اخبار داغ

مسئولین چه می کنند؟

خشکسالی 19 ساله که در سایه کفران نعمت دولتی ها رقم خورد

خشکسالی 19 ساله که در سایه کفران نعمت دولتی ها رقم خورد
امسال در کرمان یک قطره باران به زمین نیامد ایا این سزای کفران نعمات از سوی دولتمردان نیست سالی که می رفت امید را د ردل کشاورزان زنده کند ، برا ی کرمانی ها نه تنها مفید نبود بلکه سراسر رنج و مهنت و نابودی محصولات کشاورزی بود ،کرمان برای نونزدهمین سال پیاپی وارد خشکسالی شد زیرا کشاورزانش که دست خدا بر سر انهاست امسال رنجیدند و گریستند و متضرر شدند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کارگران کرمان گاهی چنان به عواقب یک عمل می نگیریم که از وضعیت حال ان مسئله غافل می شویم و یا گاهی تنها به حال نگریسته و عواقب احتمالی آن اصلا برایمان مهم نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کارگران کرمان,

روز گذشته سالروز برجامی بود که حتی به یک سالگی اش نرسید اما باید به دولتمردان محترم این امر را یادآور شویم که وعده صد روزه هزار روزه شد ، وام ازدواج جوانان از 8 میلیون به صفر رسید ،خزانه ای که ماحصل فروش نفت با بشکه ای صد و بیست دلار بود ، در مذاکرات و سفرهای خارجی خرج شد و دلار در اوج قرار گرفت و مسکن مهر هم که بهترین گزینه  برای خروج از رکود بود هم به فراموشی سپرده شد .

,

در سالی که گذشت گوجه ،گوجه کاران عنبر آباد و گچساران بر زمین ماند و گندید ، خرمای ، شهرهای جنوبی  کشور به علت عدم حمایت شما دولتمردان به نابودی و مرز امحا رسید ، حنای رودباری های کرمان که تنها حاصل دسترنجشان بود نیز بر زمین ماند و کسی آنر ا نخرید.

,

پیاز ، پیازکاران جیرفت کرمان بر زمین ماند و زیر چرخ های اتوموبیل معترضان به عدم حمایت دولت له شد ، هزار و هفتصد تن سیب زمین ماحصل حمایت نصفه و نیمه  دولت ، مخفیانه توسط عمال دولتی معدوم شد گاهی اوقات تاریخ چه زیبا خود را نشان می دهد .

,

هنوز از زمان یوسف نبی خاطراتی برجای مانده است در آن زمان شکم بارگان معابد که جز ظلم و ستم بر مردم محروم کاری روا نمی داشتند برای ضربه به نظام نوپای اسلام مرتب مذاکراتی با رئیس بزرگشان برگزار می کردند و به دنبال تفرقه افکنی بودند ، تفرقه ای که تنها منافع خودشان را تضمین می کرد نه ملتشان ، چه زیبا تاریخ تکرار می شود .

,

اکنون هم در دوره ای  قرار گرفته ایم که رهبر اسلام آن را در ابتدای سال  اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل خواند اکنون نزدیک به دو ماه تا پایان سال جاری و از سخنان ارزنده رهبر می گذرد ، نه تنها حرکتی رشد آمیز در اقتصاد رخ نداده است بلکه منصوبان به دین و ملت ضربات مهلکی را بر بدنه اقتصاد وارد می کنند.

,

دیروز اگر منصوبان معابد با ذخیره سازی گندم به  قیمت نابودی ملت تازه مسلمان شده می کوشید با پای نهادن در بیراهه با مغز خود نه خالق تنها ماحصل مردمشان را از بین بردند و گندم های ذخیره شده را به رود نیل ریختند اکنون نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است دولت به بهانه کمک به مردم و کشاورزان محصولات آنان را می خرد و یا قول خرید می دهد و بعد از فاسد شدن آنان را در زمین و رود امحای می کند.

,

سال گذشته  هزار و هفتصد تن سیب زمینی و امسال هم گوجه ، خیار ، پیاز و .... دیگر محصولات که می توانست قوت مردم محروم باشد  ، نه اینکه امحا شود و بعد از خارجی ها با منت وارد شود .

, هزار و هفتصد تن سیب زمینی,

امسال در کرمان یک قطره باران به زمین نیامد ایا این سزای کفران نعمات از سوی دولتمردان نیست سالی که می رفت امید را د ردل کشاورزان زنده کند ، برا ی کرمانی ها نه تنها مفید نبود بلکه سراسر رنج و مهنت و نابودی محصولات کشاورزی بود .

,

کرمان برای نونزدهمین سال پیاپی وارد خشکسالی شد زیرا کشاورزانش که دست خدا بر سر انهاست امسال رنجیدند و گریستند و متضرر شدند .

,

«دولت هم هم چنان چشم بر بیگانگان دارد و دل بر نگاه آنان »در این یادداشت گوشه ای از مشکلت کشاورزان را که دیگر سایت ها به آن پرداخته اند را آورده ایم تا گواه سخنان مان باشند .

,

سفیرجنوب  نوشته بود  ؛قصه پر غصه کشاورزان جنوب کرمان چندین سال است که ادامه دارد و هر ساله شاهد افت قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان و دپو کردن این محصولات می باشیم.

, سفیرجنوب,

امسال نیز همانند سال گذشته شاهد افت قیمت محصولات کشاورزی علی الخصوص پیاز و خیار سبز هستیم به گونه ای که پیاز از دست کشاورز کیلویی ۲۰۰ تومان و خیار کیلویی ۱۰۰ تومان خریداری می شود.

,

بیدشکی کشاورز عنبرآبادی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : محصول پیاز ابتدا قیمتش بالا بود کیلویی ۳۰۰۰تومان اما هم اکنون کیلویی ۲۰۰ تومان از ما خریداری می نمایند.

,

بیدشکی افزود: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نامگزاری شده است جا دارد تا مسئولین توجه بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشند زیرا که دلیل عمده افت قیمت محصول پیاز وارد نمودن پیاز به داخل کشور بود.

,

توکلی از کشاورزان بخش مرکزی عنبرآباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با افت شدید محصول پیاز و خیار در عنبرآباد هزینه برداشت محصول از روی زمین بیشتر از قیمتی است که در بازار به فروش می رسد و ما کشاورزان ناچار هستیم به دلیل ضرر زیاد محصول را از روی زمین برداشت ننماییم.

,

گفتنی است شهرستان عنبرآباد یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی جنوب استان می باشد و شغل اکثر مردم جنوب استان کرمان کشاورزی می باشد جا دارد تا مسئولین توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند زیرا چندین سال است که کشاورزان جنوب کرمان دچار ضرر و زیان فراوانی شده و زیر بار قرض رفته و به بانک ها بدهکار شده اند اما هیچ اقدام قابل توجهی جهت فروش محصولات کشاورزی  انجام نشده است.

,

کشاورزان نگران روزهای آینده هستند

,

عماد فیروزی یکی از کشاورزان رودباری در گفتگو با مهر اظهارداشت: در چینهای اول قیمت گوجه تا دو هزار تومان نیز بود اما رفته رفته و با حضور دلالان قیمت افت محسوس کرده است به طوری که حتی صرف نمی کند محصول را برداشت کنیم.

, عماد فیروزی یکی از کشاورزان رودباری در گفتگو با مهر اظهارداشت,

وی ادامه داد: محصول خیار کشاورزان نیز به دلیل افزایش ناگهانی نرخ کود و سم و عدم توانایی کشاورزان برای تامین نهاده ها از بین رفت و محصول گوجه نیز وضعیت کنونی را دارد به نظر می رسد کشاورزی در جنوب کرمان با چالش اقتصادی مواجه است و سالهاست همین وضعیت را داریم.

,

همه می دانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.

, همه می دانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.,

وی افزود: همه میدانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.

,

فیروزی افزود: نمیدانم چرا اقدامی برای بازاریابی محصول نمی شود و این وضع هر سال تکرار می شود و عده ای پول دار تر می شوند و کشاورزان محروم تر.

,

محمد اسماعیلی دیگر کشاورز جنوب کرمان از رودبار در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به تجربه تلخ سال گذشته و افت شدید قیمت امسال تمایل کمتری برای کشت محصول گوجه وجود داشت و جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز بر رعایت الگوی کشت تاکید داشت به همین دلیل میران کشت محصول کاهش یافت در واقع الگوی کشت رعایت شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

,

وی افزود: مشکل جنوب کرمان عدم رعایت بازاریابی و وجود دلالانی است که قیمت محصول را از دو هزار تومان به دویست تومان کشانده اند.

,

این کشاورز گفت: نرخ کارگر، کود، سم و حمل و نقل افزایش چشمگیر یافته است مثلا اگر یک کامیون را به کرمان ارسال کنیم بیش از نیمی از درآمد محصول کامیون را باید بابت نرخ حمل و نقل پرداخت کنیم.

,

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان هم برای کشت وام کشاورزی دریافت کرده اند و حالا باید فکر کنند که چگونه این اقساط را بازپرداخت کنند.

,

رازق نیوز نیز نوشت : در حالی باغداران شمال کشور بخشی از محصولات خود را در پی برف پاییزی از دست رفته می بینند که اکنون علاوه بر نقش کمرنگ دولت در ارائه بسته های حمایتی با موجی از واردات به بهانه تنظیم بازار شب عید نیز مواجه هستند.

,

اینجا افسوس درو می کنند

,

خبرگزاری مهر نیز قلم زد : نکته جالب در خصوص افت نرخ محصولات کشاورزی این است که باوجود اجرای طرحهای خرید توافقی، اجرای الگوی کشت و اجرای طرحهای موقت در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی اما در سه دولت گذشته هیج نسخه‌ای برای درد بی درمان کشاورزان جنوب کرمان پیچیده نشده است و روند زمین خوردن کشاورزان ادامه دارد.

, خبرگزاری مهر نیز قلم زد ,

اگر نگاهی به هزینه‌ها و درآمدهای کشاورزان بیندازیم به سادگی مشخص می‌شود در کنار افزایش چندین برابری هزینه‌های تولید از جمله سم و کود و بذر قیمت محصول هر سال کاهش یافته است و گاه به کیلویی ۱۰۰ تومان می‌رسد.

,

این مشکل در دولت نهم و دهم نیز چاره اندیشی نشد و در نهایت به دولت فعلی به ارث رسید و همچنان تداوم دارد.

,

نکته قابل توجه اینکه با وجود اینکه جنوب کرمان به یکی از قطبهای اصلی کشاورزی شهرت دارد اما عملاً این پتانسیل به دلیل عدم مدیریت به خصوص در بخش حمل و نقل کالا و بازاریابی به مصیبی تکراری برای مردم مبدل شده است.

,

حال با این همه کفران نعمت چطور می شود امید برکت از سوی پروردگار عالم را داشت ؟؟؟  تنها کشاورزانی که همیشه خداوند برای ارسال روزی و بر کاتی از جمله برف و باران به دل های پاک و دستان پینه بسته شان نگاه می کند تا بسته رزق سالیانه آنان را برایشان بپیچد را با رضایت ارسال کند ؟؟؟

,

اندکی به خود آمده و بجای کفران نعمت و نگاه به بیگانه داشتن آنچه خود داریم را زبیگانگان طلب نکنیم و قدردان وحامی مردم و ملت مسلمان خود باشیم .

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه