اخبار داغ

یادداشت؛

آمار طرح راهبردی نظرآباد ناقص است/ شورای شهر و شهرداری وارد عمل شوند

آمار طرح راهبردی نظرآباد ناقص است/ شورای شهر و شهرداری وارد عمل شوند
مهم ترین نکته ای که در طرح راهبردی_ساختاری شهر نظرآباد به چشم می خورد آمار قدیمی ، ناقص و گاها متناقض است در حالی که آمار و ارقام باید مستند و واقعی و البته به روز باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرج رسانه، توسعه ، مدیریت و برنامه ریزی شهری برای شهرهای امروزی از کلمات کلیدی است. در واقع پس از گسترش همه جانبه شهرها و بروز مشکلات و معضلات مختلف، برنامه ریزی برای توسعه شهری و مدیریت آن جز ضروریات و بدیهیات هر شهری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرج رسانه,

به همین منظور در طی سالهای اخیر طرح های مختلف شهری با هدف شناخت وضعیت فعلی و پیش بینی آینده و بهبود اوضاع آتی ایجاد و در شهرهای دنیا و از جمله شهرهای ایران مورد آزمایش قرار گرفته است. شهر نظرآباد نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما نکات مبهم و البته منفی در طرح راهبردی_ساختاری شهر نظرآباد و همچنین پیش مطالعات و بررسی های طرح تفصیلی این شهر وجود دارد.

,

مهم ترین نکته ای که در طرح راهبردی_ساختاری شهر نظرآباد به چشم می خورد آمار قدیمی ، ناقص و گاها متناقض می باشد در حالی که آمار و ارقام باید مستند و واقعی و البته به روز باشند. مطالعات جمعیتی به عنوان پایه اصلی در مطالعات و طرح های شهری شناخته می شوند که در نظرآباد و طرح مربوط به این شهر بسیار ساده انگارانه و سطحی در نظر گرفته شده است.

,

نکته دیگری که مهم است روند طولانی تهیه طرح راهبردی_ساختاری و در پی آن طرح تفصیلی شهر نظرآباد است که با توجه به آمار پایه سال ۸۵ و همچنین تهیه طرح تفصیلی در سال ۹۵ روند ده ساله ای را نشان می دهد که عملا باید گفت دیگر نمی توان به طرح تفصیلی شهر نظرآباد دل بست و آنرا اجرایی نمود که ضررش از سودش بیشتر است. مگر اینکه بازشناسی و به روز رسانی طرح انجام پذیرد که متاسفانه این نوع دیدگاه در بین متولیان امر و مسوولین شهری نظرآباد وجود ندارد.

,

این معضل زمانی شدید تر می شود که ساخت و ساز ها و مکان یابی های جدید در سطح شهر نظرآباد بر اساس تصمیمات غیر عاقلانه و غیرکارشناسی انجام می پذیرد و و زودباده بودن ساخت و ساز ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای منطقی که در طولانی مدت هزینه هنگفتی را بر شهروندان و شهرداری تحمیل می کند، روش کار قرار می گیرد.

,

در حالی که طرح های شهری باید هدایت گر ساخت و ساز و توسعه شهری باشند نه خواست و نظر عده ای معدود که سود شخصی را در نظر می گیرند سبب شود که توسعه و پیشرفت شهر را به مخاطره بیاندازد.

,

نکته ای دیگر که جای بحث دارد این است که مواردی مثل پارکینگ عمومی و کاربری های عمومی در سطح شهر به صورت خیلی مختصر و گاها به صورت تیتر وار گفته شده و هیچ برنامه ای برای آن لحاظ نشده است. از طرفی اصول منطقه بندی و سلسله مراتب شهری در شهر نظرآباد چه در طرح و چه در واقعیت کالبدی شهری اصلا رعایت نشده است که این مغایر با استانداردهای موجود در خدمات رسانی و تقسیمات منطقه ای، ناحیه ای و محله ای شهرهاست.

,

البته باید گفت که وضعیت کالبدی شهر نظرآباد در روند رشد چهل ساله اخیر خود دچار آشفتگی و بدقوارگی شده است که مدیریت و بهبود آن یک فرآیند و برنامه ریزی زمان بر می باشد.

,

نکته بسیار مهم تری که باید بیان کرد این می باشد که شورای شهر و همچنین شهرداری نظرآباد باید در زمینه طرح های شهری نظرآباد در همه حوزه ها اعم از طرح های توسعه شهری، طرح تفصیلی، طرح جامع شهرستان و حوزه نفوذ و طرح های موضعی و موضوعی خاص و... هم تخصص و هم دغدغه و هم پیگیری جدی را جز اولویت های اساسی خود بدانند که متاسفانه در حالت کلی این مورد اتفاق نیافتاده است.

,

در پایان علاوه بر اینکه توجه جدی به اهمیت و جایگاه طرح ها و اسناد بالادست شهری خواستاریم، انتظار داریم از متخصصان و کارشناسان بومی برای تهیه و مطالعات طرح های شهری و همچنین کلیه پروژه های موحود در سطح شهر و شهرستان استفاده شود. زیرا مطالعات منطقی و علمی هم به لحاظ اقتصادی و هزینه و فایده و هم به لحاظ بهره وری و کارایی از ارزش بالایی برخوردار هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه