اخبار داغ

یک کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

مردم، مجلس و سازمان بازرسی ایران تنها نامحرمان قراردادهای بین المللی/ ایرباس وارداتی کجا و انرژی هسته ای بومی از دست رفته کجا!

مردم، مجلس و سازمان بازرسی ایران تنها نامحرمان قراردادهای بین المللی/ ایرباس وارداتی کجا و انرژی هسته ای بومی از دست رفته کجا!
ابوطالبی گفت: دولت سعی می کند تا زمان انتخابات سال آینده ۴ فروند ایرباس وارد کشور کند اما باید به مسئولان گفت که ایرباس وارداتی کجا و انرژی هسته ای بومی که از دست رفت، کجا؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، فریبا ابوطالبی در خصوص قرارداد خرید چندین فروند ایرباس توسط دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در ابتدا باید گفت دولت تدبیر و امید به دلیل اینکه در برجام شکست خورد و مشاهده کرد که برجام هیچ اثری برای رفع تحریم های کشور ندارد و نیز بانک های داخلی و خارجی نمی توانند مبادلات ارزی داشته باشند، ۱۱۴ هواپیما خریداری کرد که ۱۰۰ فروند آن ها ایرباس فرانسوی و مابقی بوئینگ آمریکا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

وی افزود: اولا جای نگرانی دارد که چرا باید در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و با وجود عهدشکنی های آمریکا از این کشور هواپیما خریداری شود و به اقتصاد این کشورها کمک شود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در ثانی باید گفت جای تعجب است از اینکه چرا باید دولت ما از کشورهایی که ما را تحریم اقتصادی و فناوری کرده اند هواپیما خریداری کنند.

,

وی اضافه کرد: نکته سوم این است که دولت ایران قرار بود هواپیمای نو خریداری کند، اما در حال حاضر چهار فروند از این هواپیماها اجاره به شرط تملیک و مرجوعی کشورهای دیگر هستند، به نحوی که دو فروند مرجوعی اسپانیا بوده و دو فروند دیگر مرجوعی برزیل است که پس از رنگ آمیزی دوباره به ایران تحویل داده می شود و نیز این کشورها به خاطر وضعیت بد اقتصادیشان این هواپیماها را برگشت داده اند.

,

* مردم، مجلس و سازمان بازرسی ایران تنها نامحرمان قرارداد خرید ایرباس

,

ابوطالبی بیان کرد: نکته مهم دیگر قراردادها این است که مجلس و سازمان بازرسی کشور از مفاد آن ها بی خبرند و دولت اذعان می کند که قراردادها محرمانه است در حالی که ایرباس نسخه نهایی قراردادها را برای همه سازمان های آمریکایی فرستاده و متاسفانه به نظر می رسد تنها نامحرم قراردادها مردم، مجلس و سازمان بازرسی ایران است.

,

وی تاکید کرد: در چنین قراردادهایی باید مدت، مبلغ دقیق تعداد اقساط، نحوه اجاره نامه، مقدار اجاره و قیمت باقیمانده با اصل و فرعش ذکر شده و قرارداد در حضور نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی آورده شده تا بررسی شود که آیا منفعت ایران در آن است یا کشورهای خارجی.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در واقع کارشناسان به دلیل اینکه هیچ اطلاعاتی از نحوه بستن این قرارداد ندارند نمی توانند هیچ اظهار نظری کنند و تنها باید گفت در حالی که هنوز اعتبارات بانکی و بین المللی کشور ما بسته است و همچنان در تحریم قرار داریم، دولت چگونه و از چه راهی می خواهد پول خرید این تعداد هواپیما را بپردازد که خود جای سوال دارد.

,

وی در خصوص امنیت هواپیماهای مرجوعی بیان کرد: به نظر می رسد هواپیماهای مرجوعی از نظر امنیتی مشکلی نداشته باشند و اگر هم مشکل داشته باشند گروه های بررسی امنیتی داخل کشور آن را بررسی می کنند اما هر چه باشد هر فناوری برای خود زیر و بمی دارد که فقط سازنده آن مطلع است و بر آن تسلط دارد؛ لذا اگر بخواهیم از چنین کالاهایی با امنیت بالا استفاده کنیم باید آن کالا را در کشور خود بسازیم تا به طور کامل از ساخت آن مطلع بوده و از لحاظ امنیتی در آرامش کامل باشیم.

,

ابوطالبی ادامه داد: سابقه خرید هواپیمای دست دوم در کشور ما وجود دارد هر چند اصل مطلب این است که بازرسان می توانند نواقص هواپیماهای خریداری شده را تشخیص دهند اما اینکه ما نمی خواهیم روی پای خود ایستاده و هواپیماسازی داخلی را تقویت کنیم جای سوال دارد.

,

وی با بیان اینکه قرار بود ما تنهافقط فناوری از خارج کشور وارد کنیم نه کالا، تاکید کرد: اگر در این چند ساله دولت به جای رفتن به دنبال کدخدا به سمت خودکفایی در تولید کالاهای ضروری داخلی می رفت، الان مجبور نبود هواپیمای دست دوم وارد کشور کند.

,

* خرید ایرباس مانوری برای انتخابات سال آینده/ مردم ایران باید ضرر ایرباس را جبران کنند

, * خرید ایرباس مانوری برای انتخابات سال آینده/ مردم ایران باید ضرر ایرباس را جبران کنند,

این کارشناس مسائل سیاسی بر لزوم تولید هواپیما در داخل کشور تاکید و اضافه کرد: در حقیقت خرید این تعداد هواپیما مانوری برای دولت است تا آن را در کارنامه کاری خود ثبت کند و روی نقض برجام، رکود اقتصادی و … را بپوشاند اما باید بدانیم که با این کار تنها از ضرری که متوجه شرکت ایرباس می شود جلوگیری کرده ایم.

,

وی تاکید کرد: دولت سعی می کند تا زمان انتخابات سال آینده ۴ فروند ایرباس وارد کشور کند اما باید به مسئولان گفت که ایرباس وارداتی کجا و انرزی هسته ای بومی که از دست رفت، کجا؟!

,

ابوطالبی در خصوص واردات ۱۱۰ هواپیمای باقی مانده از متن قرارداد گفت: باید منتظر ماند و دید که با روی کار آمدن دولت ترامپ اوضاع روابط بین الملل چگونه خواهد بود که پس از آن وضعیت سایر هواپیماها مشخص خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه