اخبار داغ

رئیس سازمان امور عشایری کشور:

هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است

هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و یک خواستگاه فرهنگی و همچنین یک خواستگاه پدافندی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آساره خبر؛  کرم علی قندالی در جمع خبرنگاران لرستانی گفت: بر اساس آخرین سرشماری عشایر، جمعیت عشایر کشور یک‌ میلیون و 200 هزار نفر در  قالب 213 هزار خانوار است که به لحاظ شاخص جمعیتی 1.8 درصد جمعیت کشور است.
وی افزود: با این جمعیت کم عشایر نقش آنها در اقتصاد فوق‌العاده برجسته است به ‌طوری‌که حدود 25 درصد تولید مواد پروتئین به‌ ویژه گوشت قرمز با حجمی بالغ‌ بر 190 هزار تن در سال  توسط عشایر تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه در حوزه‌های زراعی، باغی و سایر فعالیت‌ها نیز عشایر کشور نقش مؤثری دارند، بیان کرد:  حدود 35 درصد صنایع‌دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند .
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار و  ارقام  نشان می‌دهد که سالانه تولید جامعه عشایر در بخش‌های مختلف 5.7 میلیون  تن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آساره خبر,
,
,
,
,


قندالی هر چادر عشایری به‌عنوان یک کارگاه تولیدی و یک خواستگاه فرهنگی و پدافندی تعبیر می‌شود،  بیان کرد: از نظر  شاخص توسعه انسانی متأسفانه خیلی وضعیت مطلوب نیست به‌طوری‌که در شاخص‌های فرهنگی و بهداشتی وضعیت مناسبی نداریم البته در حوزه بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت 98 درصد مردم تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند ولی در حوزه بهداشت نیز چالش‌هایی وجود دارد.

وی عنوان کرد:  در حوزه آموزش رسمی خوشبختانه افراد لازم التعلیم بالای 95 درصد از سواد برخوردار هستند ولی در مقاطع راهنمایی و متوسطه متأسفانه خیلی افت داریم.

,
,
,
,

این مسئول یاد آور شد: در جلسه شورای عالی عشایر در سال 93 سه طرح ارتقا سطح سواد دانش و مهارت، طرح ویژه بهداشتی درمانی و طرح ویژه فرهنگی مذهبی مصوب و تمام طرح‌ها تکمیل شد و در شورای عالی عشایری که دی‌ماه امسال برگزار شد خوشبختانه همه طرح‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که انتظار می‌رود با اجرای این طرح‌ها بخشی از خلاء این چالش‌ها جبران شود.

قندالی افزود: خوشبختانه با نگرش خوبی که دولت نسبت به جامعه دارد به ویژه در حوزه کمک به مدیریت بحران در سال گذشته از محل اعتبارات مدیریت بحران 100 میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد با برگشت پنج‌ساله را داشتیم  که  تماما تخصیص پیدا کرد.

,
,
,


وی عنوان کرد: در همین راستا امسال دولت مصوبه‌ای داشت که بالغ ‌بر 150 میلیارد تومان با همین فرمول  که بعد از طی فرآیند قانونی این مبلغ با تأکید بر اینکه بتوانیم تشکل‌ها را تقویت کنیم بین جامعه عشایری توزیع می‌شود.

قندالی عنوان کرد: از محل صندوق توسعه ملی و از محل بند ب ماده 52 طرح الحاق دو، طی دو سال گذشته حدود 150 میلیارد تومان اعتبار را توانستیم در طرح زنجیره‌ای هزینه کنیم و علاوه بر این در طرح یک و نیم میلیارد دلاری تقویمی دولت به مجلس نیز خوشبختانه بحث مناطق عشایری با اولویت مطرح شد .

وی گفت: امیدواریم بتوانیم از این محل نیز منابع خوبی با سود سه درصد برای توانمندسازی عشایر در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد دام و دام‌پروری، استفاده از ظرفیت گیاهان داروی، ظرفیت گردشگری و سایر زمینه‌ها استفاده کنیم.
 رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشراه به بیمه عشایر ،تصریح کرد: 50 درصد عشایر در کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که امیدواریم بتوانیم تا آخر برنامه بیمه عشایر را به حدود 80 درصد برسانیم.

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/د

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه