اخبار داغ

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان کشور :

وزارت علوم سهم اصلاحات است/ رویه فرجی دانا همچنان در وزارت علوم ادامه دارد/ناگفته هایی از دیدار با روسای قوا

وزارت علوم سهم اصلاحات است/ رویه فرجی دانا همچنان در وزارت علوم ادامه دارد/ناگفته هایی از دیدار با روسای قوا
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان کشور در گفت‌وگوی تفصیلی با تبریزبیدار، از به مناظره طلبیدن وزیر فرهنگ دولت یازدهم و لغو برنامه‌های تشک متبوع خود در دانشگاه‌ها می‌گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، ۱۶ آذرماه امسال به جرات یکی از سخت‌ترین روزهای ریاست جمهوری حسن روحانی در مصاف با منتقدین خود بود. در آن هنگامه که چند روز از تمدید تحریم‌هایداماتوبرعلیه ایران و «نقض صریح برجام» نمی‌گذشت، نمایندگان جنبش‌های دانشجویی رخ در رخرئیس‌جمهور، تندترین انتقادات و مطالبات دانشجویی را از تنها اقدام دولت یعنی "برجام" ابراز داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

یکی از این تشکل‌های دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان بود که نماینده آن در روز دانشجو با تعبیر «سیب و گلابی درختان باغ برجام آفت‌زدهشده است» لب به انتقاد از عملکرد دولت گشود. اگر دانشجو را دماسنج جامعه و یا به تعبیر بهتر شهید بهشتی "مؤذن جامعه" بدانیم، باید مطالبات، انتقادات و راهکارهای آنان را جدی گرفت و صدایشان را شنید.

,

تبریزبیداربه مناسبت سفر دبیر جامعه اسلامی دانشجویان به تبریز، در حالی گفت‌وگویی را با متین منتظمی ترتیب داد که هنوز صدای درخواست وی از وزیر فرهنگ برای مناظره به گوش می‌رسد.

,

به نام خدا. بسیار خوشحالیم که دعوت پایگاه خبری-تحلیلی تبریزبیدار را قبول کرده و برای ساعاتی میهمان تحریریه ما هستید،به‌عنوانسؤال ابتدایی، از جنبش دانشجویی برایمان بگویید؛ برخی معتقدند این روزها جنبش دانشجویی به دلیل افراط‌وتفریط و صدالبتهمحافظه‌کاری از وظایف اصلی خود دور شده است،  تحلیل شما از جایگاه تاریخی فعلی جنبش دانشجویی چیست؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم. بنده نیز خدمت شما و خوانندگان محترم عرض سلام دارم و امیدوارم گفت‌وگویمثمر ثمری داشته باشیم. در پاسخ به سؤال شما به نظرم باید در ابتدا تعریف ما از جنبش دانشجویی مشخص شود و معلوم گردد در فضای کنونی جنبش دانشجویی  در کجای کار قرار دارد.

,
,

بی‌شکبراساس تجربه تاریخی متناسب با فضاهای متفاوت وظیفه جنبش دانشجویی نیز تغییر پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال پس از فتنه ۷۸و ۸۸، زمانی که عده‌ای به نام دانشجو به ورطه فتنه‌گری غلتیدند و باعث شدند تا دانشجویان از رسالت اصلی و حقیقی خود دور شوند، امروز باید تغییراتی گفتمانی اعمال و اعلام گردد تا معلوم شود که سخن واقعی جنبش دانشجویی در آن سال‌ها آن چیزی نبوده که برخیمی‌گفتند.

,

شهید بهشتی در سخنی می‌گویند که "جنبش دانشجویی مؤذن جامعه است"؛ مؤذن بانگ اذان می‌دهد و یقه کسی را براینمازخواندننمی‌گیرد. وظیفه ما صدا و اذان است و بر مبنای همان صدا جلوی بسیاری از کارها و اقدامات خلاف گرفته می‌شود. در همین موارد اخیر قراردادهای نفتی و فیش‌های حقوقی مشاهده کردیم که هشدارهای به‌موقع و مطالبات جنبش دانشجویی باعث شد تا مردم در جریان بسیاری از موارد قرار گیرند و این همان وظیفه ذاتی جنبش دانشجویی است.

,


اینکه عده‌ای از  فاصله‌گیری جنبش دانشجویی از وظایف اصلی خود را مطرح می‌کنند، باید بگوییم که بنابر شرایط زمانی، برخی تغییرات در تاکتیک‌هاایجادشده است. مقام معظم رهبری بارها بر پیگیری و اعلام مطالبات مردمی تأکیدکرده‌اند و بنده نیز قبول دارم که جنبش دانشجویی در مطالبات مردمی ضعیف عمل کرده است.

جامعه ما از دانشگاه‌هاتأثیرمی‌پذیرد و متأسفانه در سال‌های۷۸ و ۸۸، فاصله‌ای میان مردم و جنبش دانشجویی پدید آمد که ضروری استازاین‌پس، جنبش دانشجویی مطالبات مردم در مباحث مختلف محیط‌زیست، معیشت، فرهنگ  و .... پیگیر شود تا اعتماد دوباره مردم به جنبش دانشجویی بازگردد.

,
,
,
,

سیاست ورزی دولت‌های مختلف در قبال جنبش دانشجویی را چگونه می‌بینید؟
بین کار سیاسی و سیاسی‌کاری تفاوت اساسی وجود دارد و باید بین اینها تفاوت قائل شد و اگر فرقشان راندانیم دچار سیاست زدگیمی‌شویم؛ کار سیاسی خیلی خوب است اما سیاسی‌کاری خیر!

,
,


جنبش دانشجویی به دلیل ایدئولوژی و  آرمان‌های خود، دولت همسو یا غیرهمسو را قبول ندارد و وظیفه‌اش نگاه نقادانه است و اگر دچارسیاسی‌کاری شود، تشکل‌های دانشجویی نمی‌توانند سرپا بایستد؛ فارغ از سیاست زدگی باید به دنبال کارهای سیاسی بود.

,
,

متین منتظمی

در ۱۶ آذر امسال و در دیدار با رئیس‌جمهور فضای متفاوتی حاکم شده و انتقادات عجیبی به سمت آقای روحانی مطرح شد. عده‌ای۱۶ آذر امسال را همانند آتش‌سوزی و تشنج ایجادشده در سالن سخنرانی آقای احمدی‌نژاد دریکی از دیدارهای دانشجویی و عده‌ای فضای امسال را به دلیل سخنان اساسی، حتی سنگین‌تر از آن دیدار می‌دانند. شما که در سالن حضور داشتید و یکی از معاونانتان سخنران دیدار بود، برایمان از فضای آن روز و دلایل شکل‌گیری چنین فضایی بگویید.

همان‌گونه که عرض کردم، جنبش دانشجویی وظیفه خطیر هشدار به مسئولین در مباحث و موضوعات دارای اشکال را بر خود واجبمی‌داند. زمانی که مسئول موردنظر در زمان مناسب خود به آن هشدارها اهمیتی ندهد، بی‌شک میزان هشدار به درجه انفجار خواهد رسید و الحمدالله عقلانیت و فکر باعث می‌شود تا این انفجار به خیابان‌هاسرریز نشود.

, متین منتظمی,
,
,
,
,

در ۱۶ آذر امسال انتقادات چندین ساله دانشجویان توسط دولت، به پشت گوش انداخته‌شده و انگ‌هایی که دولت به دانشجویان انقلابی زده بود باعث شده بود تا دانشجوی آرمان‌خواه چنین انتقاداتی را انجام ابراز دارند. چرا آقای روحانی همچون رئیس قوه قضائیه جلسه‌ایخصوصی با دلایل منطقی برای سؤالات دانشجویان برگزار نکردند؟ اگر چنین جلسه صمیمانه‌ای برگزار می‌شدبی‌شک چنین اتفاقاتینمی‌افتاد.

,

جایی بحث جالب می‌شود که پس‌ازاینسخنرانی‌های دانشجویان که همگی برمبنای شعارهای خود آقای روحانی بود، بازهم مشاهده کردیم که عده‌ای آمده و دانشجویان را فرقانی و چپی خطاب کردند که واقعاًخندهدار است. انتظار ما این است که اگر به سخن دانشجویان، گوش نمی‌دهند، حداقل توهین نکنند و بدانند که توهین‌های آنان نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

,


به این دلیل بود که وزیر فرهنگ و ارشاد را به مناظره دعوت کردید...
دانشجویان انقلابی که دغدغه آن‌هاصرفاً انقلاب و نظام است پس‌ازاین سخنان  بسیار آزرده‌خاطر شدند و الحمدلله برخی از نمایندگان هم پای‌کارآمدند و ما نیز وزیر فرهنگ و ارشاد را به مناظره دعوت کردیم تا به وی بگوییم چه کسی فرقان و چپی هست!

,
, به این دلیل بود که وزیر فرهنگ و ارشاد را به مناظره دعوت کردید...,
,

بهتر است  وزیر فرهنگ بیش از این خودش را برای رئیس‌جمهور شیرین نسازد.

,

با توجه به اینکه هرساله دانشجویان دیدارهایی با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دارند، چرا علی‌رغم اینکه در ظاهر باید حساسیت‌هانسبت به دیدار با رهبری زیاد باشد، اما ما شاهد دیداری صمیمی دانشجویان با رهبری هستیم، اما در دیدار با ریاست جمهوری فضا بدین شکل نیست؟

,


دلیلش این است که رهبر معظم انقلاب به دغدغه‌های جوانان اهمیت می‌دهند و باکمال احترام و خوش‌رویی به فکر و ایده دانشجویان و جوانان اهمیت می‌دهند.

,
,

اما در طرف مقابل با عملکرد و گفته‌هایرئیس‌جمهور، نتیجه این می‌شود که دیدار با رئیس‌جمهور همچون ۱۳ آذرماه  بدین شکل برگزار شود ولی دیدار با رهبر معظم انقلاب، صمیمی و دلگرم‌کننده باشد.

,

به‌تازگی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دیداری با آیت‌الله آملی لاریجانی داشته‌اند، درحالی‌که این روزها بر شدت حملات برعلیه قوه قضائیه و ریاست آن افزوده‌شده، از  این جلسه و سخنان مطرح‌شده در آن برایمان بگویید...
البته جلسه تشکل‌های دانشجویی با ایشان خصوصی بوده و انتشار سخنان مطرح‌شدهشرعاً و اخلاقاً صحیح نیست، منتها  به‌طورکلی در آن جلسه تندترین انتقادات از قوه قضائیه مطرح شود که رفتار خوب و پاسخ‌های مستند ریاست محترم قوه قضائیه در مقابل انتقادات، سبب شد تا پس از جلسه ۴ ساعته با ایشان همه ما بایت پرسش‌ها و ابهامات طرح‌شده قانع شویم.

,
,

دیدار با آیت‌الله آملی لاریجانی فراتر از حد انتظار بود و مسائلی همچون  امنیت قضات، بوروکراسی اداری در قوه قضائیه و... مطرح شد که ایشان پاسخ‌های لازم را ارائه دادند. بنده در بحث اصلاح قانون مربوط به قوه قضائیه در مجلس انتقادی داشتم که روند تصویب آن در برخی موارد به بیش از ۵ سال رسیده است  و این زیبنده این قوه نیست که آیت‌الله آملی لاریجانی نیز در پاسخ گفتند که‌ایکاش۵سال طول بکشد، گاهی دیده‌شده۱۵ سال هم شده است!

,


در این خصوص متأسفانه ما هنوز پس از حدود ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در مجلس قانون می‌نویسیم و این کار درستی نیست و قانون‌های ما باید اصلاح شوند. اینکه گفته می‌شود در موضوع  فیش‌های نجومی مورد غیرقانونی وجود ندارد، واقعاًهمین‌طوربود؛ مشکل اساسی ما قانونی است که تبعیض به وجود آورده  و این موضوع باید اصلاح شود.


متین منتظمی

,
,
,
,
, متین منتظمی,

بگذارید پرسشی صریح بپرسم؛ از کجا معلوم که انتقادات شما از دولت حرف دل جامعه است و سیاسی نیست؟
جامعه اسلامی دانشجویان تنها تشکلی است که با تابلو سیاسی مشخص و روشن حرکت می‌کند. تجربه نشان داده است که اگر ما از فرد خاصی حمایت کنیم، بدون هیچ رودربایستی و محافظه‌کاری،  انتقاداتمان  به همان فرد ابراز می‌داریم و تعارفی نیز در این مسئله نداریم.

,
,

به یاد داشته باشید، جامعه اسلامی دانشجویان در انتخابات سال ۸۸ از آقای احمدی‌نژاد حمایت کرد، اما یک سال بعد اولین تشکل دانشجویی بودیم که در سال ۸۹ نسبت به برخی از اقدامات دولت، از آن انتقاد کردیم. ممکن است ملاحظه، رویه و روش کار ما با دیگرتشکل‌ها متفاوت باشد و این به معنای سیاسی‌کاری نیست.

,

سیاست از فرهنگ و اقتصاد جدا نیستند،  اما بحث اصلی در اینجاست که زدن انگ سیاسی و برچسب‌زنی، برداشت آن فرد موردنظراست و مطالبه معیشت مردم کار حزب و جناح نیست. بنده مخالف این هستم که بگویند فلان تشکل دانشجویی یا اصولگراست یااصلاح‌طلب! این مسئله معنا و مفهوم ندارد و نشان از سیاسی‌کاری است. تشکلی که حرف خودش را داشته باشد، برای سال‌هایمتمادی ثابت می‌ماند و خط و خطوطش تغییر پیدا نمی‌کند.
در دولت اعتدالی، ما دو وزیر را در کرسی وزارت علوم و با دو رویکرد نسبتاً متفاوت مشاهده کردیم؛ فرجی دانا و فرهادی. به‌عنوانتشکلی که مستقیماً با وزارت علوم در ارتباط هستید، عملکرد ۲ وزیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا فی‌الواقع که وزارت علوم سهم اصلاحات است؟
در اینکه وزارت علوم سهم جریان اصلاحات است شکی نیست. در زمان وزیر پیشین به‌صراحتگفته‌ایم که مشکل ما شخص رضا فرجی دانا نبود بلکه رویه جاری و ساری در وزارت خانه علوم بود که امروز هم آن رویه ادامه دارد و علی‌رغمتأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تشکل‌های انقلابی، ما چنین چیزی را از این وزارت خانه مشاهده نکرده‌ایم.

,
,
,

از دفتر ما در قزوین شکایت قضایی صورت گرفت، آیا این حمایت است؟ دخالت در برنامه‌های دانشگاهی توسط استانداری که در تبریز، کاشان، مراغه و... اتفاق افتاد، به معنای حمایت و همراهی دولت با تشکل‌های دانشجویی است؟ سیاسی‌کاری در وزارت علوم از دلایل اصلی کاهش رشد شتاب علمی در کشور است.


متین منتظمی

,
,
,
, متین منتظمی,

به‌عنوانسؤال پایانی، یکی از موارد جنجالی مرتبط با جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر موضوع جنجالی بورسیه‌ها بوده است. نگاه شما به ماجرای "بورسیه و ما ادراک ماالبورسیه" چه بوده و است؟
در ماجرای بورسیه‌ها هنوز هم اعتقادداریم که اگر کاری غیرقانونی انجام‌شده بود باید مسیر قانونی طی  شده و مشکلات اعلام می‌شد.نه اینکه ۳هزار نفر را از دانشگاه جدا کنید و سیاسی‌کاری به وجود بیاورید.

,
,

بورسیه‌هاحقالناس است و دولت مدیون این ۳هزار نفر است؛ نمی‌دانم چطور است برخی از این آقایان که اظهارنظرهایی در موردبورسیه‌ها داشتند،  عذاب وجدان نمی‌گیرند؟!

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه