اخبار داغ

پروفسور حسین نجم آبادی کاشف البرزی ۵۰ ژن جدید در جهان

پروفسور حسین نجم آبادی کاشف البرزی ۵۰ ژن جدید در جهان
پروفسور حسین نجم آبادی دانشمند البرزی که رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، روز دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، به عنوان محقق برگزیده با رتبه اول کمیته تخصصی علوم پایه پزشکی کشور مورد تقدیر معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر حسین عسکری البرز پژوه و استاد دانشگاه در گفتگو با اسنا در معرفی این دانشمند البرزی اظهار داشت: پروفسور حسین نجم آبادی در سال 1336 در خاندان علمی و فرهنگی نجم آبادی زاده شد.

وی افزود: سرسلسله این خاندان علمی و فرهنگی، باقر آهنگر است که در سال های آغازین حکومت قاجار، در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز به آهنگری مشغول بود.

عسکری خاطر نشان کرد: دکتر نجم آبادی استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات ژنتیک ایران است که در سال 1392 جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان شناخته شد.

البرز پژوه و استاد دانشگاه مطرح کرد: وی همچنین یکی از دانشمندان دارای کرسی پژوهشی کشور است که نامش در سال 1394 نیز از سوی فدراسیون  «سرآمدان علمی ایران» که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده است، در فهرست گروه الف سرآمدان علمی کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: پروفسور نجم آبادی دارای فوق تخصص ژنتیک مولکولی و پزشکی از آمریکا است و مدتی استادیار یکی از دانشگاه های آمریکا بود. در سال 1375 به ایران بازگشت و از بدو تأسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک آن دانشگاه، پژوهش های خود را ادامه داد. در سال 1391 در حوزه علوم پایه پزشکی ایران، پژوهشگر برتر شد.

عسکری بیان کرد: پروفسور نجم آبادی در سال 2013 میلادی از سوی web of Knowledge (وبگاه مرجع و معتبر علمی جهانی) به عنوان دانشمند برتر جهان معرفی شد. معیار ورود به فهرست «یک درصد دانشمندان برتر جهان» در هر گرایش علمی، کسب تعداد معینی ارجاع به مقالات منتشر شده در پایگاه اطلاعات علمی مورد اشاره، براساس آستانه های مشخص شده برای هر گرایش علمی است.

وی یادآور شد: از پروفسور نجم آبادی تعدادی کتاب و مقاله علمی منتشر شده که از آن میان می توان به کتاب های «طنین»، «سندرم X شکننده» و «دیستروفی عضلانی دوشن وبکر» اشاره کرد.

عسکری افزود: «دستیابی به ژن های ناشناخته و جدید و بررسی عملکرد آنها» محور بیشتر فعالیت های علمی و پژوهشی پروفسور نجم آبادی است؛ به طوری که در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار در جهان، ۵۰ ژن جدید را کشف و گزارش آن را منتشر کرد.

البرز پژوه و استاد دانشگاه در پایان گفت: وی در گفت و گو با یکی از نشریات ایران در این باره گفته است: «بیشترین فعالیت من پیدا کردن ژن های جدید و بررسی عملکرد آنها بوده است به طوری که برای اوّلین بار در جهان، پنجاه ژن جدید کشف کرده و گزارش آن را منتشر کرده ام... با قاطعیت می توانم بگویم که ما در زمینه [تحقیقات] ناتوانی ذهنی، جزو چند کشور معدود در جهان هستیم که دستاوردهای بسیاری در زمینه ژنتیک داشته ایم.»



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اسنا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه