اخبار داغ

واکنش های تهران و واشنگتن در یک سالگی برجام؛

از باقی ماندن تحریم اساسی تا عهد شکنی های پیایی یانکی ها!

از باقی ماندن تحریم اساسی تا عهد شکنی های پیایی یانکی ها!
نمایندگان مجلس نیز دیدگاه متفاوتی در خصوص اجرایی شدن برجام دارند اما در میان تمام اظهارات آن ها خلف وعده و عدم پایبندی طرف مقابل به برجام وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا،27 دی ماه 94 روزی که برنامه اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 اجرایی شد، بر اساس توافق صورت گرفته بین طرف های مذاکره کننده مقرر شد تمامی تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی ایران لغو و در مقابل از میزان غنی سازی هسته ای کشورمان کاسته و در برخی از نیروگاه های هسته ای کشورمان نیز تغییر اساسی صورت گرفت.
در این میان واکنش های طرف های اصلی این مذاکرات یعنی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در یک سالگی برجام در نوع خود جالب است.
سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه هنوز شرایط بانک‌های ما به حالت عادی بازنگشته است، گفت: علت‌های متعددی برای این موضوع وجود دارد که تقریباً هیچ کدام به مسائل برجام مربوط نیست.
این در حالی است که یکی از موارد اصلی که در طول مذاکرات بر روی آن تاکید شده بود برقراری ارتباط عادی با بانک های خارج از کشور مشابه دوران قبل از تحریم های هسته ای بود که تاکنون محقق نشد.
کاخ سفید نیز در بیانیه ای عنوان کرده: برنامه هسته‌ای ایران به جای توسعه با محدودیت‌های شدید مواجه است.
در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است: تاسیسات هسته ای ایران در معرض شدیدترین اقدامات بازرسی و راستی‌آزمایی که تا کنون از طریق مذاکرات برای نظارت بر یک برنامه هسته‌ای به دست آمده، قرار دارد.

نمایندگان مجلس: تحریم های اصلی با برجام هم لغو نشد

نمایندگان مجلس نیز دیدگاه متفاوتی در خصوص اجرایی شدن برجام دارند اما در میان تمام اظهارات آن ها خلف وعده و عدم پایبندی طرف مقابل به برجام وجود دارد.
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان با اشاره به یکسالگی اجرای برجام، اظهار داشت: متاسفانه به خاطر بدعهدی‌های آمریکا و ترسی که اروپایی‌ها از آمریکا دارند، تحریم‌های اصلی سرجای خود مانده است؛ برقراری ارتباط بانک‌های بزرگ با بانک‌های کشور هم که متاسفانه اتفاق نیفتاد.
وی افزود: این یکسال چندان بی اثر هم نبوده، به هرحال مردم امیدوار بودند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد (برجام تصویب نمی‌شد) مردم فکر می‌کردند عده‌ای کارشکنی می‌کنند یا برخی نمی‌خواهند برجام انجام شود. حال می‌بینیم گشایشی درپسابرجام حاصل نشد.
شهریاری در ادامه عنوان کرد: به تازگی هم که آمریکا طرح ده ساله تحریم‌های ایران (ایسا) را تمدید کرد، ما را مجدد تحریم کردند که این تمدید تحریم جدیدی محسوب می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز با بیان اینکه روحانی شناخت درستی از برجام نداشت، گفت: برجام بده بستانی است که داده‌های نقد دادیم و وعده‌های نسیه گرفتیم و اکنون باید خون دل بخوریم، فریاد بزنیم و تلاش کنیم این وعده‌های نسیه را نقد کنیم.
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برجام یک توافق بین‌المللی عادی بود که هم دارای نواقص و خسارات است هم دارای مزایا، بالاخره بده‌ بستان که یک طرفه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برجام ترکمنچای نبود، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود برجام هیچ دستاوردی برای ما نداشته است با واقعیت انطباق ندارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بعضی از این وعده‌ها خیلی محدود نقد شده است، اما از آنجایی که طرف مقابل ما دشمن است، نقض برجام، عهدشکنی و خلاف وعده عمل کردنش خیلی زیاد است و آنچه انجام شده در مقابل آنچه انجام نشده یا خلافش انجام شده، خیلی کمتر است.
در این میان حسن روحانی امروز در حالی به بهانه یک سالگی برجام در نشست خبری شرکت می کند که مشخص نیست در روزها و ماه های آینده چه نوع واکنشی به عدم اجرای تعهدهای غربی ها نشان خواهد داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
, نمایندگان مجلس: تحریم های اصلی با برجام هم لغو نشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه