اخبار داغ

مدیر کل حفاظت و محیط زیست البرز:

تعطیلی پنج شنبه در بهبود آلودگی کرج موثر است/ ۲ میلیون لیتر مازوت را در نیروگاه منتظر قائم پلمپ کردیم

تعطیلی پنج شنبه در بهبود آلودگی کرج موثر است/ ۲ میلیون لیتر مازوت را در نیروگاه منتظر قائم پلمپ کردیم
محمدی: علت اصلی آلودگی هوا عدم برنامه ریزی و استفاده از منابع بر اساس آمایش سرزمین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، حسین محمدی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان البرز به مناسبت روز هوای پاک در جمع اصحاب رسانه گفت: بر اساس قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همه است و ما باید در این زمینه حلقه اتصال بین مردم و مسئولین را ایجاد نماییم، سیاست های و برنامه های دولت را به مردم متصل نماییم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

حسین محمدی ضمن اشاره به وظیفه همگانی مردم و مسئولین در خصوص حفاظت از محیط زیست افزود: اگر مردم به حق و حقوق محیط زیستی خود در ابعاد مختلف چه در حوزه تنوع زیستی و چه ارزش ها و منابع آب و خاک آگاه باشند، آن را حفظ می کنند، مردم مشارکت خواهند کرد، این وظیفه ما هست که این ارزش ها را بیش از پیش نهادینه کنیم.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: در این زمینه برخی به اصول بهره برداری پایدار از منابع طبیعی تحت عنوان اصول بوم شناسی و برخی از نظر اخلاقی به محیط زیست توجه می کنند چون محیط زیست مخلوق خداوند است، روحانیون و ائمه جماعت هم باید به امور محیط زیست بپردازند و مسائل آن را مورد توجه قرار دهند.

,

وی با اشاره به روز 29 دی ماه و روز جهانی هوای پاک اظهار داشت: در یک دهه گذشته بسیاری از کلان شهرهای ما درگیر آلودگی هوا هستند، البته آلودگی هوا یک معضل بین المللی و فراگیر است و کشورهای توسعه یافته توانسته اند با برنامه ریزی بر این مشکل فائق بیایند.

,

محمدی در خصوص مهمترین دلیل آلودگی هوا در کشور عنوان کرد: در 50 سال گذشته در نظام برنامه ریزی و استفاده از سرزمین ما بر اساس آمایش سرزمین رفتار نکرده ایم، عدم برنامه ریزی صحیح و عدم دوراندیشی و عدم توجه به ظرفیت های محیطی باعث شدند که امروز با پدیده آلودگی هوا در کشور و از جمله در تهران و کرج مواجه باشیم.

,

وی تصریح کرد: ما 25 درصد جمعیت کشور را در پایتخت و اطراف آن متمرکز کردیم، وقتی صنایع، مراکز آموزشی و درمانی در منطقه ای متمرکز باشد طبیعتاً جمعیت به آن سمت می آیند و این مناسب نیست، ما باید به دنبال آمایش سرزمینی و توزیع جمعیت در مکان های مستعد دیگری در کشور باشیم و در البرز باید به فکر مهاجرت معکوس و دافعه جمعیت باشیم.

,

محمدی با ذکر این مطلب که عدم توجه به آمایش سرزمینی علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها است افزود: عدم وجود زیر ساخت های لازم هم دلیل دیگری برای آلودگی است، برای مثال در البرز زیر ساخت لازم برای حمل و نقل نداریم و جاده های موجود پاسخ گوی نیاز کشور نیست، از ده محور پرترافیک کشور 4 تا در البرز است.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به منابع ترافیک متحرک تصریح کرد: 15 درصد منابع متحرک مربوط به محورهای مواصلاتی است و 85 درصد مربوط به ترافیک درون شهری است؛ منابع متحرک 62 درصد آلودگی را تشکیل می دهند و 38 درصد مربوط به منابع ساکن تجاری، مسکونی، خدماتی می باشد.

,

وی در ادامه اظهار داشت: یک میلیون خودرو در استان البرز موجود است که 50 هزار دستگاه آن فرسوده است و معمولاً چند برابر آلودگی تولید می کنند؛ 90 هزار وسیله حمل و نقل عمومی داریم که تعداد قابل توجهی از آنها عمر بالایی دارند و میزان مصرف بنزین دو و نیم میلیون بشکه بنزین با کیفیت یورو4 است.

,

محمدی در مورد منابع ساکن تولید کننده آلودگی گفت: در استان البرز 3500 واحد صنعتی دارای پروانه در حال فعالیت اند و حدود 1000 واحد هم بدون شناسنامه و پروانه هستند.

,

وی در خصوص نیروگاه منتظر قائم اظهار داشت: نیروگاه منتظر قائم تا 15 خرداد سال 94، 13 درصد آلودگی هوا نقش داشت و تا قبل از اینکه ما دو میلیون لیتر مازوت موجود در نیروگاه را پلمپ کنیم فردیس جزو آلوده ترین شهرهای استان بود، این مقدار مازوت معادل کل بنزین مصرفی استان می باشد که 3 درصد آن گوگرد بود که دقیقاً وارد هوا می شد، فردیس در این ایام که استان با پایداری هوا مواجه است شرایط بهتری داشت.

,

به سازی مصرف گاز به جای سوخت های سنگین در واحد های صنعتی موضوع دیگری بود که محمدی با اشاره به آن ادامه داد: یکی از برنامه های دولت در این زمینه بهینه سازی مصرف سوخت است در همین راستا 500 واحد صنعتی تبدیل به گاز شدند و 95 درصد مصرف مازوت را در استان کاهش دادیم که در کشور بی نظیر است.

,

وی در مورد کارخانه سیمان آبیک نیز گفت: با پیگیری های به عمل آمده یک خط کارخانه سیمان آبیک به دلیل فرسوده بودن تعطیل شده است و دو خط فعال مجهز به مدرن ترین تجهیزات کنترل ذرات است و اعلام می کنیم که دیگر سیمان آبیک آلودگی ندارد.

,

محمدی در خصوص نصب تجهیزات بر روی وسایل نقلیه عمومی افزود: شهرداری موظف است بر روی اتوبوس ها دستگاه فیلتراسیون و بر روی تاکسی ها کاتالیست نصب کند که متاسفانه تا امروز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در پایان در خصوص تاثیر تعطیلی پنج شنبه ها بر آلودگی هوا اظهار داشت: اگر پنج شنبه ها تعطیل شود فرصتی به محیط خواهیم داد که شرایط خود را ترمیم کند و این اتفاق می تواند در کیفیت هوا موثر باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه