورای اسلامی روستای ازباران فریدونکنار ادامه داد: به‌طور حتم دست‌های پشت پرده‌ای خواسته و ناخواسته با همکاری رسانه‌ای خبرگزاری‌ها و مطبوعاتی آگاه و ناآگاه دست به انتشار اخباری غیرواقعی از وضعیت تالاب‌های فریدونکنار به‌ویژه در روستای ازباران می‌زنند که مردم هرگز مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند.

این مسؤول بیان کرد: خبرنگاران و رسانه‌ها به‌ویژه در تهران و مرکز استان، اخبار مرتبط با رصد کامل از وضعیت منطقه و با بهره‌گیری از منابع خبری منطقه‌ای را دریافت و درج کنند و فقط به حرف برخی افراد که می‌خواهند در وضعیت به وجود آمده با چند مصاحبه نام خود را بر سر زبان‌ها بیاورند، اتکا نکنند.

نبی‌زاده با تقدیر از همکاری رسانه‌های استانی و شهرستانی در اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق از وضعیت موجود در تالاب روستای ازباران فریدونکنار، گفت: تأکید می‌کنم تاکنون هیچ تلفاتی از جانب شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان وحشی و مهاجر در این تالاب رخ نداده و مشکل امروز قوهای مهاجر در فریدونکنار کمبود منابع تغذیه‌ای است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند, مردم مسؤولان دروغگو را نمی‌بخشند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه