اخبار داغ

قدیمی ترین مدرسه ساز استان به روایت اسناد

قدیمی ترین مدرسه ساز استان به روایت اسناد
آیت الله حاج شیخ یوسفعلی افتخاری ممقانی در سال 1327 یک باب کلاس در دبستان عنصری ممقان را احداث کرد و این شیوه انفاق و احسان را به شیوه عملی به مردم آموخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از توفارقان ،اسناد مذکور نشان می دهد آیت الله حاج شیخ یوسفعلی افتخاری ممقانی در سال 1327 یک باب کلاس در دبستان عنصری ممقان احداث نموده است. یکی دیگر از این اسناد حاکی است این عالم بزرگوار نه تنها در شهر ممقان بلکه در شهر عجب شیر نیز به دانش آموزان بی بضاعت جهت ادامه تحصیل کمک نموده است.  مرتضی افتخاری فرزند مرحوم آیت الله حاج شیخ یوسفعلی مامقانی  تقدیرنامه هایی به روابط عمومی آموزش و پرورش آذرشهر ارائه داده است که نشان میدهد  طی سالهای 1327 و 1328 هجری شمسی مورد تقدیرنامه توسط رئیس وقت اداره فرهنگ و اوقاف آذربایجان خطاب به آیت الله  مامقانی صادر شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, توفارقان,

, ,

خیّر مدرسه ساز مرحوم حاج شیخ یوسفعلی افتخاری که بود ؟ مرحوم آقای حاج شیخ یوسفعلی مامقانی بتاریخ 5 مهرماه 1292هجری شمسی برابر 22 شوال 1331 هجری قمری در ممقان دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن افتخاری ممقانی بودند هنوز چند سالی ازتولدش نگذشته بود که هوش سرشار وی زبانزد خاص و عام شد. تحصیلات ابتدائی را در مدرسه عنصری ممقان که یکی از چند مدرسه آذربایجان بود شروع کرد و ادامه داد. محصل کلاس چهارم بود که به دانش آموزان کلاس اول تدریس نمود، آنگاه علاقه بیش از حد وی وتحت راهنمائی های پدر فاضلش تحصیلات حوزه را آغاز نمود ابتدا در روستای تیمورلو از محضر استاد گرانقدری چون حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی مامقانی بهره ها برد. برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و از محضردرس حضرات آیات عظام مرحومین حاج سید احمد زنجانی و  شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و حاج سید حسین کوه کمری و اراکی و سیدشهاب الدین نجفی مرعشی و صدر و ... استفاده کرد و قریب به بیست و دو سالگی که رسید موفق به اخذ کسب مقام عالی اجتهاد شد و در همان زمان بنا بر درخواست اهالی و حسب الامر اساتیدش به زادگاه خود ممقان بازگشت وگمنامی وخدمت گمنامانه را برگزید. تلاشهای علمی وعملی آیت الله حاج شیخ یوسفعلی ممقانی در مناطق تبریز ، مراغه ، عجبشیر ، گوگان ، آذرشهر و سردرود و سایر نقاط جهان محسوس است. ازویژگیهای اخلاقی وی تقدم در سلام دادن بود وداشتن  نفوذ کلام بالا بود. بزرگترین کار اجتماعی ایشان مبارزه باعقاید انحرافی بهائیت و بابیت و ... بود تا جائیکه با مبارزه علمی و عملی باعث برچیده شدن فرقه ضاله بهائیت در ممقان شد. مهمترین آثار علمی ایشان الجواهر الثمین فی التفسیر القرآن المببین در چند جلد می باشد و نهایتاً پس از 58سال تلاش و مجاهدت در اربعین حسینی 1392 هجری قمری برابر16 فروردین 1351 بر اثر توطئه ساواک در بیمارستان پهلوی تبریز دارفانی را وداع و در ممقان مدفون گردید. جمع کل آثار در موضوعات اجتماعی واخلاقی و اثبات حقانیت شیعه 84 جلد می باشد.

,

, , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه