اخبار داغ

یادداشت/

یکسالگی برجام و عملی نشدن وعده‌هایی که دولت در سایه اعتماد به طرف مقابل به مردم داد

یکسالگی برجام و عملی نشدن وعده‌هایی که دولت در سایه اعتماد به طرف مقابل به مردم داد
امروز با گذشت یک سال از اجرایی شدن برجام، لایه‌های پنهان آن بیشتر اشکار می‌شود و وعده‌هایی که دولت در سایه اعتماد به طرف‌های مقابل به مردم ایران داده بود، با اجرایی نشدن تعهدات طرف‌های مقابل، عملی نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو؛ 27 دی‌ماه، سالروز اجرای برجام است. امروز یکسال از اجرای توافق‌نامه برجام می‌گذرد. پس از گذشت چند سال مذاکره، برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه 5+1 موسوم به برجام در 27 دی‌ماه سال گذشته اجرایی شد. پس از یک سال شاید بتوان قضاوت درستی درباره مدلی که رئیس جمهوری از آن به عنوان یک معامله برد-برد یاد کرد انجام نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو,

رییس جمهور در روز اجرای برجام در نطقی تلویزیونی گفت: «امروز، روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است.»؛ «امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است.»؛ «از امروز پول هایی که متعلق به بانک های کشور بود و بواسطه تحریم در خارج مسدود شده بود در اختیار ملت قرار می گیرد. در روز 26 دی ماه که مصادف است با سالروز برداشته شدن سایه حاکم تحمیلی از سر ملت ، تحریم ها نیز از سر این ملت برداشته شد. به نظر من شرایط آینده شرایطی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌های گذشته را برگردانند. تحریم‌های نفتی و بانکی برمبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بود که آن قطعنامه‌ها زمینه را برای آن ترک‌تازی‌ها برای افراطیون آمریکا آماده کرده بود، اما امروز دیگر این زمینه وجود ندارد و افکار عمومی جهان هم خریدار آنها نیست. در زمینه تحریم‌های مربوط به آمریکا آنچه مهم بود تحریم‌های ثانویه آنها بود و الا ما که روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکایی‌ها نداشتیم و الان هم به آن صورت نخواهیم داشت. از امروز فروش نفت افزایش پیدا کرده است و همچنین در فعالیت‌های بانکی نیز کشور تاکنون هزینه هایی به ناروا متحمل می‌شد اما از امروز از طریق بانک‌ها هزار ال‌سی باز شده است.» و در هیمن ایام، رییس جمهوری در توییتی می‌نویسد: «برجام به فرجام رسید؛ خدا را سپاس می‌گویم و در مقابل شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باشد.»

,

روزنامه‌ها و سایت‌های خبری همسو با جریان اعتدال نیز با بزرگنمایی اجرایی شدن برجام، تصاویری از خنده‌های ظریف و جلسات وزیر امور خارجه با سران 6 کشور طرف مقابل را منتشر می‌کنند. روزنامه آرمان در تیتری درشت می‌نویسد: «تحریم‌ها به تاریخ پیوست». «پس از 9 سال با بیانیه موگرینی و ظریف؛ اینک بدون تحریم»؛ «قطعنامه‌ها حالا کاغذ پاره‌اند»؛ «یک روز خوب برای دنیا»؛ «صف اروپایی‌ها برای سفر به ایران»؛ «روحانی: به وعده‌ام عمل کردم» و...

,

رییس جمهور در اول فروردین سال جاری نیز گفت: «ملت ما با همدلی برجام را به فرجام مطلوب رساند، زنجیرهای تحریم را پاره کرد و زمینه را برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی مهیا نمود. تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.»

,

به نظر منتقدان، نشانه‌های زیادی از ناقص بودن قرارداد نهایی هسته‌ای در زمینه آنچه ایران متعهد شده و آنچه طرف مقابل نیز بدان متعهد شده‌اند، وجود داشت و منتقدان رویه دولت در طول مذاکرات که «دلواپسان» از سوی طرفداران دولت خطاب می‌شدند، بارها این امر را به دولت گوشزد می‌کردند اما گوش شنوایی برای شنیدن نبود و دولت، رویه خود را در اجرا شدن برجام دنبال می‌کرد.

,

با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام، هیچ نشانه و اثری از آنچه وعده داده شده بود، نمایان نشد. هر بار که مسئولان دولتی سعی داشتند تا عملکرد خود در سیاست خارجی را توجیه نمایند و اینگونه وانمود کنند که به آنچه که وعده داده شده بود از طرف‌های مقابل، دست یافته‌ایم، اما آنچه در عالم واقع، واقع شده بود، آنی نبود که از سوی دولت اعلام می‌شد و آحاد جامعه این موضوع را به خوبی لمس می‌کردند.

,

با گذشت زمان، برخی مسئولان دولتی در ارتباط با روند ناقص اجرای برجام از سوی طرف‌های مقابل اشاراتی می‌کنند. یکی از این مسئولین، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی است. وی در یازدهم اسفند سال گذشته گفت: «تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.  تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به طور کامل پایان نداده است چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.»

,

رییس بانک مرکزی نیز در 27 فروردین سال جاری لفظی را بکار برد که در ایران و جهان فراگیر شد. وی عبارت «تقریباً هیچ چیز» عاید ایران نشد، را در ارتباط با توافق که در روز 16 ژانویه بکار می‌برد. ولی‌الله سیف ادامه می‌دهد: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است... انتظار ما این بود که بعد از توافق هسته‌ای ایران به سیستم اقتصادی بین‌المللی دوباره متصل شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. ایران همچنان مشکلاتی برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده خود، که یکی از نتایج حاصل از توافق هسته‌ای باید باشد، دارد. شرکای ما در توافق هسته‌ای هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است...»

,

وزیر امور جارجه کشورمان در سی‌ام فروردین سال جاری به وجود موانعی در راستای اجرایی شدن توافق هسته‌ای اذعان می‌کند و می‌گوید: «...این واضح است که مردم ایران می‌خواهند نتیجه توافق هسته‌ای را ببینند. هنوز موانعی در این راستا وجود دارد و بخصوص بانک‌های بزرگ برای بازگشت به تجارت با ایران از ترس مجازات‌های بالای آمریکا تردید دارند.»

, هنوز موانعی در این راستا وجود دارد,

عراقچی هم در فروردین سال جاری گفت: « آمریکا در رفع تحریم‌ها نه تنها همکاری نمی‌کند؛ بلکه کارشکنی هم می‌کند.۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده آزاد شده و اختیار آن با بانک مرکزی است اما در نقل و انتقال مشکل داریم.»

,

حال باید از دولتمردانی که وعده‌های رفع کامل تحریم‌ها در سایه مذاکرات را داده‌ بودند پرسید که چرا کشور ما در مدت‌زمان کوتاهی آنچه را که در این جریان بدان متعهد شد، از جمله انتقال 11 تن اورانیوم غنی شده  به خارج از کشور، خارج کردن سانتریفیوژها در نظنز و فردو، خارج کردن نیروگاه اراک از چرخه و... را اجرایی می‌کند اما طرف‌های مقابل، پس از یک‌سال هنوز به طور کامل برای اجرایی کردن آنچه بدان متعهد شده‌اند تعلل می‌کنند؟

,

سناتورهای آمریکایی در جلسه آبان‌ماه خود، طرح تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را که ماه گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی منفی‌ای تصویب کردند تا اقدام جمهوری‌خواهان کنگره را تکمیل کرده باشند. تصویب تحریم‌های ایران از سوی مجلس سنای ایالات متحده، هشدارهای داده شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم اطمینان به آمریکای بدعهد را بر آن دسته از افرادی که به مذاکره با آمریکا دل خوش کرده بودند، روشن کرد و هر راه گریزی برای توجیه رفتارهای ضد ایرانی سردمداران کاخ سفید بست چرا که برخی‌ها عادت کرده‌اند تا هر بار عهدشکنی و دشمنی آمریکا را به هر نحو ممکن توجیه کرده و دشمن آشکار ملت ایران را بزک کنند و چهره‌ای موجه و انسانی از آنان به نمایش بگذارند. در ماده 8 از مقدمه برجام چنین آمده است: «گروه 1+5 متعهد می‌شود تا از تحمیل هر نوع مقررات یا آیین‌نامه‌هایی که به معنی جایگزینی تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت‌سازی باشد که در برجام متوقف شده، مجدداً خودداری کند.» این ماده به صراحت تأیید می‌کند که آنچه مجلس سنای آمریکا آن را تصویب کرده است، نقض آشکار برجام است. امروز سؤالی که اذهان عمومی از مسئولین دارند این است که مگر قرار نبود که طبق سند برجام، همه تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و مطابق وعده‌ای که مسئولین دادند، با فروریختن دیوار تحریم‌ها! همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی محیط زیست و آبِ خوردن مردم حل شود؟ پس چرا نه تنها دیوار تحریم‌ها فرو نریخت بلکه با ماهیت جدید و رویکرد جدی‌تری دنبال می‌شوند و مشکلات اقتصادی کشور نیز به قوت خود باقی مانده است؟

,

در مدلی که قرار بود مشکل آب آشامیدنی مردم با آن حل شود متأسفانه نه تنها موجب تحریم جدید ملت ایران شد بلکه سفره‌های خانوده‌های ایرانی را نیز کوچک‌تر از قبل کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه