اخبار داغ

اهداف سیاسی در پشت پرده حمایت بدخواهان داخلی و خارجی از کولبرها

اهداف سیاسی در پشت پرده حمایت بدخواهان داخلی و خارجی از کولبرها
عده ای سخت در تلاشند که موضوع کولبری را به معضلی پرتنش در منطقه تبدیل کنند که اگر امروز جلوی اقدامات پرشیطنت آنها گرفته نشود قطعاً در آینده ای نزدیک به مسئله جدی اجتماعی و سیاسی تبدیل می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، کولبران به عنوان قشری که روزگار خود را با حمل و نقل کالا از معابر مجاز مرزی انجام می دهند شناخته می شوند و یکی از زحمتکش ترین افراد در مناطق مرزی هستند که تلاش می کنند روزی خود را از این طریق کسب کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این موضوع و نحوه کولبری و معابر مورد تردد آنها و اختلاط موضوع قاچاقچی گری با کولبری از سالیان گذشته به کشمکشی بین نیروهای نظامی و انتظامی و سیستم قضایی با برخی مردم درگیر این موضوع در مناطق مرزی شده است و در این بین برخی جریانات سیاسی هم کوشیده اند تا از این طریق برای خود وجهه ای پیدا کرده و عرض اندامی کنند.

,

این دو جبهه یکی در داخل کشور و از جریانات سیاسی داخلی و سیاسیون فعال در منطقه و کشور است و دیگری معاندان نظام و انقلاب اسلامی.

,

معاندان نظام جمهوری اسلامی کاری به اینکه کولبر کیست و چه می خواهد و دردش چیست ندارند و تنها منتظر این هستند که اگر کوچکترین حادثه ای حتی به صورت طبیعی مانند ریزش کوه و یا حوادث در هنگام شرایط سخت زمستانه به وقوع پیوست در بوق و کرنای رسانه ای شان بدمند و ادعای تضییع حقوق قوم کرد را مطرح کنند تا باشد بتوانند از این طریق برای جبهه خود به خیال باطلشان افرادی را جذب و مقبولیت پیدا کنند و جان کولبر کرد را فدای مقاصد سیاسی خود کنند.

,

از سویی دیگر برخی جریانات سیاسی داخلی نیز همواره کوشیده اند از این طریق و با حمله به نیروهای نظامی و انتظامی سرپوش و پناهگاهی برای خود در جهت محفوظ ماندن از انتقادات مردم و مطالبات مردمی برای ارائه عملکرد بیابند و با سوء استفاده از احساسات مردمی که همیشه افکار عمومی حامی اقشار ضعیف و مستضعف جامعه است برای خود جایگاهی پیدا کنند و در حقیقت درد اینگونه افراد نیز درد کولبران نیست بلکه مقاصد سیاسی و امتیازدهی اولویت نخست آنهاست و اگر به امتیازات خود دست می یافتند مطمئناً اینگونه پابرهنه سر به بیابان نمی دادند تا ندای مظلومیت کولبران با فلک برسانند آنهم بی توجه به اینکه معاندان از این اظهارات به نفع خود و به ضرر جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی سوء استفاده کرده و ذهن مردم بی خبر از همه چیز را مخدوش و بدگمان خواهند کرد.

,

اخیراً برخورد با کولبران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجود در مناطق شمالغرب و غربی کشور را به فضای تشنج و مقابله با نیروهای زحمتکش نظامی و انتظامی تبدیل و در این بین اظهارات برخی سیاسیون و افراد تأثیرگذار نیز فضا را ملتهب تر کرده است.

,

قبل از همه چیز باید این نکته را متذکر شوم که هدف نگارنده محکومیت کولبران و یا خط بطلانی بر کولبری نیست چرا که هدف آنها به غیر از قاچاق و ضربه زدن به اقتصاد کشور است و حتی رهبر معظم انقلاب در سوم شهریورماه امسال در این باره گفته اند: "مبارزه‌ی جدّی با قاچاق -همین مسئله‌ی انهدام [کالای قاچاق]- بسیار مهم است؛ البتّه بعضی از مرتبطین با این مسائل، به ما گفتند که بعضی از این اقلام را میشود بازصادر کرد، [یعنی] برگرداند و صادر کرد؛ خیلی خب، این را حرفی ندارم، یعنی من این را الان اعلام میکنم. اینکه ما گفتیم حتماً منهدم کنند جنس را، جنس قاچاق را، این شامل آن قاچاق‌های جزئی و شامل این کولهبرها و مانند اینها نیست؛ ما باندهای قاچاق و کارهای بزرگ [را میگوییم]، اینهایی که بازار کشور را تحت تأثیر قرار میدهد".

,

و یا در تاریخ 8 اردیبهشت ماه در دیدار با کارگران می فرمایند: "جلوی قاچاق را جدّی باید گرفت. ما تا حالا در مبارزه‌ی با قاچاق خیلی جدّی عمل نکرده‌ایم؛ در مبارزه‌ی با قاچاق جدّی عمل کنید. مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که میرود آن‌طرف یک چیزی را برمیدارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمّیّتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. من قاچاقهای سازمان‌یافته‌ی بزرگ را میگویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟ خب، باید برویم برخورد کنیم با اینها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما میتوانیم؛ به‌طور جدّی با اینها برخورد کنیم".

,

از این رو همواره باید کوشید که تفاوتی بین کولبران و قاچاقچیان قائل شد و حتی تفاوت هم بین قاچاقچیانی قائل شد که کشته می شوند ولی رسانه های معاند آنها را کولبر معرفی می کنند و تشویش اذهان عمومی را پی می گیرند.

,

اولاً باید در این خصوص به راهکاری جدی و عملی رسید. در بین اظهارنظرهای متفاوت سیاسیون سخنان امام جمعه پیرانشهر بسیار منطقی است که خواستار تردد کولبران از مناطق تعیین شده است چرا که نیروهای نظامی و انتظامی وظیفه حراست از مرزهای جمهوی اسلامی ایران را دارند و کوچکترین اخلال مرزی در شرایط فعلی را که منطقه پر از آشوب و تروریست است را برنخواهند تافت چه جوسازی بشود و چه نشود!

,

ماموستا محمودی در خطبه های نماز جمعه مورخه 24 دی ماه اینگونه گفته است: "نصیحت میکنم و سفارش میکنم به نیروی انتظامی و هنگ مرزی که حد الامکان پرهیز کنند از تیر اندازی و زخمی کردن مردم و توصیه میکنم به مردم از طریق معبر عبور کنند که امسال استفاده های خوبی از ان شده است لازم نیست از جای دیگه ای وارد و خارج شوند و با توجه به حساس بودن مرز نسبت به دشمنان انقلاب و داعش پس لازم است از مرزهای ایران به خوبی حفاظت شود پس مردم نباید از جایی که ممنوع الورود وممنوع الخروج است عبور کنند".

,

اما جوسازی های برخی باندهای قاچاق مختص به امروز نبوده بلکه در ماهها و سالهای گذشته نیز به وضوح برنامه ریزی و اجرا می شد. در ماههای گذشته همواره یکی از جوسازی هایی که باندهای قاچاق آن را شروع و بعد به سمن های محیط زیستی می سپردند مباحث مربوط به کشته شدن چهارپایان قاچاقچیان مشروبات الکلی بود و باز مثل همیشه سیاه نمایی شاکله اصلی این جوسازی برای عوض شدن جای مجرم و اجرا کننده قانون!

,

خبرنگار اروم نیوز در هنگام سفرسردار رضایی فرمانده مرزبانی کشور در تاریخ 28 مردادماه 95 به ارومیه این موضوع را با وی در میان گذاشته بود که رضایی اینگونه پاسخ داده بود: " وظیفه ما کنترل بر مرزها و جلوگیری از ورود هرگونه کالای قاچاق و تردد افراد است و ممکن است در این راستا برای جلوگیری از ورود کاروان قاچاقچیان تبادل آتش شده و تعدادی از چهارپایان متعلق به قاچاقچیان تلف شوند و از این رو ناچاریم چون مناطق مرزی و تاریکی مطلق شب در این قسمت ها امکان هرگونه ورود اشرار و گروهکهای شرور را فراهم می سازد و ما در این راستا ناچاریم".

,

اما آخرین مورد که موجب بروز تشنج و التهاب در فضای مجازی و نسبتاً فضای حقیقی در منطقه شده مربوط به تیراندازی مأموران هنگ مرزی به افرادی بوده که طبق ادعای نماینده پیرانشهر و سردشت کولبر بوده اند نه قاچاقچی!

,

رسول خضری در گفت و گو با خبرگزاری ها گفته است: "کولبرانی که در روزهای اخیر توسط مأموران هنگ مرزی پیرانشهر مورد هدف قرار گرفتند، حامل کالای قاچاق نبوده‌اند و در خاک ایران و در کنار پارکینگ مرزی مورد تیراندازی مأموران هنگ مرزی پیرانشهر قرار گرفته‌اند.

,

در این اقدام تلخ متأسفانه شش کولبر مرزی زخمی شدند که حال دو تن از آن‌ها وخیم بوده و به مراکز درمانی استان اعزام و چهار زخمی دیگر نیز در بیمارستان پیرانشهر تحت مراقبت‌های پزشکی هستند.

,

تیراندازی به کولبران نشان از بی کفایتی مسئولان هنگ مرزی شهرستان دارد چرا که قانونا و شرعاً تیراندازی به کولبران خلاف است و باید این افراد اگر تخلفی کرده‌اند دستگیر شوند و به دادگاه معرفی شوند و کسی حق قصاص قبل از محاکمه را ندارد.

,

در ارتباط به واقعه زخمی شدن شش کولبر پیرانشهری با وزیر کشور مکاتبه داشته‌ام و خواستار توبیخ و تغییر فرمانده هنگ مرزی پیرانشهر و پرداخت دیه مجروحان این حادثه و هزینه‌های درمانی آن‌ها شده‌ام".

,

با توجه به مطالب ارائه شده بسیار ضروری می رسد که شورای تأمین آذربایجان غربی و نهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی تکلیف پرونده کولبران و معابر مجاز مورد استفاده آنها را به وضوح مشخص و همچنین شناسایی دقیق و جامعی از جامعه کولبران داشته باشند تا هم کار کولبران راحت تر شود و هم کار قاچاقچیان سخت تر! چرا که عده ای سخت در تلاشند که موضوع کولبری را به معضلی پرتنش در منطقه تبدیل کنند که اگر امروز جلوی اقدامات پرشیطنت آنها گرفته نشود قطعاً در آینده ای نزدیک به مسئله جدی اجتماعی و سیاسی تبدیل می شود.

,

مشاهده می شود که برخی بی بصیرتان داخلی نیز در نهایت ناآگاهی از اقدامات خود آب در آسیاب دشمن ریخته و مردم منطقه را نسبت به نظام و انقلاب اسلامی بدبین می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه