اخبار داغ

یادداشت/محمد فتحی؛

ناگفته های عملیات کربلای 4 و 5

ناگفته های عملیات کربلای 4 و 5
دی ماه در دل خود حماسه‌هایی چون عملیات‌های غرور‌آفرین کربلای 4 و 5 وقیام ملت و عملیات بزرگ دیگری که به اندازه 8 ساله دفاع مقدس عمیق بود را در دل امام و امت امام جای داده است که این همان حماسه نهم دی ماه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملایری ها؛ دی‌ماه را ماه‌ حماسه‌های بزرگ  بایددانست:‌ دی ماه در دل خود حماسه‌هایی چون عملیات‌های غرور‌آفرین کربلای 4 و 5 وقیام ملت و عملیات بزرگ دیگری که به اندازه 8 ساله دفاع مقدس عمیق بود را در دل امام و امت امام جای داده است که این همان حماسه نهم دی ماه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ملایری ها,

 با توجه به اهمیت عملیات کربلای 5 مقام معظم رهبری شب های عملیات را شب های قدر انقلاب اسلامی میداند و انس با ان را وارسته شدن انسان میداند و همچنین در جای دیگری می فرماید هرکس آن عملیات (کربلای 5) را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد.

,

لذا باید این حماسه بزرگ را زنده نگه داریم.طرح‌ عملیات‌ کربلای5در مدتی‌  دو هفته بعد از عملیات کربلای 4  طراحی و عملیاتی شد. چیزی‌ که‌ اوضاع‌ را به‌ هنگام‌ انتخاب‌ منطقه‌ عملیاتی‌ پیچیده‌ و دشوار می‌ساخت.

, .,

 در عین‌ حال‌ عملیات‌ می‌بایست‌ از شرط‌ تضمین‌ پیروزی‌ و همچنین‌ شرایط‌ و ویژگی‌های‌ لازم‌ مناطق‌ آزاد شده‌ به‌ سود جمهوری‌ اسلامی‌ بهره‌مند باشد.

, .,

هشت‌ ماه‌ و اندی‌ وقت‌ و سرمایه‌گذاری‌ نسبتا وسیع‌ جمهوری‌ اسلامی‌ (نیروی‌ انسانی، امکانات‌ و غیره)برای‌ طراحی و انجام‌ عملیات‌ گسترده‌ و بخصوص‌ شیوه‌ تبلیغاتی‌ و طرح‌ مساله‌ عملیات‌ سرنوشت‌ساز، تا حد زیادی‌ توقع‌ همگان‌ را نسبت‌ به‌ دستاوردهای‌ عملیات‌ آینده‌ بالابرد و تلقی‌ خاصی‌ را نسبت‌ به‌ سرنوشت‌ جنگ‌ در بین‌ مردم‌ پدیدآورد. توقف‌ نبرد در کربلای‌4و اعلام‌ آن‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عملیات‌ محدود، ابهاماتی‌ را می‌توانست‌ در اذهان‌ به‌ وجود آورد که‌ تبلیغات‌ ناخوشایندی‌ را در پی‌ داشت.

,

ولی‌ عملیات‌ کربلای‌5 که‌ در ساعت‌1 و30 دقیقه‌ بامداد19 دی‌ ماه‌1365 با رمز یا زهرا(سلام‌ الله‌ علیها آغاز شد، تا اندازه‌ای‌ انتظارات‌ مردم‌ را برآورده‌ ساخت. این‌ عملیات‌ تا پایان‌ سال‌1365ادامه‌ یافت‌ و به‌ لحاظ‌ مقاومت‌ و جنگندگی‌ نیروهای‌ ایران‌ در شرایط‌ بسیار مشکل‌ و پیچیدگی‌ دژهای‌ مستحکم‌ دشمن، یکی‌ از بزرگترین‌ نبردهای‌ تمام‌ دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌ محسوب‌ می‌شود.این عملیات بیاد ماندنی اهداف بزرگی را دنبال میکرد که  در راس‌ اهداف‌، پنج‌ هدف‌ عمده‌ قرار داشت که جهت اطلاع عزیزان به انها اشاره میکنم :
1- تکمیل‌ و ترمیم‌ خط‌ پدافندی‌ خودی‌ در نهر جاسم.
2 -توسعه‌ و تثبیت‌ نهایی‌ سر پل‌ منطقه‌ غرب‌ نهر جاسم‌ و پیشروی‌ عمده‌ به‌ سوی‌ کانال‌ زوجی‌
3- تصرف‌ مجدد سر پل‌ غرب‌ کانال‌ ماهی‌ و گرفتن‌ جناح‌ اساسی‌ از دشمن.
4- حضور موثر و تهدید منطقه‌ استراتژیک‌ شرق‌ کانال‌ زوجی.
5-انهدام‌ بخشی‌ وسیع‌ از امکانات‌ و نفرات‌ دشمن.

,
,
,
,
,
,

که با تو کل برخداوند متعال همه اهداف تثبیت شد و سازمانهای بین المللی را مجبور کرد که  به حقانیت جمهوری اسلامی رای دهند وزمینه معرفی صدام را به عنوان متجاور فراهم کند. یاد حماسه سازان این عملیات بزرگ مخصوصآ فرمانده شجاع گردان(حاج حسن تاجوک) ورزمندگان و شهدای عزیز گردان خط شکن گردان همیشه پیروز مسلم ابن عقیل شهرستان ملایر که با جاری کردن خون پاکشان عرصه را برای دشمن تنگ و با ندای الله اکبر خود لرزه ای بر پیکر دشمن وارد ساختندگرامی باد..

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه