اخبار داغ

استقبال مردمی در یک روز هفته؛

چهارشنبه بازار گلپایگان؛ فرصت ها و چالش ها

چهارشنبه بازار گلپایگان؛ فرصت ها و چالش ها
چالشی که در گذر از کنار این همه هیجان خرید و فروش چهارشنبه بازار خبرنگار ما حس کرد این بود که برخی از کالاهای ارایه شده در این بازار می تواند کالایی قاچاق باشد، کالایی که در بازار رسمی فرصت حضور ندارد اینجا به بهای چند تومان ارزان تر بیکاری کارگر ایرانی را سبب شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار عالمان، بازارهای محلی می توان ادعا کرد که اقتصاد مقاومتی یا اقتصادی با نگاه به درون یک جامعه شهری شکل گرفته است و حقیقت وجود چالش ها و فرصت هایی که در اینگونه بازارها به وجود آمده امری انکار ناپذیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار عالمان،,

الگوی این بازار بک طرح بومی و سنتی ایرانی است بنابراین مزایای آن به دلیل نگاه ساختار بومی بر نواقص آن برتری دارد، اما نمی توان از آن هم چشم پوشید زیرا اگر فرض کنیم اقتصاد یک کشور به مثابه اقتصاد یک خانواده باشد در این صورت همان طور که شناخت خرج و برج یک خانواده و لزوم صرفه جویی می توان ضمن رونق بخشی به اقتصاد خانواده، پاشنه آشیل احتمالی را تبدیل به فرصت کرد.

,

مسئولان سر و سامان دادن به دست فروشان و جمع آوری وانت بارهای سرگردان شهری و با هدف حذف واسطه که به کاهش ارزش افزوده ی کالا برای مردم می انجامد را همواره از اهداف ایجاد روز بازارها عنوان می کنند.

,

شهرستان گلپایگان از تاریخ 30 آبان 89 با هزینه 110 میلیون تومان در مساحتی بالغ بر چهار هزار و 800 متر مربع و با 88 غرفه سرپوشیده و در نزدیکی میدان تره بار دارای روز بازار محلی شد.

,

این بازار قرار بود که هر روز بازار نام بگیرد و محل کسب دائمی دست فروشان و وانت های سیار سطح شهر قرار گیرد و در واقع این صنف نیز سرو سامانی قرار گیرند.

,

برای بررسی فرصت ها و چالش های این روز بازار محلی به میان مردم رفتیم و با آنها در مورد فعالیت شش ساله این بازار روز که تنها روزهای چهارشنبه روز بسیار شلوغی را سپری می کند، گفت و گو کردیم.

,

شخصی که خود را بازنشسته آموزش و پرورش معرفی می کند با بیان اینکه معمولا خرید هفتگی خود را اینجا انجام می دهد اظهار کرد: چهارشنبه بازار سبب شد که مردم متوسط و کم درآمد شهرستان بتوانند تورم و گرانی را تحمل کنند و حداقل برای یک روز در هفته برای جوانان شغل ایجاد شود.

,

به گفته خانم عظمتی، اگر بازارهای دیگر رکود را تجربه می کنند اینجا می شود حس زندگی و رونق اقتصادی را فهمید.

,

مادری که برای فرزندش از این بازار لباس خریده بود، گفت: لباس، کیف و کفشی که اینجا ارائه می شود، شاید به جرم مد نبودن در انبارها می ماند ولی اگر در اینگونه بازارها برای فروش آورده شوند کسانی که به دنبال تامین نیاز واقعی خود هستند، کالای مورد نیاز خود را خریداری می کنند.

,

شجاعی دلیل خود برای خرید از این بازار را، تداوم شغل جوانی در کشور خواند و حضور احتمالی کالای چینی و بی کیفیت در این بازار ها را خطری برای آنها توصیف کرد.

,

شخصی که با حرارت خاصی سرگرم فروش میوه فصل بود، درباره چرایی استقبال مردم شرح داد: دست فروش از ابتدا سودی را برای خود در نظر می گیرد ،سپس با رسیدن به سود دلخواه، باقی کالا را با قیمتی پایین تری می فروشد، از طرفی چون محصول کشاورزی بدون واسطه یا کمترین واسطه ممکن در این بازار ارائه می شود، لذا مشتری قیمت پایین و کمتری را تجربه می کند و همین جاذبه ایجاد می کند.

,

سلیمانی ادامه می دهد: هزینه های یک مغازه در گلپایگان از عوامل گرانی کالا و خدمات است، در حالی که در این مکان، تنها 15 هزار تومان برای استفاده از فضای بازار به نماینده شهرداری پرداخت می شود.

,

شخصی که ظروف آشپزی عرضه می کند، اذعان کرد: کالای خود را با قیمتی مناسب از کارگاه تولیدی آن تهیه و هر روز را در یک روز بازار به فروش کالای خود می پردازد و اینگونه نبودِ بازار ثابت را جبران می کند و همواره شغل خواهد داشت .

,

او می گوید: این کاری است که بیشتر این دست فروشان برای گذران زندگی انجام می دهند.

,

سهرابی  اعتقاد دارد: حضور مداوم در یک بازار و کمیت و کیفیت کالای فروش رفته دلیلی بر اعتماد مردم و استقبال آنها و رونق اقتصادی است.

,

خانمی که خود را از اهالی شهرک الوند معرفی می کند، مشکلات چهارشنبه بازار را برمی شمارد: این بازار در کنار کمربندی قرار دارد و مردمی که  از طرف ناحیه دو شهرداری به این بازار می آیند باید همه خیایان آیت الله غفاری را گاه با خرید های سنگین پیاده بروند و مدتها منتظر تاکسی یا واحد باشند درحالی که قسمت دیگر شهر را واحدها پشتیبانی می کنند.

,

بخشایش ادامه داد: پارکینگ برای خودروهای شخصی تعریف شده است اما چهارشنبه ها در این منطقه همیشه شاهد ترافیک هستیم که احتمالا ساکنان منطقه را آزار می دهد.

,

تنوع کالا در این بازار در کنار حضور فروشندگانی از شهرستان های اطراف گلپایگان نشان از ایجاد فرصت های ایجاد شده کار در این بازار موقت دارد اما چون فقط یک روز در هفته متوقف شده است، در سطح شهر همچنان شاهد حضور دست فروشان و وانت های سیار هستیم

,

چالشی که در گذر از کنار این همه هیجان خرید و فروش چهار شنبه بازار خبرنگار ما حس کرد این بود که برخی از کالاهای ارایه شده در این بازار می تواند کالایی قاچاق باشد، کالایی که در بازار رسمی فرصت حضور ندارد، در این مکان ها به نام چند تومان ارزان تر سبب بیکاری کارگر ایرانی شود.

,

مسئولان امر نباید تنها به دادن مکان و زمان خاص به دست فروشان توجه کنند بلکه ضمن افزایش امکانات رفاهی برای مردم باید نظارت ها را افزایش دهند و پیشنهاد می شود که بر اجرای طرح چهارشنبه بازار  بازنگری صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه