اخبار داغ

پایبندی به عفاف ؛ عامل سلامت فرد، خانواده و اجتماع

پایبندی به عفاف ؛ عامل سلامت فرد، خانواده و اجتماع
در جامعه رعایت و پایبندی به عفاف یک رفتار بهنجار و پسندیده است که مورد تایید و تحسین انسان های نیک سرشت و پاک ضمیر است و رعایت آن یکی از ضروریات دین و از حقوق مسلم جامعه است، رعایت عفاف دارای آثار مثبت فردی و اجتماعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛  مقوله عفاف به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی بوده که دارای کار کردهای مهم اجتماعی است که برخی از آنها عبارتند از: ایجاد آرامش روانی در فرد، استحکام بیشتر کانون خانواده، حفظ و استیفای نیروی کار در جامعه،فایده اقتصادی،حفظ ارزش های انسانی در جامعه مانند: حیا و متانت، کاهش مفاسد اجتماعی، هدایت، کنترل و بهره مندی صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانی،تامین و تضمین سلامت و پاکی افراد جامعه.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

وجود همین کار کردها و فواید است که حضور عفیفانه زنان در جامعه را ضروری می سازد تا متضمن تعالی فردی و اجتماعی زنان و سلامت خانواده و اجتماع باشد. «البته در عرصه فعالیت های اجتماعی، اسلام حدودی را معین کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مساله حساسیت دارد... اگر این حساسیت اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط زن و مرد رعایت شود، همه کارهایی که مردان می توانند در عرصه اجتماعی انجام دهند، زنان هم ـاگر قدرت جسمانی و شوق فرصتش را داشته باشندـ می توانند انجام دهند ... برای او ( دختر ) میدان ها باز است. به شرط رعایت عفت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد»
پایبندی به عفاف از یک مساله کلی تر و اساسی تر ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، بصری، لمسی، عاطفی و نظایر آن به محیط خانواده و در محدوده قانونی ازدواج منحصر گردد، وفعالیت اجتماع از آسیب مصون بماند، خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی جنسی به هم می آمیزد. علی هذا فلسفه عفاف در اسلام عبارتند از: اول ـ آرامش روانی؛ دوم ـ استحکام پیوند خانوادگی؛ سوم ـاستواری اجتماع .
فواید پایبندی به عفاف
در جامعه رعایت و پایبندی به عفاف یک رفتار بهنجار و پسندیده است که مورد تایید و تحسین انسان های نیک سرشت و پاک ضمیر است و رعایت آن یکی از ضروریات دین و از حقوق مسلم جامعه است، رعایت عفاف دارای آثار مثبت فردی و اجتماعی است. بدیهی است که پایبند نبودن به عفاف دارای تبعات و آثار منفی فردی و اجتماعی بی شماری است که در برخی موارد غیر قابل جبران است.

,
,
, فواید پایبندی به عفاف,
,

از این رو در این قسمت لازم است به آثار و فواید رعایت عفاف و مضرات ترک آن در ابعاد فردی و اجتماعی اشاره دارد.
آثار مثبت فردی رعایت عفاف عبارتند از: اول ـ حفظ ارزش و کرامت انسانی زن؛ دوم ـ ایجاد امنیت و مصونیت برای زن؛ سوم ـ حفظ عفت و پاکدامنی عمومی؛ چهارم ـ تقویت ایمان و تقوا؛ پنجم ـ رشد و تعالی معنوی زن؛ ششم ـ تقویت گوهر حیا در زنان و عنصر غیرت در مردان؛ هفتم ـ پرهیز از مدگرایی؛ هشتم ـ تقویت علاقه مرد به همسرش؛ نهم ـ محدود شدن التذاذهای جنسی و عاطفی به همسر شرعی و کاهش خیانت همسران به یکدیگر؛ دهم ـ سلامت روحی و جسمی .
آثار منفی فردی عدم پایبندی به عفاف عبارتند از: اول ـ تضعیف و یا تخریب شخصیت و ارزش انسانی زن؛دوم ـ صلب امنیت زنان و دختران؛ سوم ـ سست شدن ایمان و تقوا؛ چهارم ـ تضعیف و یا تخریب گوهر حیا در زنان و عنصر غیرت در مردان؛ پنجم ـ مدگرایی؛ هفتم ـ کشاندن التذاذهای جنسی و عواطف از روابط همسران به اجتماع و افزایش خیانت همسران به یکدیگر؛ هشتم ـ افزایش ابتلا به نواع «پسیکوز»ها، «نوروز»ها،اختلالات منش و بیماری های جسمی و جنسی؛ نهم ـ الگوی منفی شدن برای دیگران.
آثار مثبت اجتماعی رعایت عفاف عبارتند از: اول ـ کاهش چشمگیر جرائم و جنایات جنسی و جرایم مرتبط با امور جنسی و در نتیجه کاهش آمار ازدواج؛دوم ـ شیوع انحرافات جنسی در جامعه و کاهش سطح آرامش عمومی؛ سوم ـ سست شدن بنیان خانواده ها و افزایش آمار طلاق؛ چهارم ـ کاهش امنیت عمومی و سلامت اخلاقی به دلیل شیوع فساد و فحشا؛پنجم ـافزایش آمار فرزندان نامشروع .
اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و نهادینه سازی عفاف
لازمه تداوم وبقای انقلاب اسلامی ایران، که هدف احیای ارزش های اسلامی و رشد و تعالی جامعه شکل گرفته و با رهبری امام خمینی و همراهی تمامی اقشار مردم به پیروزی رسیده بود، اجرایی کردن قوانین و دستورات الهی در سطوح و در ابعاد مختلف فردی،خانوادگی و اجتماعی است. در راستای دست یابی به این اهداف در عرصه اجتماع، کیفیت حضور زنان برای مردم مسلمان و رهبر انقلاب، مهم تر از صرف حضور زنان در اجتماع بود؛به همین جهت به تدریج تغییرات اساسی و زیر بنایی در اسلامی کردن قوانین، ساختارها و سیاست های کلان نظام آغاز شد.در این بین از شروط مطرح و مهم در مشارکت زنان که امام خمینی براساس آموزه های ارزشمند دین اسلام بر آن تاکید داشتند و زنان در حضور اجتماعی باید آن را رعایت کنند،پایبندی به عفاف و کیفیت پوشش متناسب با ارزش های اسلامی بود.

,
, آثار مثبت فردی رعایت عفاف عبارتند از:,
, آثار منفی فردی عدم پایبندی به عفاف عبارتند از:,
, آثار مثبت اجتماعی رعایت عفاف عبارتند از: اول,
, اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و نهادینه سازی عفاف,
,

 

,

که هم حضور زنان در اجتماع را میسر و ضابطه مند می کرد و هم محیط اجتماع را سلامت می بخشید بدین منظور امام خمینی در سخنرانی خود در اسفند 57 فرمودند : زن ها در وزارتخانه ها با حجاب باشند مانعی ندارد بروند کار بکنند ، لکن با حجاب شرعی باشد ( صحیفه امام ، ج 6 ، 329 ) در اسلام زن باید حجاب داشته باشد ولی لازم نیست که چادر باشد . بلکه زن می تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند . صحیفه امام ، ج 5 :394

,

 

,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه