اخبار داغ

اقدام و عملم آرزوست...

هوای ناپاک محصول همدلی یک جانبه

هوای ناپاک محصول همدلی یک جانبه
مردم این دعواهای زرگری مسئولین را می بینند و تا عزمی کلی از سوی تمامی آنها برای این حل موضوع بسیار مهم مشاهده نشود قطعا پاسخ مثبت به درخواست مسئولین برای اقداماتی همچون استفاده نکردن از خودروهای شخصی نخواهند داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریزبیدار؛ در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می گردد که از جمله آنها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره می باشد. در هر کشوری این روز با نام خاص و سیاق مخصوص به فرهنگ آن کشور برگزار می شود. در کشور ماهم پس از روند فزاینده آلودگی هوا در شهرهای برزرگ صنعتی و البته مهمان های ناخوانده گرد و خاک، ۲۹ دی به عنوان روز ملی هوای پاک نام گذاری شد.

هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد. اقداماتی نظیر دو چرخه سواری، استفاده نکردن از خودروهای شخصی و از این قبیل کارها.

تداوم آلودگی بی سابقه هوا در تبریز در طول یک ماه گذشته، اهمیت  مشارکت های مردمی  را دو چندان کرده کماینکه در سالهای اخیر این مساله روند فزاینده ای به خود گرفته است.

مسئولان از سهم ۷۰ درصدی خودروها سخن می گویند و حواشی مربوط به سهم ۳۰ درصدی صنایع مستقر در غرب تبریز که اتفاقا در مسیر تنفسی تبریز قرار گرفته اند را جوسازی رسانه ای می نامند تا جایی که این موضوع برخی دستگاه ها که سال به سال رسانه ها را به حساب نمی آورند در اقدامی متحیرانه تور رسانه ای برگزار کردند. بماند!

آلودگی هوای تبریز این روزها گره کوری شده است و محلی برای انداختن تقصیرها بر گردن دیگری و گویا مسئولین هم  انتظار دارند مردم خودجوش روزهای هوای پاک بسازند. کماینکه در آلودگی های اخیر تنها به این بسنده شد که از مردم بخواهند لطفا از اتومبیل شخصی استفاده نکنید. همه می گویند که خودورها آلوده کننده نباید تولید شوند یا خودورهای فرسوده باید نوسازی شوند حمل و نقل و عمومی افزایش دهیم تا شاید آسمان آبی هم قدری دیده شود، اما هنگامی که پای عمل می رسد خبری از این مسئولین در صحنه نیست و دوباره کار به همان نسخه دم دستی تعطیلی مدارس کشیده می شود! حتی خود را به زحمت نمی اندازند تا با وضع کردن طرح های ترافیکی و جریمه هایی برای تردد خودروهای آلوده  مسئولیت پذیری خود را نشان دهند.

گوش شنوایی نیست اکثر همین خودروها در کشور خودمان تولید شده است. چرا  هنگامی موسم اقدام و عمل می رسد استانداردها به راحتی تغییر می کنند و تنها روی کاغذ می ماند. اما دعواهای سیاسی برای کشف بنزین آلوده در این دولت و آن دولت سرجای خودش هست!

کوتاه اینکه مردم این دعواهای زرگری مسئولین را می بینند و تا عزمی کلی  از سوی تمامی  آنها برای این حل موضوع بسیار مهم مشاهده نشود  قطعا پاسخ مثبتی به درخواست مسئولین برای اقداماتی همچون استفاده نکردن از خودروهای شخصی نخواهند داد.  بیراه نیست بگوییم که بخشی مهمی از آلودگی هوا معلول اقدامات مسئولین حال و گذشته بود و اکنون مردم از همین مسئولین می خواهند آستین بالا بزنند و کاری کنند تا مردم هم نقش خود را ایفا کنند. پایان سخن همدلی یک جانبه معنایی ندارد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه