اخبار داغ

عدالتخواه اسلامگرا با زبان حقوق‌بشری؛

مسعود شجره، جوانمردی اصفهانی که دنیا او را می‌شناسد

مسعود شجره، جوانمردی اصفهانی که دنیا او را می‌شناسد
شجره انسان مبارزی است؛ با کمک او هزاران نفر از مسلمانان که به ناحق در سراسر دنیا به زندان افتاده بودند آزاد شدند. عقاید و ایدئولوژی جالبی دارد. اما جالبتر اینکه این فرد با این تفکرات انقلابی و اسلامی اش پدرش از سرلشگرهای دوران شاه است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، چندی پیش خبر در گذشت یک پروفسور ریاضیدان در شهر نجف‌آباد در بخش خبری استانی اعلام شد و در توصیف این شخصیت علمی مبارز فقط در چند جمله که او از دوستان شهید آیت و مبارزان انقلاب اسلامی بوده بسنده شد. همانجا بود که به عنوان یکی از اهالی رسانه که تا کنون اسم این دانشمند مبارز و انقلابی را نشنیده بودم و از وجودش خبر نداشتم ناراحت شدم که چرا جوانان ما با چنین شخصیتهای بزرگی آشنایی ندارند و این خود یک نقطه ضعف در بحث فرهنگی و هویتی ما محسوب می شود؛ خصوصا در موضع انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

***

,

چند روز بعد فرصتی دست داد تا با یکی از مشاهیر اصفهانی که البته در عرصه بین المللی فعال است آشنا شوم و با او به گفتگو بنشینم.

,

 مسعود شجره دکترای روابط بین الملل از انگلیس دارد، او که متولد ۱۳۳۰ و اصفهانی الاصل است از ۱۶ سالگی برای تحصیل به انگلیس می‌رود و در رشته روابط بین الملل تحصیل می‌کند. بعد از تحصیل به ایران می‌آید و در حالی که تنها شغل موجود در ایران برای وی حضور در وزارت خارجه بود بخاطر اعتقادات مذهبی و مبارزاتی ضد حکومت طاغوت به ناچار به کشور انگلیس باز می‌گردد.

,

شجره همراه مرحوم دکتر کلیم صدیقی که از متفکران مشهور جهان اسلام است در کشور انگلیس مجلس اسلامی انگلیس را برای حمایت و هماهنگی مسلمانها در زمانی که مسلمانان تحث آزار بودند تشکیل می‌دهد و با کمک دوستانش اقدام به تشکیل انجمن حقوق بشر اسلامی می‌کند؛ انجمنی که او خود سالهاست ریاستش را بر عهده دارد و یکی از معتبرترین مجموعه‌های غیر دولتی حقوق بشری دنیا به حساب می‌آید.

,

شجره از شخصیتهای معتبری است که برای اتفاقات حقوق بشری مختلف رسانه‌های جهانی به او مراجعه می‌کنند و از او اظهار نظر می‌خواهند و در بسیاری از حوادث حقوق بشری، انجمن وی نقشی فعال و غیر قابل انکار در سطح جهانی داشته است.

,

دکتر مسعود شجره

, دکتر مسعود شجره,

دکتر مسعود شجره

, دکتر مسعود شجره,

لهجه بین المللی اصفهانی!

,

پیش از هر چیز در شروع صحبت بحث ما بر سر «لهجه اصفهانی» بود و اینکه حتی عده‌ای در خود انگلیس با «همین لهجه» انگلیسی صحبت می کنند! اینجا بود که دکتر یاد خاطره‌ای از دکتر نصر رییس مرکز رویان اصفهان افتاد و گفت در کنفرانسی خانمی مقاله‌ای را ضد زنان ایرانی خواند و به شدت سیاهنمایی کرد؛ خواستم جوابش را بدهم که دیدم یکی از حضار با لهجه غلیظ اصفهانی به انگلیسی پاسخ او را داد و خوب هم جواب داد؛ این آغاز دوستی و آشنایی من با دکتر نصر بود. بعد از کنفرانس پیش او رفتم و گفتم شما هم اصفهانی هستید…

,

انسانی مبارز

,

در میان حرف‌های دکتر شجره چند چیز همواره تکرار می‌شود؛ «حضرت آقا این را گفتند…» یا «امام به آن نکته اشاره کردند…» را می‌توان جزوی از تکیه کلامهای او دانست چرا که ممکن نیست با وی صحبت کنید و از این دو مورد سخن نگوید.

,

شجره انسان مبارزی است؛ با کمک او هزاران نفر که به ناحق در سراسر دنیا به زندان افتاده بودند آزاد شدند. عقاید و ایدئولوژی جالبی دارد. اما جالب‌تر اینکه این فرد با این تفکرات انقلابی و اسلامی اش پدرش از سرلشگرهای دوران شاه است. سرلشگر شجره اما فردی مذهبی و معتقد بود که خاطرات زیادی از هم‌قطارانش در این باره وجود دارد. خود شجره هم که فردی انقلابی است معتقد است اهتمام پدر بر لقمه حلال و مبارزه با فساد باعث سعادتمندی خود او شده است.

,

سرلشگر شجره فرزند یک روحانی سرشناس اصفهانی و شاعر مسلک به نام شجره بوده که بخاطر مرگ زودهنگام پدر مجور به ورود به ارتش می‌شود اما با همه این احوال در آن آتش مانند شهید عباس بابایی و شهید صیاد شیرازی، سپهبد مظلوم شهید قرنی و هزاران ارتشی معتقد و متعهد آن دوران، نه تنها خود را از فساد حفظ می‌کند که با آن مبارزه هم می کند و حالا محصول زندگی‌اش پسری است که سالهاست عمر خود را برای حقیقت و حقانیت گذاشته است و در آن سوی دنیا به مظلومان جهان کمک می‌کند.

,

در کاخ یزید

,

شجره سخن جالبی دارد، می‌گوید برخی برای احقاق حق وارد مجامع بین المللی می‌شوند ولی کم کم در این فضا حل می‌شوند و به ابزاری از همان دستگاه لیبرایستی تبدیل می‌شوند. او معتقد است در مجامع غربی باید به شیوه حضرت زینب در کاخ یزید عمل کرد و بدون هیچ واهمه‌ای حق را گفت چرا که حق راه خود را پیدا می‌کند و نیاز به آرایش و آلایش ندارد.

,

شجره هرچند کمتر به ایران می‌آید ولی سالی یک بار را حداقل به اصفهان سر می‌زند و هر بار آمدنش با حضور در تحت فولاد همراه است چرا که در یک مقبره خانوادگی در تخت فولاد پدر و پدربزرگ و اقوام دیگرش دفن هستند، مقبره‌ای که به گفته خودش یک بار توسط شهرداری خراب شد ولی باز هم توسط خود شهرداری ساخته شد.

,

گذشته خانوادگی

,

او چند سال است که نسبت به گذشته خود بیشتر کنجکاو شده و به دنبال جمع کردن خاطرات و آثار گذشتگان خود است. اشعار پدربزرگ، برگه گواهی‌نامه دوچرخه پدر، اینها جزو این آثاری است که بدست آورده. می‌گوید آمدم تخت فولاد بدنبال مقبره پدر و پدربزرگم، نمی‌دانستم کجا بروم، از یک مرد سوار بر دوچرخه در تخت فولاد پرسیدم گفت اتفاقا من سرباز سرلشگر شجره بودم و وقتی فهمید من پسر او هستم با روی خوش شروع به خاطره‌گویی کرد؛ ما را برد به مقبره خانوادگی ولی نکته آن بود که هرقت آمدم دیدم درب مقبره باز است و عده‌ای درحال خواندن دعای کمیل دسته جمعی در مقبره هستند.

,

حرفهای او برایم جالب است و نکات زیبایی دارد. مرد مبارزی در آن سوی دنیا برای مسلمانها و احقاق حقشان مبارزه می‌کند و این سوی دنیا برکاتش بدون آنکه خودش بفهمد به اموات و گذشتگانش می‌رسد.

,

وقتی اشتیاق شجره برای دانستن از پدر و پدربزرگش را می‌بینیم به او می‌گویم خیلی از نظامیان فراری ارتش شاه الآن در اروپا و در همان انگلیس حضور دارند آیا تا بحال برای دانستن از پدرتان سراغ آنها رفته‌اید؟ می‌گوید: اولا نیازی نمی‌بینم چون این خاطرات را از دوستان مومن پدرم و همینطور از مادرم می‌گیرم و دوم اینکه اصلا آب من با آنها در یک جوب نمی‌رود، من از نظر عقیدتی با آنها مشکل دارم برای همین نرفته‌ام سراغشان و نخواهم رفت…

,

با خود می‌اندیشم چرا تاکنون شجره را در اصفهان که شهر خانوادگی اوست دعوت نکرده‌ایم یا از توانمندی و اطلاعاتش بهره نبرده‌ایم؛ او اکنون کوله باری از تجربیات گران بها دارد و فردی بسیار سرشناس در عرصه جهانی است. به یاد می‌آوردم که هنوز در اصفهان فعالیتهای بین‌المللی چندان معنایی ندارد و مجموعه‌هایی هم که در این عرصه فعالیت دارند عملا از سوی مسئولین شهر طرد می‌شوند.

,

اصفهان شهر نخبه‌پروری است نخبگانی متعهد و مشهور که در خود این شهر ناشناخته‌اند. امثال شجره را شاید حداکثر باید در همان پرس تی وی دید و شناخت.

,

دکتر مسعود شجره

, دکتر مسعود شجره,

جمال طاهری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه