اخبار داغ

مسئولین آمارساز و مردمی که تاوان می‌دهند؛

چرا مالیات آذربایجان افزایش یافت و از میزان بودجه استان کاسته شد؟

چرا مالیات آذربایجان افزایش یافت و از میزان بودجه استان کاسته شد؟
اگر در برابر انکار بی‌دلیل مسئولین، آمارهای ارائه شده توسط نمایندگان مجلس و اسناد منتشر شده را حجت قرار دهیم، در یک جمله باید بگوییم مردم تاوان دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، همه‌چیز با انتشار یک نامه در فضای مجازی آغاز شد، برگه‌ای که نشان می‌داد قرار است مالیات آذربایجان‌شرقی در این وضعیتِ رکود اقتصادی چند درصدی افزایش یابد و در آن‌ سوی قضیه، میزان بودجه استان نیز کاهش یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

تعدادی از نمایندگان این موضوع را تصدیق و خواستار شفاف‌سازی دولت‌مردان شدند چراکه خیلی خوب می‌دانستند این ارقام در صورت تحقق، چه تبعاتی برای آذربایجان خواهد داشت لکن مسئولین استانی به جای رد موضوع با قاطعیت تمام، روی به مباحث علمی آوردند و در نهایت مهرِ بی‌سوادی بر پیشانی منتقدان زدند و از آنجایی که برای کاهش بودجه استان نمی‌توانستند مقوله‌ای اقتصادی پیدا کنند، سکوت را بر دفاع ترجیح دادند.

,

اکنون مردم در میان دو گروه گیر افتاده‌اند و نمی‌دانند حرف کدام‌یک را حجت قرار دهند، ایکس می‌گوید مالیات افزایش یافته است و ایگرگ در مقام دفاع موضوع را رد و عنوان می‌کند هنوز ابلاغیه‌ای به دست‌مان نرسیده است.

,

در اینکه مالیات یکی از راهکارهای توسعه‌ی اقتصادی و ارتقاء مشارکت مردم در امور عمومی است، هیچ شکی نیست و اتفاقاً یکی از روش‌های برون‌رفت از بحران‌ها، پرداخت مالیات است لکن آنچه که می‌تواند بر خشم مردم بیفزاید و دادِ آنان را در بیاورد، لفظی تحت عنوان «بی‌عدالتی» است. 

,

عدالت باید در جامعه به‌گونه‌ای حاکم باشد که یک استان بیش از میانگین کشوری مالیات پرداخت نکند و از سویی دیگر وقتی نوبت به توزیع منابع بین استان‌ها می‌رسد، منطقه‌ای مورد بی‌مهری قرار نگیرد.

,

البته نباید مسئولین پایتخت‌نشین را مقصر دانست و تمام انگشت‌های اتهام را به سمت آنان گرفت، مقامات استانی نیز کم مقصر نیستند و در وهله‌ای که آمارهای رابین‌هودی ارائه می‌کردند و از انجام پروژه‌ها و کاهش نرخ بیکاری سخن می‌گفتند تا عملکردشان را مناسب جلوه دهند، باید احتمال کاهش بودجه استان توأم با افزایش مالیات را هم می‌دانند.

,

هرچند گروهی نیز در این میان با تاثیرپذیری از ابهام‌زایی دولت‌مردها، نمایندگان مجلس را مقصر می‌دانند و می‌گویند آن‌ها باید مانع بروز مسایل این‌چنینی می‌شدند لکن باید پذیرفت، اشتباه اول را دولت‌مردان کرده‌اند و حالا برای فرار از پاسخگویی، توپ را به زمین مجلس می‌اندازند و می‌گویند: «اگر ایرادی هست، نمایندگان اصلاح کنند»!

,

یکی نیست به این آقایان بگوید اگر شماها آمارهای غیرواقع ارائه نمی‌کردید و وضعیت را مطلوب جلوه نمی‌دادید، مسئول بالانشین با آذربایجانی‌ها پدرکشتگی نداشت تا مالیات آن‌ها را افزایش دهد و از میزان بودجه‌شان بکاهد.

,

هرچند دولت‌مردان می‌خواهند واقعیت‌ها را انکار نمایند، اما اتفاقی که نباید رخ می‌داد، افتاد و حالا تنها راهکار این است که مسئولین آمارهای واقعی را از جیب‌هایشان بیرون آورند و به آن مسئول والامقام بگویند اگر من ادعا کردم میزان بیکاری در آذربایجان‌شرقی چندین درصد کاهش و صنایع آن احیاء شده، دروغ مصلحتی بوده است!

,

در غیر اینصورت چنانچه قرار بر این باشد، مالیات‌هایی به بهانه‌های آبکی به آذربایجانی‌ها تحمیل شود، تاوان توهم مسئولین را شاغلانی خواهند داد که این روزها بازار کاسبی‌شان زیاد روبه‌راه نیست.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه