اخبار داغ

هنرمند جوان عراقی آثار باستانی تخریب شده توسط داعش را بازسازی می کند

هنرمند جوان عراقی آثار باستانی تخریب شده توسط داعش را بازسازی می کند
درحالی که نیروهای عراقی برای پس گرفتن شهر شمالی موصل از داعش می جنگند، یک هنرمند در حوالی اربیل، در یک کارگاه کوچک و بدون گرمایش، برای بازسازی مجسمه های تاریخی آشوری که توسط این گروه (داعش) خراب شده است، بر روی خاک رس حکاکی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه؛نینوس ثابت، جوان هجده ساله‌ی مسیحی که در دانشگاه موصل در رشته ی هنر تحصیل کرده است، از مجسمه‌هایی که گروه جهادیان (وابسته به گروه تروریستی داعش) از بین برده است، نمونه‌ی تکراری و مینیاتوری می‌سازد؛ هنگامی که آن‌ها در دو و نیم سال پیش به شهر نمرود، شهر سه هزار ساله‌ی آشوری در جنوب موصل، هجوم آوردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

همین که پایتخت یک امپراطوری در سراسر خاورمیانه‌ی قدیم گسترش پیدا کرد، شهر نمرود یکی از مناطق مهم تاریخی است که داعش آن را در سال 2014، درست وقتی که این گروه راه های وسیع عراق و همسایگی سوریه را مصادره کرد، به یغما برد.

,

این مجسمه‌ها شامل گاوهای نر بالار با سر انسان معروف به لاماسو و یک سر برنز از پادشاه سارگون آکاد است.

, لاماسو, سارگون آکاد,

او در بازدید رویترز از کارگاه خود می‌گوید:«دیدن تخریب تاریخ باستان کشور خود و تمدنی که هزاران ساله است، در عرض چند دقیقه، بسیار دردناک است. دیدن عقب نشینی ما در فرهنگ و تاریخ بسیار سخت است».

,

گروه داعش با اعتقاد افراطی خود با توجه به این که این مجسمه‌ها را میراث مذهبی پیش از اسلام و بت پرستانه می‌دانند، فیلمی از تخریب، سوراخ کردن و منفجر کردن دیوارها و مجسمه های شهر توسط مبارزهایشان را در سال پیش منتشر ساخت.

,

ثابت گفته است:«من می‌خواستم پیامی را به جهان ارسال کنم که ما می خواهیم تمدن خود را باز بسازیم و به پیشرفت خود به طرز هنرمندانه‌ای ادامه دهیم».

,

هنگامی که داعش شهر را تصرف کرد، ثابت همراه خانواده‌ی خود از قاراقوش، شهر مسیحی نشین در شرق شهر موصل، به اربیل کردستان فرار کرد. او می‌گوید زمانی که از خانه و دوستان دور افتاده بود، هنر به او آرامش می‌داد.

,

از آن موقع که خانه‌ی خود را ترک کرد، تا کنون بیش از پنجاه پیکره و مجسمه ساخته است. بعضی از آن‌ها در نمایشگاه‌ها و موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است و ما بقی را به کلکسیونرها فروخت.

,

در ماه نوامبر گروه‌های عراقی، داعش را به بیرون از شهر راندند. این خود به مسئولان یک ایده روشن تری از نسخه‌ی آسیب می رساند.

,

رویترز هنگام بازدیدی در روزهای بعد، آثار خرد شده‌ای از طرح‌های حکاکی شده‌ی ظریف یافت که در میان خاک و غبار افتاده بودند. ظاهراً یک زیگورات (یا همان هرم پله‌دار) توسط بولدوزرها صاف و به یک توده‌ای از خاک تبدیل شده بود.

,

شهر نمرود در قرن نوزدهم توسط آستن لایارد، باستان شناس بریتانیایی، گودبرداری شد. مکس مالووان، باستان شناس (همکار) و همسرش آگاتا کریستی، نویسنده‌ی داستان‌های جنایی در دهه‌ی 1950 در این شهر کار می‌کردند. تجربه‌های کریستی در عراق، زمینه‌ای را برای چند تا از رمان‌هایش ایجاد کرد

,

مترجم: محمدحسین ناطقی

,

منبع: رویترز /

, رویترز ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه