اخبار داغ

کارشناس ارشد فیزیک هسته ای:

باغ گلابی برجام بعد از یک سال هنوز به بار ننشسته است

باغ گلابی برجام بعد از یک سال هنوز به بار ننشسته است
کارشناس ارشد فیزیک هسته ای درباره یکسالگی برجام گفت: متاسفانه باغ گلابی برجام بعد از یک سال هنوز به بار ننشسته تا ما از میوه های احتمالی آن بهره مند شویم و این یعنی همان خسارت محض که رهبری فرمودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیک دانشجو با توجه به یک ساله شدن برجام، خبرنگار پیک دانشجو گفتگویی را با رضا سلمانی یکی از فعالین دانشجویی استان و کارشناس ارشد فیزیک هسته ای ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک دانشجو ,

 بارها در طول یکسال از سوی طرف غربی برجام نقض شد و حتی خود رییس جمهور و وزارت خارجه بر این نقض تاکید کردند ولی در عمل باز صحبت از گشایش در برجام می شود نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

,  بارها در طول یکسال از سوی طرف غربی برجام نقض شد و حتی خود رییس جمهور و وزارت خارجه بر این نقض تاکید کردند ولی در عمل باز صحبت از گشایش در برجام می شود نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟,

دولت یازدهم یک پیش زمینه ای در ذهن خود دارد که به هیچ وجه حاضر به اعتراف به اشتباهات خود و پذیرفتن مسئولیت در قبال آنها نیست البته شاید این پیش زمینه در همه دولت ها به نوعی وجود داشته باشد اما در این دولت میزان آن به حد انزجار رسیده است.
برای مثال دولت خودش می داند که در اقتصاد دچار مشکل هستیم اما وزرای اقتصادی خود مانند آقایان نعمت زاده، ربیعی، طیب نیا را تغییر نمی دهد و در پاسخ به سوال اذهان عمومی در مورد تغییر سه وزیر کابینه و عدم تغییر این وزرا از خوب بودن روند اقتصادی در کشور سخن می گوید. این رویه در برجام هم عینا در حال اجراست. ارائه یک نمایش مضحک از موجودی که از روز اول مرده به دنیا آمد. دولت برای اینکه خود را مقصر و مسئول نداند حاضر به اقدام صریح در برابر نقض مکرر برجام و بد عهدی های طرف مقابل نیست و چون برجام را تنها دست آورد ۴ ساله خود قلمداد می کند نیز نمی تواند به راحتی از روی آن عبور کند.
از طرف دیگر دولت با خوش بینی نسبت به طرف غربی برای خود هیچ راه پاسخگویی متناسب در برابر تخالفات طرف مقابل جز نقض همه یا بخشی از برجام باقی نگذاشته است و این نیز می تواند یکی از دلایل بروز این مدل رفتاری از سمت دولت باشد.
یکی دیگر از این موارد را می توان به دید دولت نسبت به حل مسائل ارجاع داد. به عنوان مثال آقا ابوطالبی به عنوان مشاور سیاسی رئیس جمهور پس از روی کار آمدن آقای ترامپ در آمریکا از سیاسیون داخلی می خواهد که از فعالیت خود بکاهند تا به نوعی گزک دست آمریکا ندهند! از این دید سیاسی منفعلانه آیا رفتاری بیش از این می توان متوقع و متصور بود؟
مهم ترین دلیل بزک کردن برجام کار ویژه ای است که دولت برای آن در نظر گرفته است و آن چیزی نیست جز یک مستمسک تبلیغاتی برای ایام انتخابات که البته در انتخابات مجلس از آن بهره برد و باید تا انتخابات اردیبهشت ۹۶ آن را برای خود حفظ کند.

,
,
,
,
,

در یکسالگی برجام حتی یک مشکل اقتصادی حل نشد و در زندگی مردم گشایشی انجام نشد حتی ایرباس های خریداری شده از سوی ایران در مسافت های طولانی حق پرواز ندارند و به نظر می رسد فروش هواپیمای قسطی به ایران خدعه بزرگ غرب است! نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

, در یکسالگی برجام حتی یک مشکل اقتصادی حل نشد و در زندگی مردم گشایشی انجام نشد حتی ایرباس های خریداری شده از سوی ایران در مسافت های طولانی حق پرواز ندارند و به نظر می رسد فروش هواپیمای قسطی به ایران خدعه بزرگ غرب است! نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟,

قبل از تصویب برجام تا کوچک ترین مسائل و مشکلات کشور به برجام گره زده می شد تا بتواند هم مخالفان را از صحنه به در کنند و هم فضا را برای پذیرش عمومی آن فراهم نمایند اما پس از تصویب متوقع شدند که از برجام انتظار معجزه نباید داشت و واقعیت مطلب هم همین نکته است. برجام صرفا محصول اعتماد به غرب و قول های شفاهی و پیام های ایمیلی بود که در آخر حتی اعتراف تکان دهنده آقای ظریف مبنی بر اشتباه کردن را در برداشت.
فروش هواپیما به ایران و یا یا رویای بهبودی اقتصاد در گرو رابطه با غرب، بیش از اینکه یک خدعه غربی باشد نمایانگر یک خط و جریان فکری داخلی است که تئوریزه کننده ذلت در برابر غرب بوده و در حال تعمیم روحیه خود حقیر پنداری و غرب کدخدا پنداری به کل کشور است. روحیه ای که در خود توان و عزم کافی برای رویارویی نمی یابد و تنها راه را انفعال و تسلیم نشانی می دهد. روحیه ای که سال هاست از انقلاب اسلامی عبور کرده و دنبال مدیریت کردن یک جمهوری اسلامی تهی شده از آرمان هایش در دنیای امروزی است.

,
,

درباره با تصویب عجولانه مجلس و چند دقیقه ای مجلس در رابطه با برجام توضیح دهید.

, درباره با تصویب عجولانه مجلس و چند دقیقه ای مجلس در رابطه با برجام توضیح دهید.,

برای تصویب برجام در مجلس یک کمیسیون ویژه تشکیل شده بود تا به طور تخصصی به بررسی برجام و اثرات و تبعات آن بپردازد که این کمیسیون کار خود را با دعوت از دست اندرکاران، منتقدان، موافقان و مخالفان برجام پیش برد و صدا و سیما نیز گزارشات حضور گروه های مختلف را در جلسات کمیسیون تا آنجا که برایش مقدور بود در رسانه ملی پخش هم می کرد و در آخر این کمیسیون گزارش خود را نیز به مجلس ارائه کرد اما متاسفانه این گزارش در مجلس نادیده گرفته شد و برجام به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده شد و در مدت زمان کوتاهی در مجلس به تصویب رسید.
البته موافقان و مخالفان تصویب برجام قبلا در این موضوع مباحثات زیادی انجام داده بودند و شاید از مباحثات در روز رای گیری چیز خاصی بیرون نمی آمد و تکرار مکررات گذشته می شد اما آنچه که بسیار مهم است نادیده گرفته شدن تلاش های کمیسیون ویژه برجام بود که متاسفانه با بی تقوایی سیاسی برخی از اعضای آن و تکذیب گزارش کمیسیون به وقوع پیوست و به نوعی حیثیت مجلس و شان نمایندگی را دچار مخاطره کرد.

,
,

آیا دستاورد برجام جز این است که قدرت هسته ای ایران را بدون هیچ دستاوردی به ورطه نابودی کشاندند؟

, آیا دستاورد برجام جز این است که قدرت هسته ای ایران را بدون هیچ دستاوردی به ورطه نابودی کشاندند؟,

نه تنها هیچ دستاوردی برای ایران نداشت بلکه در پاره ای از امور برای ایران هزینه تراشی های هم صورت داد. روح برجام که این روزها زیاد به آن ارجاع داده می شود درقبال کاهش فعالیت های هسته ای نظیم شده بود اما با برچیده شدن قسمت اعظمی از توانایی و داشته های هسته ای کشور متاسفانه نه تنها شاهد بر چیده شدن تحریم ها نبوده ایم بلکه با وضع تحریم های جدید و بد عهدی نسبت به تعدات مندرج در برجام رو به رو شده ایم. و این ماحصل خوش بینی و اعتماد نا به جا به دشمن است. دادن داشته ها و توانمندی ها و سوزاندن فرصت های آینده و جلوگیری از پیشرفت واقعی در صنایع هسته ای نتیجه عینی برجام در داخل بود و متاسفانه باغ گلابی برجام بعد از یک سال هنوز به بار ننشته تا ما از میوه های احتمالی! آن بهره مند شویم و این یعنی همان خسارت محض که رهبری فرمودند. داشته ها را دادیم بدون اینکه خبری از ستانده هایمان باشد. رهبری در شروط اجرایی شدن برجام کتبا قید کردند که تا پیش از بستن قرار داد و روشن شدن تکلیف طرف مقابل به هیچ وجه زیر بار اجرای تعهدات داخلی نروید اما آیا در واقع چنین اتفاقی افتاد؟ آیا واقعا به این حرف رهبری عمل شد؟ در قلب راکتور اراک بدون بستن قرارداد جایگزینی بتن ریخته شد و آقای صالحی امروز پس از یک سال از اجرایی شدن برجام و زمان ۵ ساله جایگزینی راکتور اراک اعلام می کند که قیمت چینی ها برای این کار بالاست و این جز رد شدن از خطوط آشکار رهبری و تحمیل خسارت محض به کشور چه معنی دیگری می تواند داشته باشد؟

,

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک سال پس از توافق هسته‌ای، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ناامیدی بین ایرانیان در حال افزایش است، این در حالی است که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای آن‌هم پس از ماه‌ها مذاکرات سخت، بسیاری از ایرانیان با سرازیر شدن به خیابان‌ها امضای نهایی آن را جشن گرفته بودند. این نشریه نوشت که آخرین نظرسنجی حاکی از افزایش سرخوردگی ایرانی‌ها از سرعت تغییراتی است که پنداشته می‌شد در پی توافق حاصل می‌شوند.تحلیل شما در درباره این موضوع چیست؟

, واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک سال پس از توافق هسته‌ای، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ناامیدی بین ایرانیان در حال افزایش است، این در حالی است که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای آن‌هم پس از ماه‌ها مذاکرات سخت، بسیاری از ایرانیان با سرازیر شدن به خیابان‌ها امضای نهایی آن را جشن گرفته بودند. این نشریه نوشت که آخرین نظرسنجی حاکی از افزایش سرخوردگی ایرانی‌ها از سرعت تغییراتی است که پنداشته می‌شد در پی توافق حاصل می‌شوند.تحلیل شما در درباره این موضوع چیست؟,

تحریم های ظالمانه علیه ایران یک فضای ذهنی توسط برخی از سیاسیون در جامعه القا گردید که رفع مشکلات کشور را در تعامل با طرف غربی و به ویژه آمریکا و مذاکره با آن نشانی می داد. به همین دلیل رابطه با آمریکا در ذهن برخی از مردم ایران مترادف با رفاه معیشتی و حل مشکلات اقتصادی در نظر گرفته می شد و انتظارات از آن در همین حد بود. به همین دلیل دولت با استفاده از همین فضا توانست رقبای انتخاباتی خود را در بهار ۹۲ کنار بزند و زمام امور را در دست بگیرد و برای خود ماموریت های نجات صد روزه تعریف کند که البته هیچ کدام به واقعیت بدل نشدند. بنابراین مردمی که تا دیروز احساس می کردند کلید حل مشکلاتشان در خارج از کشور است و در گرو ارتباط و تعامل با غرب، امروز متوجه شدند که اگر گشایشی هم در کار باشد برای کارگران ایرباس فرانسوی و بوئینگ آمریکایی و تجار چشم آبی اروپایی و صنعت خودرو فرانسه و … است نه برای کارگر داخلی که حتی در حد پختن غذای قطار ایرانی در این دولت به او اعتماد و اعتنا نمی شود. بنا بر این طبق اندیشه های رهبری، برجام فارغ از نتیجه آن که از پیش برای ایشان معلوم و مشهود بود برای عامه مردم در کشور تبدیل به یک تجربه گردید که این تجربه سرمایه گران بهای ملی است که با صرف هزینه های زیادی به دست آمده  و موجب بیداری مردمی در کشور  و در طول نسل های آینده خواهد گردید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه