اخبار داغ

طی ده سال گذشته:

آمار طلاق در کشور افزایش 100درصدی داشته است

آمار طلاق در کشور افزایش 100درصدی داشته است
در سالهای اخیر نرخ طلاق در کشور از مرز هشدار عبور کرده و با افزایش نگران کننده‌ایی همراه بوده است به گونه‌ایی که نرخ طلاق در سال 95 نسبت به سال 85 بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سفیر افلاک در سالهای اخیر با افزایش مشکلات اقتصادی در کشور و به ویژه بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور، شاهد بروز مشکلات اجتماعی بسیار زیادی در جامعه ایران بوده‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

یکی از مهمترین این مشکلات افزایش طلاق در جامعه است که متاسفانه روزبه روز نیز وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

,

 

,

مطابق آمار مرکز آمار ایران میزان طلاق در جامعه ایرانی در یک دهه گذشته  روند رو به رشدی داشته است به گونه‌ای که نسبت طلاق به ازدواج در سال 94 در مقایسه با سال 83 بیش از دو برابر شده است.

,

 

, ,

افزایش مشکلات فرهنگی و اقتصادی در یک دهه اخیر باعث به صدا درآمدن زنگ خطر طلاق در جامعه ایرانی شده است به شکلی که بیم آن می‌رود با ادامه همین روند طلاق به یک فرهنگ عادی در جامعه تبدیل شود.

,

 

,

این در حالی است که در گذشته‌های نه چندان دور طلاق یک اقدام بسیار بد از سوی جامعه محسوب می‌شد و بسیاری از خانواده ها طلاق را بعنوان یک عیب و عار می‌پنداشتند.

,

 

,

اگر چه در برخی موارد طلاق عاملی راهگشا برای زندگی زوجین بشمار می‌رود، اما حقیقت امر این است که در حال حاضر بسیاری از طلاق‌ها به دلیل انتخاب های نادرست و  تصمیمات احساسی و همچنین وجود مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در کشور است و قطعاً اگر نوع نگاه به ازدواج در جوانان تغییر یافته و مشکلات اجتماعی نیز کاهش یابد می‌توان از بسیاری از این طلاق‌ها جلوگیری کرد.

, اگر چه در برخی موارد طلاق عاملی راهگشا برای زندگی زوجین بشمار می‌رود، اما حقیقت امر این است که در حال حاضر بسیاری از طلاق‌ها به دلیل انتخاب های نادرست و  تصمیمات احساسی و همچنین وجود مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در کشور است و قطعاً اگر نوع نگاه به ازدواج در جوانان تغییر یافته و مشکلات اجتماعی نیز کاهش یابد می‌توان از بسیاری از این طلاق‌ها جلوگیری کرد.,

 

,  ,

 آنچه که امروز شاهد آن هستیم افزایش روزافزون طلاق در جامعه ایرانی است و بدون شک در صورتی که این روند ادامه یابد در سال‌های آتی این میزان فراتر نیز خواهد رفت و چه بسا اگر برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت نگیرد وضعیت امیدوار کننده ای را شاهد نخواهیم بود. 

,  آنچه که امروز شاهد آن هستیم افزایش روزافزون طلاق در جامعه ایرانی است و بدون شک در صورتی که این روند ادامه یابد در سال‌های آتی این میزان فراتر نیز خواهد رفت و چه بسا اگر برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت نگیرد وضعیت امیدوار کننده ای را شاهد نخواهیم بود. ,

 

,  ,

برای آنکه درک بهتری از روند رو به رشد طلاق در کشور د اشته باشیم به آمار طلاق در سال 83 و مقایسه آن با یکی دو سال اخیر می‌پردازیم.

,

 

,

مطابق اعلام سازمان ثبت احوال ایران در سال 83 در کل کشور 723 هزار و 926 ازدواج در مقابل 73 هزار و 882 طلاق به ثبت رسیده است و این آمار یعنی اینکه از هر 9.8 ازدواج فقط یک مورد به طلاق کشیده شده است.

,

 

,

, ,

اما این آمار در سال 90 وضعیت بسیار بدتری پیدا می‌کند بگونه‌ایی که در این سال 874 هزار و 792 ازدواج و 142 هزار و 841 طلاق به ثبت رسیده است و این یعنی اینکه از هر 6.1 ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده است.

,

 

,

وضعیت طلاق در سالهای بعد نیز بمراتب بد تر بوده به گونه‌ایی در سال های 92 و 93 به ترتیب در مقابل هر 5 و 4.4 ازدواج یک مورد به طلاق کشیده شده است.  

,

 

,

روند رو به رشد طلاق در جامعه در سال 94 و بویژه 9 ماهه نخست سال 95 به بدترین شرایط در طول تاریخ ایران رسیده است بگونه‌ایی که در سال 94 از هر  4.2 ازدواج یک مورد به طلاق کشیده شده و در نه ماهه نخست امسال نیز از هر 3.9 ازدواج یک مورد به طلاق کشیده شده است.

,

 

,

نسبت ازدواج به طلاق در سال 95 در حالی به 3.9 رسیده است که این نرخ در سال 85 از سوی ثبت احوال 8.3 ثبت شده است و این یعنی اینکه آمار طلاق در ده سال اخیر در ایران بیش از 100 درصد اقزایش یافته است.

,

 

,

روند افزایش نگران کننده طلاق در کشور در حالی کماکان ادامه دارد که متاسفانه تا کنون برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی برای جلوگیری از این روند از سوی مسئولین و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع ارائه نشده است.

,

 

,

سوای مشکلات و معضلات فرهنگی که نقش بسیار مهمی در افزایش طلاق در جامعه دارند افزایش مشکلات اقتصادی در جامه نیز بر افزایش نرخ طلاق تاثیر مستقیم و بسیار مهمی دارد که حل این مشکلات علاوه تلاش خانواده ها به خصوص پدران و مادران نیازمند عزم جدی کلیه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط است.

,

 

,

در کنار نقش مهم مسئولین در مهار این معضل بزرگ اجتماعی این مردم و خانواده‌ها هستند که نقش اصلی را در جلوگیری و افزایش نرخ طلاق در جامعه دارند و لذا انتظار می‌رود خانواده ها نسبت به مقوله طلاق حساسیت بیشتری نشان دهدند و طوری نباشد که مشکلات عادی و روز‌مره‌ زندگی منجر به طلاق زوجین شود .

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه